Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

KL
Mitt bankkort slutar gälla den här månaden, skickar banken automatiskt ut ett nytt eller måste jag kontakta dem?

kl

Hur sköljer man quinoa på bästa sätt utan att hälften hamnar i vasken eller på golvet? :devil: :p

(på paketet står det att man ska skölja i durkslag. det funkar inte.)

Fastnar de inte i silen? Kanske får införskaffa en sådan så jag kan göra quinoa utan att bli tokig på kuppen :D

Grejen är ju att man ska skölja quinoan innan man kokar den :) Dvs koka upp vattnet, skölj quinoan och sen ner med den i kastrullen. Tydligen sköljer man bort något ämne som ger en bitter smak.

Sist hällde jag ner quinoan i ett durkslag (som det stod på förpackningen) men då fick jag hålla mig över en bunke och däri ramlade såklart en massa. För att inte tala om hur mycket som hamnade på spisen när jag skulle hälla över det i kastrullen... :meh: :p

jag skäljer i sil, precis som fryckan :) Tycker det funkar någorlunda, men mitt problem är att quinoan fastnar i kanten av silen. Kanske funkar det bättre med bättre/nyare sil ;)

Knapp

Jag tänkte göra en gräddsås senare idag och brukar då använda vispgrädde, men har ingen hemma och pallar egentligen inte köra till affären. Kan man göra gräddsås av matlagningsgrädde istället? För det har jag hemma:p

kl

Igår kl 20.52 drog någon granne igång på löpbandet. Jag trodde först det var utomjordingsinvardering.. :cautious:
Han eller hon höll på i ca 20 minuter, 20 minuters plåga för mig som inte kunde koncentrera mig på plugget, och kanske framförallt plåga för min pojkvän som fick stå ut med mig och mina utbrott i stil med "Hur många lappar ska jag sätta upp? Var? Ska jag ringa någon? Gå runt och knacka dörr?!" etc.

Min fråga är nu, är det okej? Det susade i hela lägenheten och vi hörde varje duns när personen satte ner fötterna. Det är första gången, så vi struntar i att klaga nu. Om det skulle upprepa sig, vart vänder jag mig? Bor i lägenhet i brf.

/fröken ostubin

Är det så pass tidigt på kvällen (allt är relativt ;)) tycker jag faktiskt att det är okej, särskilt om det bara handlar om 20 minuter. Jag brukar hålla mig till regeln efter tio och före tio, alltså så lite väsen som möjligt mellan 22 och 10. Jag tänker att tidigare/senare än så är det inte jättevanligt att vanligt folk ligger och sover, och då måste man få göra sådant som väsnas lite (tänker då även på husarbete som att spika, borra osv). Så jag tycker faktiskt inte att ni kan klaga, även om jag förstår att det är enormt frustrerande! Vi har en här ovanför vars barn tycker det är jättekul att springa fram och tillbaka i hallen om morgnarna, så det har jag fått vakna av x antal gånger...:/

Knapp

Jag tänkte göra en gräddsås senare idag och brukar då använda vispgrädde, men har ingen hemma och pallar egentligen inte köra till affären. Kan man göra gräddsås av matlagningsgrädde istället? För det har jag hemma:p

Det tror jag absolut att du kan! Det kanske inte blir preciiiis lika gott som med vispgrädde, men det blir nog väldigt nära i alla fall tror jag! Jag föredrar faktiskt matlagningsgrädde ibland då vispgrädde kan bli så himla tjockt och fett och mättande...

absolut kan du det :) Sen smakar det säkert iknte exakt som du är van, men jag är uppväxt på matlagningsgrädde-sås, i vissa fall tom mjölk-och-rednings-sås, och det är ju gott det med om man smaksätter rätt :d

Åh, okej. Vi får väl se om det händer igen ;)
Jag hade hellre sett att grannen hade fest med dunka-dunkamusik (vilket härligt ord!) än det här, det var som en svärm myggor runt en hela tiden.

Tack! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 140
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
752
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 935
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka