Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men... skölja öronen hur? :confused: Tycker att skölja med en stråle väl måste trycka in vaxet ännu mer.Med tanke på hur mycket jox jag har i öronen jämt kommer öronen totalt klägga igen på en månad.
Håll duschmunstycket så att en stråle med kroppstempererat vatten kommer in i örat lite på sned så att du inte sköljer rakt mot trumhinnan, vinkla sedan eventuellt strålen lite hit och dit. Skölj en halv minut eller så (mer om du tror att du har en vaxpropp, då kan man behöva skölja i flera minuter) varje gång du duschar så sköljs vaxet ut. Det är genom att skölja öronen med vatten man tar bort vaxproppar inom sjukvården och nej, man trycker inte in proppen utan sköljer ut den. I svårare fall kan man behöva behandla med revaxör och skölja efter. Observera att man aldrig ska skölja öronen om man har ont eller misstänker öroninflammation. Det kan vara direkt skadligt och man ska då istället kontakta vården direkt. Om det känns som att man har vatten i öronen efter att ha sköljt så har man iallafall början till vaxpropp och då kan revaxör över natten eller skölja längre stund vara en lösning.

När du rengör med en tops så får du ut det yttersta vaxet, det övriga pressar du in i hörselgången och skapar därmed en vaxpropp förr eller senare.
 
Det är det absolut sämsta man kan göra. Man petar bara in vaxet längre in och tillslut blir det en vaxpropp. Så har du haft lock för örat så länge skulle jag rekommendera att du tar dig till vårdcentralen och får det kollat.
Och om dom har möjlighet be att dom suger ut istället för att skölja.

// Malin som jobbar med öron och hörsel.
Om man föredrar att skölja eller suga är väldigt individuellt. Ingen kommer i närheten av mina öron med en sug, aldrig någonsin. Jag skulle heller aldrig låta dem spola mina öron, det gör jag själv hemma. Revaxör natten innan spolning/sugning är iallafall vad öronläkare rekommenderar här så att det skulle vara verkningslöst verkar konstigt.
 
Jag är nyfiken på vad en öronläkare skulle säga om vax och hörapparater. Jag klarar mig inte utan dem på dagarna så jag tar endast ut dem på nätterna, antalet timmar kan ju variera då men allt som skulle ha fallit ur under dagen i vanliga fall hinner ju inte torka och falla ur på den tiden. Alltså blir det en hel del vax ibland, som täpper till proppen eller får det att klia etc.. Vad skulle de rekommendera för vardaglig vård av såna öron?

Kanske @Malin_L ?
 
Jag är nyfiken på vad en öronläkare skulle säga om vax och hörapparater. Jag klarar mig inte utan dem på dagarna så jag tar endast ut dem på nätterna, antalet timmar kan ju variera då men allt som skulle ha fallit ur under dagen i vanliga fall hinner ju inte torka och falla ur på den tiden. Alltså blir det en hel del vax ibland, som täpper till proppen eller får det att klia etc.. Vad skulle de rekommendera för vardaglig vård av såna öron?

Kanske @Malin_L ?
Jag har fått rekommendationen att använda waxoff. Spraya i på kvällarna och torka ur på morgonen. Jag föredrar dock att duscha öronen istället men det är ju en smaksak.
 
Jag har fått rekommendationen att använda waxoff. Spraya i på kvällarna och torka ur på morgonen. Jag föredrar dock att duscha öronen istället men det är ju en smaksak.
Waxoff har jag Inte hört talats om förut.
Torka ur med handduk eller? Det är liksom det jag undrar över, hur tycker de att man ska få bort vaxet?
 
Waxoff har jag Inte hört talats om förut.
Torka ur med handduk eller? Det är liksom det jag undrar över, hur tycker de att man ska få bort vaxet?
Finns på apoteket :)
Ja typ. Jag fuskar och torkar ur med tops när jag tar ur hörapparaterna för kvällen. Känns så obehagligt annars. Sa det till audionomen vid något tillfälle och hen menade att sålänge jag inte trycker in utan faktiskt torkar ur så spelar det ingen roll. Öronläkare brukar däremot inte lyssna på sådant alls utan hänvisar till armbågen.
 
Finns på apoteket :)
Ja typ. Jag fuskar och torkar ur med tops när jag tar ur hörapparaterna för kvällen. Känns så obehagligt annars. Sa det till audionomen vid något tillfälle och hen menade att sålänge jag inte trycker in utan faktiskt torkar ur så spelar det ingen roll. Öronläkare brukar däremot inte lyssna på sådant alls utan hänvisar till armbågen.
Jag inbillar mig också att det är lite skillnad på fuktigt/blött och torkat vax. Blött vax borde ju fastna mycket lättare på en tops än torrt..? 🤔
 
Jag fick teckna tackolov, så tiden gick fortare :p
Men det var ett antal gånger när man satt där tidigare och bara "måste kolla på buke ... Oh wait"
:arghh:
Avdelning dumma frågor på riktigt... vad tecknade du? Handalfabetet eller bilder av djur? :D :angel:

Jag kikade på en film samtidigt som jag målade. Annars brukar jag kika på dokumentärer och måla eller lyssna på ljudbok och måla eller lägga pussel på surfplattan! :up:
 
Fick nyss reda på att en normal, vuxen människa kissar 5,6 ggr om dagen? :confused: Är det bara jag som är så hårt drabbad av ”nyckelhålsinkontinens” så jag brukar dubbla det där? Så fort jag sätter nyckeln i dörren så blir jag akutkissnödig, oavsett om det händer 2 eller 6 ggr på en dag.

Sååå, varför blir man så kissnödig när man sätter nyckeln i dörren?

Och kissar folk verkligen bara typ 5 ggr per dygn normalt sett?
Jag kissar minst 20 gånger varje dag och dricker inte onormalt mycket heller. Kissar alltid så fort jag kommit hem och alltid innan jag går och alltid när jag kommit fram dit jag ska vara, typ jobbet/mamma/liknande. Asjobbigt!!! Har varit så i några år nu så det är ju inget uppenbart fel heller, utan jag antar min kropp anser sig behöva gå så ofta.
 
Avdelning dumma frågor på riktigt... vad tecknade du? Handalfabetet eller bilder av djur? :D :angel:

Jag kikade på en film samtidigt som jag målade. Annars brukar jag kika på dokumentärer och måla eller lyssna på ljudbok och måla eller lägga pussel på surfplattan! :up:
Bra fråga dock! :rofl: Jag stör mig ibland på att det är samma ord för de båda, och ordet rita känns så ... barnsligt :o
I detta fall var det en bild av en häst :D (som nu finns i målartråden)
 
Jag vänder upp sidan av huvudet mot duschvattnet, det hamnar vatten där i helt säkert. Det räcker iallafall i vanliga fall.
Men om man har en vaxpropp så kan det behövas en mera ordentlig öronsköljning då det kanske inte lossnar av det, då får man gå till någon husläkare.
Jag fick göra en öronsköljning en gång hos skolsköterskan och när hon plockade fram en enorm spruta ur ett skåp så skämtade jag och frågade att den där skulle hon väl inte använda.
Jo svarade hon.
Jag måste ha sett ut så här :eek:. :rofl: Men de sprutar bara in vatten, kanske lite obehagligt beroende på hur öm man är.
Öron är ju självrengörande så ingen sprutar vatten i mina öron! Jag hade dött. och att suga kommer inte på fråga! Jag hade dött två gånger! Det är en av mina rädslor på riktigt, är oerhört rädd för sådant, så mina öron rengörs med tops , men aldrig långt in utan vid kanterna. Har aldrig haft vaxpropp.... får man lugnande när de ska fippla med ens öron....?!

Öron är märkliga tingestar och rätt häftigt att de är självrengörande ändå! Men har också lätt att få lock för öronen, dock är proplemet vätska bakom trumhinna och inte vax.
 
Öron är ju självrengörande så ingen sprutar vatten i mina öron! Jag hade dött. och att suga kommer inte på fråga! Jag hade dött två gånger! Det är en av mina rädslor på riktigt, är oerhört rädd för sådant, så mina öron rengörs med tops , men aldrig långt in utan vid kanterna. Har aldrig haft vaxpropp.... får man lugnande när de ska fippla med ens öron....?!

Öron är märkliga tingestar och rätt häftigt att de är självrengörande ändå! Men har också lätt att få lock för öronen, dock är proplemet vätska bakom trumhinna och inte vax.
Men hörapparaternas proppar sabbar ju den där självrengöringen :cautious:
 
Bra fråga dock! :rofl: Jag stör mig ibland på att det är samma ord för de båda, och ordet rita känns så ... barnsligt :o
I detta fall var det en bild av en häst :D (som nu finns i målartråden)
Ja det här med ord alltså! Jag håller absolut med! :D

"Vad ritar du?"
"Streckgubbe"
:D

Jag färglade i min målarbok för vuxna (viktigt! :sneaky:), köpt för presentkortet från jobbet. Perfekt rogivande present med tanke på hur jobbigt det är på jobbigt, så de får allt vackert bidraga med lite terapiarbete!

Jag får kanske bege mig in i målartråden, har missat att en sådan fanns!
 
Ja det här med ord alltså! Jag håller absolut med! :D

"Vad ritar du?"
"Streckgubbe"
:D

Jag färglade i min målarbok för vuxna (viktigt! :sneaky:), köpt för presentkortet från jobbet. Perfekt rogivande present med tanke på hur jobbigt det är på jobbigt, så de får allt vackert bidraga med lite terapiarbete!

Jag får kanske bege mig in i målartråden, har missat att en sådan fanns!
https://www.bukefalos.se/threads/traden-om-hobbymaleri-aka-vi-som-malar.1484922/post-19140357
Den är väldigt full av talang :love:
 
Men hörapparaternas proppar sabbar ju den där självrengöringen :cautious:
:angel::angel::angel::angel:
Jag använder inte hörapparater hela dagen, de ger huvudvärk, man hör ju...allt! Det är kanske meningen med extraöronen, men tja, du fattar nog hur jobbigt det är när man inte kan stänga ute onödiga ljud och inte ens vet varifrån dem kommer, såjag slarvar och tycker ibland det är rätt skönt att vara utan och således slippa lite onödiga ljud.

Men ja, de där propparna rengörs ju hela tiden och skapar en jäva klåda i mina öron så att jag skulle vilja stoppa in hela armen och slita ut och in på öronen för att klia.....
 
Perfekt med en länk! Tackar! :bow: Ska kika där. Kan tänka mig att det finns massor av konstnärer! Sanslöst vad man kan, jag som inte ens kan hålla mig innanför streck.... okej, jag är synskadad, det är därför men ändå :angel:

Kan blinda rita och måla ordentligt? De kan ju inte se när de blir lite tokigt och därmed inte ändra? Så hur gör en blind som älskar att rita blyertsteckningar om han eller hon först kan se och sedan blir blind, kan personen fortsätta rita?
 
:angel::angel::angel::angel:
Jag använder inte hörapparater hela dagen, de ger huvudvärk, man hör ju...allt! Det är kanske meningen med extraöronen, men tja, du fattar nog hur jobbigt det är när man inte kan stänga ute onödiga ljud och inte ens vet varifrån dem kommer, såjag slarvar och tycker ibland det är rätt skönt att vara utan och således slippa lite onödiga ljud.

Men ja, de där propparna rengörs ju hela tiden och skapar en jäva klåda i mina öron så att jag skulle vilja stoppa in hela armen och slita ut och in på öronen för att klia.....
Jag har aldrig haft problem med hörapparaterna, har ändå sen jag började med dem (vilket var väl två årsåldern eller nåt) alltid haft dem i utan att vilja ta av dem :D
Fast det är klart, på morgonen kan man dröja bara för att ha lugn lite längre :angel::D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp