Bukefalos 28 år!

Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äsch, jag lägger upp så mycket som får plats. Normen jag är uppväxt med är att man fyller fatet helt enkelt och de som fikar tar som de vill, sen fyller man på av det som behövs. Jag har aldrig hört någon ens prata om ätstörningar eller att det tittas snett vid kakfaten.
Åh, jag hört massor av historier och även varit med om själv hur illa det ses om någon tar mer än en av varje kaka/mer än en bulle. Det här med ätstörningar är nog mer om man äter kakor som godis i sin ensamhet och dristar sig till att berätta det.
 
Åh, jag hört massor av historier och även varit med om själv hur illa det ses om någon tar mer än en av varje kaka/mer än en bulle. Det här med ätstörningar är nog mer om man äter kakor som godis i sin ensamhet och dristar sig till att berätta det.
Men är det inte lite grejen med 7 sorters kakor typ. Man tar en av varje.
 
Som svar på Kakfrågan vill jag att ni funderar över det här med att ta en kaka, eller flera...

Tänk om Lilla Mormor med hårknuten bakat (ännu fler än) sju sorters kakor till Jul och ska ha kalas för hela släkten och lagt upp en av varje sort till alla som ska komma, av alla, alla fina kakor. Pepparkakor, finska pinnar, kokostoppar, hallandskakor, strassburgare mm mm och så rullrån. Hon kanske har bakat 30 st rullrån totalt och de är ett helsike att få till, hon bränner sig, de är sköra och går sönder de måste gullas och rullas och fjäskas för, vartenda ett. Det tar en jäkla tid och hela köket blir kladdigt av rullrånssmet. Lilla Mormor har fått brännmärken på händerna, men är mäkta stolt över alla kakfat fulla med olika sorters bakverk hon kämpat med. Och så kommer hela släkten och storasyster med sin nya, skumma, pojkvän. Kaffebordet är dukat, men ingen har satt sig. Vissa står i hallen och tar av sig skorna och finaste fuskpälsen. O så kommer den där skumma mammuten till pojkvän och yxar i sig alla spröda, vackra, delikata fjorton styckna rullrånen innan Lilla Mormor ens sagt Varschegooo! Soprent på fatet där rullrånen nyss legat! Hela släkten lixom smäller av allihop för alla andra vet att man appselut inte får ta nånting innan man är bjuden till bords, och inte mer än en kaka av varje sort! De vet oxå vilket jobb det är och Lilla Mormor har inte tretton nya, hela rullrån att lägga upp till de andra gästerna som sett fram emot rullrånen och nu blir utan. Pepparkakor å sånt kan man äta lite varsomhelst, rullrånen är hårdvaluta! De får man bara till jul. Ett par, tre stycken om man har tur på hela julhelgen. Men grottmannen tuggar glatt vidare som om ingenting har hänt och Lilla Mormor vill bara gråta. Eller möjligen slåss...

Därför tar man bara en kaka av varje sort. Och verkligen inte fler på fint kalas.
Om det är köpekakor kanske man får ta fler om de inte är köpta på konditori. Typ en burk peppisar i fikarummet i stallet. Kör hårt! Men nåde den som till Jul tar fler än ett hemrullat rullrån! Jag varnar er...

Och detta är exakt vad som hände en gång för länge sen. Jag såg det själv. Chocken har fortfarande inte släppt.
 
Vi har nyligen fått brun soptunna till där jag bor. Inga konstigheter med det. Det jag inte förstår är vad skillnaden skulle vara om jag lägger ned blasten från en purjolök eller blad från en krukväxt i påsen?

Växt som växt kan jag tycka, men den ena är godkänd och den andra inte?
 
Vi har nyligen fått brun soptunna till där jag bor. Inga konstigheter med det. Det jag inte förstår är vad skillnaden skulle vara om jag lägger ned blasten från en purjolök eller blad från en krukväxt i påsen?

Växt som växt kan jag tycka, men den ena är godkänd och den andra inte?
Krukväxter kan vara odlade med en hel del gifter man inte vill få i komposter.
 
Det känns väldigt sent 40-tal/50-tal när det fanns hemmafruar och folk gick på kafferep för att syna varandras hem. Min lilla granntant har berättat om hur det var när hon flyttade hit och gifte sig, nåde den som inte höll måttet!
Att det ska vara sju sorters kakor är högst levande.
 
Att det ska vara sju sorters kakor är högst levande.
Aldrig stött på annat än som uttryck.
@Plantans exempel hände ju för länge sedan skriver hon ju själv och jag är född på 60-talet. Min mormorsmor hade hårknut men inte min farmor eller mormor och bägge bakade mycket. Farmor och farfar hade tom konditori innan jag var född.
 
Aldrig stött på annat än som uttryck.
@Plantans exempel hände ju för länge sedan skriver hon ju själv och jag är född på 60-talet. Min mormorsmor hade hårknut men inte min farmor eller mormor och bägge bakade mycket. Farmor och farfar hade tom konditori innan jag var född.
Jag är född på 70-talet, är uppväxt med att det "ska vara" sju sorters kakor och så är det än häromkring vid "finfika". Beror på kanske var man bor.
Jag tycker det skulle se otroligt snålt ut att bara duka med varsin kaka av varje sort om man bjuder. :meh:
Det tycker jag med! Det är väl just sådana där speciella kakor som tar lång tid att göra/är krångliga att göra som känns okej.
 
Jag måste lägga mig i kakfrågan :D Är ju kakmonster och allmänt sockerälskare. För mig beror det på vad för kakor/bullar och hur många man är.
Är vi 5 stycken och farmor (:love:) lägger upp 5 kanelbullar, och ett helt gäng med bondkakor till fikat, tar jag självklart bara en kanelbulle. Bondkakorna kan jag dock ta 2-3 av utan att skämmas.
Nämen oj se där! Min pappa ville inte ha sin kanelbulle verkar det som! :D Då frågar jag om jag kan ta bullen som är kvar eller om någon vill ha den.
 
Jag är född på 70-talet, är uppväxt med att det "ska vara" sju sorters kakor och så är det än häromkring vid "finfika". Beror på kanske var man bor.

Det tycker jag med! Det är väl just sådana där speciella kakor som tar lång tid att göra/är krångliga att göra som känns okej.
Det är nog som du säger beroende på var man bor. Vad som däremot är/var självklart är att man tar bara en kaka i taget och tar en ny först när den är uppäten. :)
 
Tror inte det med att ta en kaka var något speciellt platsbundet. Det har snarare med uppfostran att göra. Förr i tiden när det var fattigt ute i stugorna var socker nåt man fick köpa, så det var dyrt och fint med kakor. Att gama åt sig flera av samma sort så de inte räckte till alla sågs inte med blida ögon.

Skulle nån här ta fler än en när det är uppdukat med räknade finkakor? Jag skulle nog lyfta på ögonbrynen om nån tog flera av samma sort utan att fråga, men det beror ju på vad det är för kakor, var man är, vem som bjuder osv. Finare kafferep är väl inte så vanligt idag, så jag skulle inte våga ta två av samma sort även om kakan var gudomlig. Inte om värdinnan såg i alla fall...
:d
 
Senast ändrad:
Tror absolut att det är/var platsberoende med hur strikt det var/är med kafferep och antalet kakor.
När jag var liten bjöds t ex alltid på våfflor till kaffe när det kom oväntat besök, jag har ingen aning om hur vanligt det heller var/är. När det bakades så var det stora satser av både kakor och bröd.
 
Ny fråga:
Öppnad kattmat på burk/tetra förvarad i kylen, hur gör ni med den? Värmer ni maten innan katten får den? Hur i så fall?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 312
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 206
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 447
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp