Dunderrosa glitterprinsessa

mian1

Trådstartare
Hur blir flickor sådana? Jätterosa, prinsessig, glittrig och galen i smink.

I min "sminkväska" finns en mascara och ett täckstift. Garderoben har aldrig rymt ett enda rosa plagg, jag ville bli häxa när jag var liten - inte prinsessa. Har försökt köpa könsneutrala kläder och leksaker till mitt barn, men hon är bara prinsessa. Hon tycker bara om rosa, prinsessbarbies, smink, glitter och mera rosa. Hon har full koll på vad för smink man använder var och jag har ingen aning :o:eek: Vägrar att ha kläder som inte är rosa, för om man är prinsessa vill man BARA ha rosa. Försökte få med henne på min bra idé om att skaffa henne en liten, snäll ponny, men eftersom ponnys inte finns i rosa så ville hon inte. Hon vill bara ha GRISAR, för de är rosa och prinsessor har bara rosa djur :crazy:
Hon har undrat en del varför hon inte har någon snopp och vi har pratat om att pojkar och flickor ser lite olika ut. Inför att vi ska på könsultraljud så undrade vi hur hon skulle se om syskonet i min mage är en pojke eller en flicka. Hon suckade och sa: Mamma, pojkar har ju inte nagellack! Vi har aldrig pratat om nagellack utan om snoppar/snippor som det som skiljer könen åt.
När hon var hos polisen och blev fotograferad för sitt pass kom hon hem och var jättebesviken. Det fanns ingen polis på polisstationen utan "bara en tant". En kvinnlig, uniformerad polis. Vi har aldrig nämnt något om att poliser skulle vara män, hon har aldrig sett en polis bara polisbilar. Varför förväntade hon sig en man?
På förskolan råder ingen prinsesshysteri heller och de är noga med att alla yrken ska vara könsneutrala och inte läggas någon status på olika titlar. Tittar hon på TV är det bara PlayhouseDisney och där finns det inga prinsessor och inget smink.
Vad får småbarn sina idéer från?
 
Sv: Dunderrosa glitterprinsessa

Freud har nån utbroderad (och säkert diskutabel) teori om det hela...

Själv tror jag inte att man kan värja sig från allt. Tom finns det könsroller i våra mest älskade barnhistorierm, tex är det inga kvinnliga poliser i pippi. Kanske hade din dotter blivit lika besviken om hon av någon anledning fått bilden av att alla poliser har rött krulligt hår. Jag tror att det ligger i barns natur att generallisera och hårddra för att få ett bättre grepp om verkligheten, det är nog inget vi kan arbeta bort.
Det är bara synd att just grejen om vad som är kvinligt och manligt mer sällan utmanas än andra saker - vi "vuxna" har inte gjort ett samhälle där stereotyperna ifrågasätts tillräckligt ofta.
Man kan helt enkelt inte värja barnen. Oavsett om barnets vardag bara består av hemmet och det jämställda dagiset så kommer det influenser från många andra håll bla. medier och de övriga dagisbarnens hem.
 
Sv: Dunderrosa glitterprinsessa

Jag vet inte. En av min kompis döttrar är en såndär superprinsessa. Mamma är händig som tusan, skruvar och bygger, har praktiska kläder och sminkar sig sällan. Ändå är dottern rättså passiv och vill bara ha glitter. Om man ska välja present till henne så tar man det kitschigaste man kan hitta och sen vräker man på lite extra, då blir det rätt. Hon har varit så här sedan ettårsåldern, så jag tvivlar på att det bara är miljö som gjort detta.

Jag tycker inte att prinsesstilen är något negativt i sig om den inte hämmar barnet i livet. Att vara väldigt passiv och sitta och vänta på prinsen är ju inte direkt främjande för den personliga utvecklingen, som jag ser det. Att däremot vara prinsessa och ändå våga prova på saker man tycker verkar kul och lite till är ju inget hinder.

Min yngste son är också väldigt glittrig, rosa och lila, men det har jag iofs uppmuntrat lite, eftersom det bryter mot normerna.
 
Sv: Dunderrosa glitterprinsessa

Vi har oxå en prinssesa Rosa här hemma, även om vi har lyckas balansera upp det hela och hon skulle gärna vilja ha en ponny :p Men hur de blir sådan, det har jag ingen aning om, jag älskade/älskar blått, är urusel på smink och få kläder att passa ihop rent färgmässigt.

Men Elin är snart 6 år nu och det går att resonera med henne, där ser jag även en stor påverkan från dagiskompisar med föräldrar som verkar tillåta med mesta. Själv anser jag att det är tvärnej till att gå i prinssesklänning till dagis när det är 10 minusgrader och de ska ha ute dag, det finns inte i min värld att jag skulle överlåta till dagispersonalen att ta smällen om vilka kläder som är lämpliga.

Ang vad tjejer och killar gör så har vi diskussioner med jämna mellanrum, att tjejer kan vara polis har hon koll på då det är kvinnliga släktingar som är poliser. Men hon kan tex sucka och säga att hon jättegärna skulle vilja ha en bilbana men sånt är det ju bara killar som leker med. Så där får vi gå in och styra upp och tala om att det är helt oväsentligt om man är kille eller tjej. Och hon har även haft lite åsikter om att lillebror inte får leka med barbies för det är faktiskt tjejleksaker men även där har hon insett att det spelar ingen som helst roll.
 
Sv: Dunderrosa glitterprinsessa

Ja, jag undrar jag med. Jag tror att det finns mycket påverkan från omgivningen. Kompisar och den värld som vi lever i. Reklam påverkar. Skyltning i affärer.

Jag hoppades allt slippa en rosa och glittrig flicka men det är ju bara det som gäller. Ju glittrigare desto bättre. Och smink! Visst äger jag lite smink, men det används verkligen inte ofta. Men dottern är tokig i allt smink som finns.

Själv slafasr jag omkring i mjukiskläder hemma och är långt ifrån medveten om mode. Men dottern har koll.
 
Sv: Dunderrosa glitterprinsessa

I princip ALLA barn jag känner har genomgått en sån fas. Både pojkar och flickor. De flesta tonar ner det hos pojkarna och låter flickorna hållas, helt omedvetet såklart.

Har en kompis som lät sin pojke gå loss fullständigt i glittertiara och glittriga strumpbyxor till dagis och HON fick enormt konstiga kommentarer och blickar - medan de som låtit sina flickor göra det samma, inte möter något motstånd alls.

Samma lilla kille gick även till dagis i klänning, en riktig klänning, inte morsans gamla topp. Det hade gått hur bra som helst. Bara en pojke som kommenterat men inte på något elakt sätt.

Glitterfasen brukar komma när de är 3-5 år ungefär...och det går över:)

Hos min guddotter höll det i sig i ett par år. Nu vid 7 års ålder är det fotboll och jeans och tröja som gäller.
 
Sv: Dunderrosa glitterprinsessa

Skönt om det går över;)Dotterns käraste pryl är sminkbordet som hon fick i present. Bästa julklappen var en läckert glittrigt ögonskugga (ja, jag erkänner, jag tyckte också att det var läckert:D:o) och en glitter Barbie i rosa klänning. Blond förstås. Här kämpar man för att poängtera att det är lika vackert med mörkt hår. Förgäves givetvis. Det fattade man ju själv när man var liten att det var blont som var fint:mad:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 259
Senast: susanne
·
Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 068
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 043
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Vad gillar flicka, 5 år, och pojkar, 7 och 9? Jag letar efter billiga småsaker, inget märkvärdigt. Jag har aldrig träffat barnen...
2
Svar
23
· Visningar
3 164
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp