Bukefalos 28 år!

Duscha hästen - vems behov egentligen?

S

Svanhild

Stod o funderade häromdagen när jag svabbade av en av hästarna här... när hästarna själva bestämmer rullar de sig. Inte duschar de eller badar speciellt frivilligt (förutom ett par undantag som badar mer än gärna om de har tillgång till sjö/damm...)

Vems behov är egentligen vårt duschande o svabbande? Är det för att VI tycker det är fantastiskt skönt att duscha oss rena efter vi gjort oss svettiga eller är det verkligen något som är bevisat positivt för hästar att duschas?
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Inget man inte kan svara på om man inte är häst;)

Men jag har iaf märkt att många njuter av det.
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

kanske pga att vi tränar dom svettiga och har selar/sadlar på dom....skönt att bli svettig och få skav tror jag inte att det är. Mina hästar tycker det är skönt att få bort all svett o ev grus, men dom lägger sig gärna o rullar i hagen direkt och det är dom värda :D
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Ja, det är just det, det första de gör är att slänga sig i backen o grisa ner sig så gott de bara orkar! Vill de verkligen va rena är ju frågan då...
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Lera och "smuts" ger ju ett visst skydd mot flugor o grejjer..
Kan kanske vara anledningen till att de gärna rullar sig i lera, vilket vilda djur med kortare päls väl gör?
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Svett är svårare att borsta bort än lera. Ute i det vilda blir de inte svettiga, men om de blir det så tror jag säkert de försöker bada nånstans.
En ren häst som rullar sig i damm o jord är lättare att få ren än en svettig häst som rullar sig i samma damm och jord. Pälsen blir ju liksom klibbig av svett, det blir den inte av "lera".

Som älgen skriver - de torkar fortare om de rullar sig, plus att "leran" skyddar mot insekter. Svett lockar till sig dem...
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Vet att min häst gillar när jag duschar av honom när han blivit väldigt svettig, annars gillar han inte att duscha.

Sen tror jag inte att han gillar att vara blöt för han rullar ju sej såfort han får tillfälle efteråt. Men under själva duschning står han och njuter ser det ut som iallafall.
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Tja, om de fick leva som i det vilda, dvs inte blev svettiga lika ofta (för nog blir de svettiga allt, men inte lika ofta) och de gick i ösregn när det var ösregn etc, så skulle de nog hålla sig rätt rena ändå. Och i det fria kan de klia, vilket inte alltid tamhästar i hage kan. De har olika material att rulla i osv, och alltid en kompis som kan klia dem.

Men vi lägger på täcken, och utrustning (som påverkar svettningen, det blir mer 'ingrodd' svett då), och iaf mina blir mindre kliiga och rullar mindre om de får sig ett bad nu och då. Sommartid så ren häst drar åt sig mindre insekter.

Sen, det är svårt jmf med det vilda, har man sett hur de mer långhåriga ser ut under fällning, när det hänger kakor av päls ibland, så skulle de nog uppskattat en borstning där med.

Så jag tror de flesta tamhästar som har täcken, rids, står på stall del av dygnet etc, och inte kan vandra och välja ställen där det är mindre insektstryck/mer blåst, kan klia sig och rulla på olika underlag etc, kanske inte har kompis som kan klia osv, och smörjs in med diverser 'grejs' (insektsmedel t ex) så tror jag faktiskt de ffa sommartid och vår och höst trivs med att få bli rena.

Båda mina gillar det såtillvida att de blir mindre kliiga och uppskattar 'massagen' som blir iom tvättandet i alla fall. Sen om jag kunde ge dem naturliga förutsättningar skulle de nog klara sig lika bra (om man kunde trolla bort lillponnyns eksem då)
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Min häst duschas ibland eftersom hon verkar tycka att det är jätteskönt. Så i det här fallet bli svaret- för hennes skull! :)
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Min häst fullkomligt njöt av vårbadet igår!! (helst ska vattenslangen ligga mellan öronen så att det rinner ner över pannan).
Å inte kastar man sig ner och rullar när man är nybadad och ren :eek: (fiiiint litet fullblod juuu :p )
Nä man smaskar gräs i solen så att man torkar!!

Som matte tycker jag att det är extremt skönt med en REN häst!!! Manen är svart hela vägen ner till roten och man blir inte skitig så fort man petar på hästen!
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Men t.ex. travhästar duschar ju oftast varje dag, och jag har för mej att det inte är så bra eftersom det förstör hästens egna motstånd mot regn, så att de kmr in till huden...
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

bättre duscha än att få värmeutslag och diverse andra mindre roliga utslag på hästarna. >Det kliar rätt gott på dom nu när det är så varmt när dom svettas o inte får duscha
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Med vinterpäls blir det åtminstone rätt stor skillnad på hur smutsig utrustningen blir om man duschar hästen. Även om jag har snö, så blir vinterpälsen så fet att allt blir grått och fett på den sidan som vetter mot hästen, och jag själv också när jag försöker få den ren. Så tyckte jag inte det var tidigare när jag spolade hästen dagligen. Tycker fortfarande mest det är för min skull jag duschar hästen, för att grejerna ska hålla sig renare, men då borde man nog egentligen duscha den innan man använder den, inte efteråt :p. Men det ÄR ju lättare att borsta bort jord än intorkad svett, så lite nytta gör det kanske ändå...
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Men t.ex. travhästar duschar ju oftast varje dag, och jag har för mej att det inte är så bra eftersom det förstör hästens egna motstånd mot regn, så att de kmr in till huden...

Vatten förstör säkert inte någonting, men schampot kan göra det eftersom det tar bort fettet i huden.
Att duscha en häst varje dag med enbart vatten kan inte vara skadligt.
Jag tror inte att travfolket schamponerar sina hästar varje gång de duschar dem.
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Men t.ex. travhästar duschar ju oftast varje dag, och jag har för mej att det inte är så bra eftersom det förstör hästens egna motstånd mot regn, så att de kmr in till huden...


Jag skulle aldrig komma på tanken att inte duscha min travare efter jobb, då han är ordentligt svettig över hela kroppen. Pälsen blir tovig, svetten torkar in och det blir skav och skit.
Det är inte för skojs skull vi duschar våra travare.
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Hästens behov. De flesta tycker det är skönt när det är varmt och dom är genomsvettiga efter efter ett hårdare pass.
Det fnns en hingst i stallet som njuter så han kunde stå där hela dagarna:love:

Inte iskallt vatten självklart utan det bör ju finnas varmvatten. Inte med shampo.

Jag duschar när hästen är mycket svettig och det är varmt. I stort sett varje dag på sommaren då.
 
Sv: Duscha hästen - vems behov egentligen?

Svettrester drar ju till sig ohyra också.
Skölja bort svettet med ljummet vatten gör jag varje gång de blivit svettiga. Sedan får de gärna rulla sig i hagen för att få lite skydd mot ohyra.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 244
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 836
Senast: Cilla
·
Hästvård Hej! Tänkte höra era åsikter litegrann... Jag köpte en ny häst (hblsto f. -97) i november. Hon var då kontinuerligt riden i ett och...
Svar
8
· Visningar
1 474
Senast: Kalasbruden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp