duschad häst???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare thatshot27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 773
T

thatshot27

har alltid undrat hur man ska torka en häst efter dusch, jag vet att man skrapar med en skrapa men sen då hur går man tillväga och sen undrar jag om man kan duscha en häst på vintern lr när det är minus lr ska man bara göra det på sommarn o så en sista fråga om man ridit ut o hästen blivit lerig på benen ska man tvätta då oxå lr bara borsta?? o hur torkar man då:confused:

Sv: duschad häst???

Man kan ducha hästarna även på vintern om man har tillgång till varmvatten
Skrapa av hästen överflödsvattnet med en skrapa o låt den sen självtorka, är det kallt så kan man slänga på den ett fleecetäcke eller liknande o låta den torka

1. efter att man har drage av de värsta vattnet med en svettskrapa så slänger man på ett fleece eller ull täcke, som suger upp vattnet från hästen, så den blir torr:)

2. Det går å duscha en häst även om det är minus, men då så får man kanske lägga på dubbla fleece/ull täcken efteråt, och ge dom lite hö och låta dom stå inne tills dom har blive torr

men jag har läst något om halm att man ska torka med det?? vad betyder det o hur gör man med benen

Visst kan man gnugga dom med halm, det är ett jäkla jobb iof.
Tycker personligen att hästana torkar snabbare med ett täcke på, benen skrapar jag av så gott det går o låter de självtorka

Undvik duscha hästen på vintern om du inte har väl uppvärmda utrymmen. Måste du ändå göra det snabb tvätt och skrapa först som gäller. Sedan får man gnugga och gnida hästen torr, ha helst fleecetäcke på under tiden. Sedan får man promenera med hästen eller låta den torka inne om man har hyffsat varmt stall och byta täcken så den har torrt och varmt på sig tills den är torr. Jag brukar inte tvätta hela hästern på vintern.

Hästar tål kyla bra, men inte att vara blöta när det är kallt. Då blir man snabbt nerkyld.

På sommaren när det är soligt och varmt räcker det att skrapa av och låta torka i solen. Jag brukar passa på o ta en promenad så inte hästen rullar sig direkt och blir smutsig igen.

Är hästen lerig på benen är det bara att spola av och torka med en handduk. Är det torr lera som sitter där är det bäst att borsta med en rotborste.

Med ett fleece täcke (tex.) sugs fukten upp och hamnar ovanpå täcket. Halm användes ofta förr i tiden när täcken i fleece och andra material med "uppsugningsförmåga" var ovanliga. Antingen torkade man hästen med halmen eller så la man halm mellan hästen och täcket.
Om benen är leriga när du ridit eller när hästen kommer in från hagen så kan du antingen skölja av dem om du har tillgång till varmvatten vintertid eller så får du helt enkelt vänta tills leran torkat och sedan borsta av den.

jag drar av det mesta av vattnet med svettskrapan och sen på med ylle täcket+ lite hö att äta.
På vintern så tvättar jag endast halsen, manen och svansen.Även benen om de är riktigt leriga.

På sommaren är det ju aldrig några problem, bara duscha, raka av vattnet och så in i boxen/ut i hagen. Täcke förlänger bara torktiden då...

Höst och vår, när det är "halvkallt" duschar jag snabbt, rakar av vattnet och lägger på ulltäcke. Sedan går jag en sväng i raskt tempo så att hästen får upp värmen, sedan in i boxen med hö att tugga på.

Är det vinter och riktigt kallt duschar jag helst inte alls, men om jag måste så blir det en snabbis, raka av vattnet och på med dubbla ull- eller fleecetäcken (absolut inte termotäcke innan hästen är torr! :eek:) och så in i boxen med hö. Verkar hästen frysa så gnuggar/masserar jag den, men jag tar helst inte ut den ur stallet för att gå med den.
Det kan även vara bra att fixa duschningen när hästarna stått innen en stund och värmt upp stallet lite.

Att förtorka hästen med halm eller trasor är bara drygt och onödigt merarbete, idag finns bra täcken till hyfsade priser (även ull) att lägga på.

Vad gäller leriga ben, oavsett årstid, så spolar jag dem så gott som alltid med slangen, utan att torka efteråt. Skulle hästen ha stått inne såpass länge innan jag kommer så att leran torkat så borstar jag. Men det är ytterst sällan eftersom vi spolar av leriga ben vid intag.

Senast ändrad:

Jag duschar bara hästen på sommaren, och då skrapar jag av vattnet och släpper sedan ut i hagen.

Leriga hovar/ben spolas dock även höst/vår/vinter, då utan att torkas (spolar inte så högt på benen).

Just har tur som står 100m från min klubbs anläggning. Där finns det spolspilta med varmvatten. På vintern her jag på ett fleecetäcke (eller ull) och går med pålle tills han torkat.

Dock om bara benen är leriga så tar jag med svamp och kallvatten hemma i stallet och svampar av dom. Torkar aldrig benen med handduk eller så... Jag ser det som en slags kylning av benen efter träningspass också. Så slipper man linimentrester och får istället rena ben! ;)

Jag tvättar bara hästen när det är så pass varmt ute att den kan självtorka snabbt!
Är det lite kyligare (sommarkyla) slänger jag på ett fleecetäcke och ställer in i boxen, annars går jag och betar henne tills hon torkar.

Skulle aldrig få för mig om att tvätta hästen när det börjar bli kyligt ute.
Skulle jag haft ett varmt stall med spolspilta eller solarie till hästen så hade jag lätt kunnat göra det, men tyvärr har jag inte tillgång till något av det.
Själva tvättningen går ju fort så då är det ju inte hela världen om det är lite småkyligt, men att ha den i kallt stall eller ute när det är kyligt är ju rent elakt.

Benen spolar jag bara av om de är jätteleriga&blöta.
De brukar hinna torka innan jag kommer till stallet.

Det går bra att duscha hästen på vintern om du har någorlunda varmt stall. Skrapa av det värsta efteråt och släng på ett fleece/svettäcke och ge hästen något att pyssla med medans den torkar. Sen tar du av täcket när hästen är torr (inte bra med blött täcke).

Själv har jag turen att ha ett uppvärmt stall med varmvatten :love:

Jag undviker att duscha dem på vintern, trots att vi har varmvatten i stallet. Tycker att de blir för nedkylda under tiden de ska torka - kanske om man hade lyxen att ha ett solarium så kunde man duscha även nu.

jag sköljer min pålles ben med kallvatten... kan han bli sjuk av det? :/ tänkte att det inte gjorde nåt eftersom det bara är benen.. handdukstorkar sen.

Hagens_zorba: Nej , han blir inte sjuk av att du sköljer benen med kallvatten. Dock så är det ju lite trevligare mot hästen att spola/tvätta med lite ljummet vattten + plus att leran lossnar bättre än när man spolar kallt.
Jag hade inte själv velat bli spolad med kallt vatten på benen vintertid :)

jag sköljer min pålles ben med kallvatten... kan han bli sjuk av det? :/ tänkte att det inte gjorde nåt eftersom det bara är benen.. handdukstorkar sen.

Kallt vatten på benen, nedanför has/knä där inga stora muskler finns, är ingen fara. Mer än att hästen kan tycka att det är obehagligt mot huden, såklart...;)

Efter hård ansträngning eller om man misstänker en skada kan det t.o.m. vara positivt att kyla benen så att blodkärlen drar ihop sig och små blödningar stoppas.

Haha, till och med jag undviker att duscha min häst på vintern, och då har jag tillgång till både varmvatten och solarium. :p

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
1 955
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 031
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka