Sv: duschad häst???
På sommaren är det ju aldrig några problem, bara duscha, raka av vattnet och så in i boxen/ut i hagen. Täcke förlänger bara torktiden då...
Höst och vår, när det är "halvkallt" duschar jag snabbt, rakar av vattnet och lägger på ulltäcke. Sedan går jag en sväng i raskt tempo så att hästen får upp värmen, sedan in i boxen med hö att tugga på.
Är det vinter och riktigt kallt duschar jag helst inte alls, men om jag
måste så blir det en snabbis, raka av vattnet och på med dubbla ull- eller fleecetäcken (absolut inte termotäcke innan hästen är torr!

) och så in i boxen med hö. Verkar hästen frysa så gnuggar/masserar jag den, men jag tar helst inte ut den ur stallet för att gå med den.
Det kan även vara bra att fixa duschningen när hästarna stått innen en stund och värmt upp stallet lite.
Att förtorka hästen med halm eller trasor är bara drygt och onödigt merarbete, idag finns bra täcken till hyfsade priser (även ull) att lägga på.
Vad gäller leriga ben, oavsett årstid, så spolar jag dem så gott som alltid med slangen, utan att torka efteråt. Skulle hästen ha stått inne såpass länge innan jag kommer så att leran torkat så borstar jag. Men det är ytterst sällan eftersom vi spolar av leriga ben vid intag.