Sv: duschad häst???
Man duschar hästar även vintertid men har man inte högpresterande hästar är det inte att föredra. Först och främst är det inte bra att duscha hästar för ofta, särskilt inte under vintern, då hästen har fett i pälsen som hjälper till att hålla fukt och kyla ute och duschar du hästen så tvättar du bort det fettet.
Har du högpresterande hästar t.ex löphästar (trav och galopp) är du tvungen att duscha och då spolar du av dem så snabbt som möjligt, använder inget schampoo eller liknande, skrapar dem och täcker dom med täcken som snabbt suger upp fukten. Låt hästen stå inne tills den är torr och se till att den har att tugga på under tiden.
Benen tycker jag att man kan spola på vintern och de är leriga och man har tillgång till varmvatten. Dock ska hästen stå inne efteråt så man inte släpper ut i snön med blöta ben = inte skönt. Att duscha benen är bra eftersom de lätt får bakterier och torr hud på benen om de inte hålls rena. Är hästen inte känslig kan det dock vara bättre att vänta tills leran torkat, borsta benen och därefter eventuellt smörja in karleden med ngn fet salva vid behov.
För att göra ett långt inlägg längre så har jag också en liten fråga. På marknaden finns ju nu en sk "hästdammsugare". Det lät lite löjligt i mina ögon till en början då jag anser att rykten är en ganska betydande del i hästhållningen men såg sedan att den kan användas omvänt som en... hårfön typ

Fungerar detta? Har ngn provat? Är väldigt nyfiken på huruvida det fungerar eller inte. Den är ju ganska dyr..