Så häftiga foton på duvorna och så fantastiskt hur de kommer till dig så du kan hjälpa dem. Får du mycket uppmärksamhet av folk med?
Tack! Duvor är verkligen fantastiska! :heart Så skönt att de låter mig hjälpa dem och känner sig såpass trygga nu. I början var det väldigt svårt att få tag på de skadade så det är verkligen en lättnad att inte behöva gå därifrån utan att ha hjälpt de som behöver hjälp bara för att de inte gick att fånga.

Jo, det drar ju en del uppmärksamhet. Det är alltid någon som vill ta kort, de som vill titta på en stund och ibland någon som kommer fram och har frågor om duvorna och så.

Jag hälsar bara på duvorna på de tiderna det är som mest folktomt, för jag tycker det är lite jobbigt med för mycket uppmärksamhet och behöver ha full koncentration på duvorna för att hinna med att kolla efter trådfötter, skador, osv. Folk som kommer fram och stannar en längre stund får helt enkelt oftast hjälpa till med något. :p Vilket de gärna gör! Barn är t.ex fenomenala trådduvsletare måste jag säga! :D

Det var två små pojkar med pappa som kom fram i veckan, pojkarna tog sin uppgift på största allvar och hittade flera stycken trådisar. När jag plockat upp första trådduvan som inte var så illa skadad och visade dem så utbrast en av pojkarna "ÅH VILKA SÖTA FÖTTER!" Aldrig hört det om fågelfötter innan, de är ju nakna, kloförsedda och dinosaureliknande snarare. Men jag håller definitivt med, de är söta! :heart
 
Tack! Duvor är verkligen fantastiska! :heart Så skönt att de låter mig hjälpa dem och känner sig såpass trygga nu. I början var det väldigt svårt att få tag på de skadade så det är verkligen en lättnad att inte behöva gå därifrån utan att ha hjälpt de som behöver hjälp bara för att de inte gick att fånga.

Jo, det drar ju en del uppmärksamhet. Det är alltid någon som vill ta kort, de som vill titta på en stund och ibland någon som kommer fram och har frågor om duvorna och så.

Jag hälsar bara på duvorna på de tiderna det är som mest folktomt, för jag tycker det är lite jobbigt med för mycket uppmärksamhet och behöver ha full koncentration på duvorna för att hinna med att kolla efter trådfötter, skador, osv. Folk som kommer fram och stannar en längre stund får helt enkelt oftast hjälpa till med något. :p Vilket de gärna gör! Barn är t.ex fenomenala trådduvsletare måste jag säga! :D

Det var två små pojkar med pappa som kom fram i veckan, pojkarna tog sin uppgift på största allvar och hittade flera stycken trådisar. När jag plockat upp första trådduvan som inte var så illa skadad och visade dem så utbrast en av pojkarna "ÅH VILKA SÖTA FÖTTER!" Aldrig hört det om fågelfötter innan, de är ju nakna, kloförsedda och dinosaureliknande snarare. Men jag håller definitivt med, de är söta! :heart

Så kul att läsa.

Jag älskar också fågelfötter.
 
Upptäckte en duva som betedde sig mycket märkligt. Hon gjorde ibland jättekonstiga halsrörelser, vred huvudet i helt galna positioner, tittade upp och ner och hela fågeln lutade aningen åt höger. Tänkte först att hon kanske slagit i huvudet? Något hade skadat gumpen på den och dragit loss hela stjärten också, så jag tog med henne hem och ringde viltrehabiliterarna.

Men det var ingen skada. Det var duvpest. Det är en så himla läskig sjukdom som ger hjärnskador, smittar lätt och är obotlig. :cry:

Här är en liten gif på när hon tittar upp och ner, det är inget allvarligt "anfall" utan bara så hon tittade på saker. Lägger den i en
Uppochner .gif
för säkerhets skull.
 
Hon verkade känna igen mig i alla fall för hon hade inget problem med att sitta i min hand men blev förskräckt över andra personer. När hon blev rädd eller stressad så blev alla symptomen värre, cirkelgång och massor med hastiga, konstiga huvudrörelser.

Jättehemskt att se hur hon verkligen kämpade när det slog slint. Hon verkade inte få ordning på varken tankar, kroppen eller världen runt omkring sig över huvud taget. Det gick att avbryta dock, om jag stoppade den lugnt och försiktigt så blev det bättre och hon verkade inte lida mellan de jobbiga anfallen åtminstone, utan då var hon snarare en ganska nyfiken och lugn duva.

Hon var helt ljuvligt söt:
Finatjejjen21.gif

Vila i frid fina flickan. :heart:cry:
 
Så nu är jag väldigt rädd för att det kommer bli fler duvor som insjuknar. Håller utkik efter symptom men har inte sett någon mer som beter sig skumt än iallafall.

Godisnosen bet den när den kom nära honom för att han är sån och den betedde sig skumt, så jag håller extra noga koll på honom ifall han smittats. Men än så länge beter han sig precis som vanligt.
Godisnos7.jpg

(Lite äldre bild på Godisnosen, försöker hålla honom på avstånd från de andra duvorna så gott det går ifall han bär på sjukdomen. Så just nu får han ju inte sitta i handen. 💔)

Lite bättre nyheter är att denna lilla bebben som hade ett dåligt öga har frisknat till och mår bra!
imorse märkte jag att en bebbe hade fått ett svullet öga så åkte in med den till viltrehabiliterarna idag.

Misstänksam bebbe:
Visa bifogad fil 100956
Den är just nu i voljär och kommer bli utsläppt snart om allt fortsätter vara bra med den.
 
Senast ändrad:
Söta Krokus som nog aldrig kommer ta frön ur handen på mig fastnade på bild. Han kan sitta precis framför handen och titta på fröna men skulle aldrig äta ur den.

Men han har världens gulligste förväntasfulla blick för han vet att jag kommer se till att han får ändå: :heart
01 1.jpg

Han är lite som Pinglan när hon är misstänksam - jag får helt enkelt kasta frön rätt på dem istället så att de hinner få i sig något innan de hela duvorna knuffar bort dem.
 
Sienna har varit lite avvaktande länge och då får de vara det, jag försöker inte ens locka på dem om de inte vill. De vet själva vad som är bäst för dem och det är säkert någon som gjort något som skrämt henne. Hon är rädd om sig och det är bra! :heart

Men nu i veckan ville fina tjejen plötsligt - det syns typ i ögonen på dem, på kroppspråket och då räcker det med ett "ja, kom då tjejjen!" och en utsträckt hand för att de ska komma flygande:
08.jpg
 
Måste bara visa hur jag gör med Isgris när jag bara har en hand över att stoppa honom med och han vill läxa upp duvor både till höger och vänster! Bästa Isgrisen gick med på att demonstrera:
10.gif

Jag "släcker" honom. :rofl: Det är det absolut effektivaste sättet att se till att han varken biter/slår någon eller blir biten själv i det läget. Han har inget emot det alls, blir inte sur eller rädd öht, möjligtvis lite förbryllad på sin höjd. :heart

En väldigt fin sak med Isgrisen är att han aldrig blir arg på mina händer, när fåglar blir väldigt upphetsade kan de ju få lite sånt där blint "fågel-rage" så de hugger på precis allt som är i närheten. Så när jag sätter en hand mellan två surpuppor kan jag mycket väl få ett litet nyp jag med i bara farten. Men det skulle Isgrisen aldrig göra. :heart Han är alltid fullt medveten om vem han slår och varför. x)
 
Jag tror för övrigt att jag skapat ett monster! Man kan inte tro det när man ser den lilla bebben sitta såhär sött...
11.jpg

...men Maj-Britt är faktiskt helgalen! Totalt orädd för mig, svinhungrig och SÅ bebbig - vilket gör allting 100 ggr värre. Bebbar kan vara så intensiva och envisa, som små bulldoozers som bara plöjer sig fram.
 
De andra duvorna blir helt förskräckta när Maj-Britt kommer farande som en ångvält. Maj-Britt lyckades bland annat tackla av Noel (:eek:) och snodde för en stund åt sig Ballerinans axelplats! Men när den gjorde en tjurrusning mot en sur Isgris slängde Isgrisen av den på två röda, han räds inga galna bebbar han inte! Och någon måste ju säga ifrån!

Självklart bits den också, på allt den kommer åt. Den blir upprörd och tror att de andra duvorna ska ta all mat och att den ska bli utan och dö av svält. Den kör in hela huvudet in under mina flätor och keps och piper som om att det ska komma mat bara den kan stoppa in näbben någonstans.
12.jpg

Busungen hoppade rätt ner i duvpåsen också och jag kände bara att "du får sitta kvar där, så får vi andra en paus!" :idea:
 
Det blev trångt på axeln när Ballerinan fick lite svårigheter att hålla rent! Ballerinan längst bak och den andra vita är lilla Modig:
13 08.jpg

Tillslut kom Ballerinan och Maj-Britt överrens om att sitta på varsin axel helt enkelt, de behöver faktiskt inte ha bägge för sig själv!
 
Kollar efter duvpestsymptom som en hök men har inte sett något. Tills idag. Inte alls lika illa som den förra men något var liksom inte helt 100 med den. Den hade svårt att få i sig mat, verkade förvirrad och iom att duvpest smittar så lätt ville jag inte avvakta ens en dag utan tog med mig den till viltrehaben direkt.

De var inte lika säkra som jag på att det var just duvpest pga att symptomen ännu är så milda, så de behåller den ett tag för att se åt vilket håll det går. :heart I bästa fall är det en hjärnskakning bara men jag är skeptisk. :(

Måste de vara så gulliga? :cry:
01.jpg


Det är bara i lilla flocken jag har sett symptom på detta hitintills (Ta i Trä). Akvarellduvan, Sue och Gullungen håller ju till mycket där och jag är så rädd att någon av dem ska smittas. Charmör, Kakan, Nissen, Oliköga, Dammtussen, Pingelparet och Märta med flera kommer ofta dit också så är snarare lättad när de inte dyker upp nu. Sen rör de ju på sig, speciellt bebbarna, så stora flocken är ju inte säker heller... det vill jag inte ens tänka på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp