Dammtussen har i alla fall berättat att han är en han nu. Han flirtar och försöker imponera på damerna som bara den. Det är lite kul för jag har verkligen haft känslan av att han är en pojke ända sen han var bebbe så det är lite roligt att den känslan stämde!
01.jpg
 
Lilla Märtan-Skvättan:
04.jpg

Hon är lite tunn igen :( det är inte så konstigt då hon går väldigt dåligt med det skadade "låsta" benet hon har + att hon är så blyg. Jag får se till att hon får i sig mat när hon dyker upp bara. :heart
 
Finaste Khali: :love:
09 8.jpg


Jag tycker det är svårt att förmedla hur speciell Khali är. :heart Hon är så klok, så självständig, och hon har så mycket intrigitet. Hon är döpt efter en gudinna av en anledning!

När stora duvflocken får syn på mig kommer de ju flygande som frösökande missiler från alla håll. Beroende på vilket håll jag kommer ifrån till torget där de håller till är det olika långt till stället jag tycker det är bäst att mata dem på men de envisas med att flyga så nära de kan och springa tätt omkring fötterna på mig hela vägen fram dit.

Khali kan dock inte springa och att landa/flyga/landa drar väldigt mycket energi, speciellt när hon inte kan skjuta ifrån bra med bara en okej fot - så sen väldigt långt tillbaka har vi en rutin!

Khali flyger ifatt mig, gör en halvcirkel framför mig så jag ser henne - jag tar upp vänster underarm så hon kan landa bekvämt i armvecket. Sen går hon fram till handen där jag har hennes frön klara (men gömda för andra duvor) och sen lägger jag andra handen på henne så hon blir helt inburad, kan äta ifred utan att bli avknuffad av andra duvor och så hon slipper hålla balansen medans vi går.

Det känns lite som en ära att hon litar på mig för hon är väldigt rädd om sig och mycket misstänksam i grunden. Blickarna jag har fått av henne ibland alltså... hon höll på ett tag i början och hooade dovt på mig när jag gjorde något hon inte tyckte om, det betyder typ "Inte okej!". Om jag rörde en hand för snabbt över henne t.ex så sa hon till om att det gjorde henne osäker men iom att hon lyckas kommunicera hur hon känner så bra är det lätt att respektera hennes gränser så att hon ändå känner sig bekväm. :heart

Numera är hon helt säker på att jag inte vill henne något illa men jag håller inte på och klappar henne som jag gör med vissa av de andra eftersom jag vet att hon inte skulle uppskatta det alls. Men hålla om henne, flytta runt henne, pilla bort skalet på pinfeathers och inspektera hennes dåliga fot tycker hon är rimligt att jag gör. :p
 
Sett en duvpest-duva till :( men det var så tidiga symptom att det knappt går att se - lite förvirrad, flyger inte när de andra flyger, små underliga darrningar i nacken, missar frön när den försöker picka. Jag är vrålsäker på att det är samma skit men vet inte om någon annan hade varit så övertygad.

Oavsett så fick jag inte tag på den då jag insåg för sent vad det var och flyga kunde den fortfarande. Känns inte bra om jag har rätt och den flyger omkring och sprider smittan nu. Sen kan tydligen vissa bära på viruset utan att bli sjuka också så.. ja.. Undrar hur många fler som kommer insjukna. :(

Det har i alla fall varit väldigt lite trådduvor på senaste, tack och lov. Bara runt 2-3 st i veckan jämfört med 5-10 st/vecka som det har varit. Folk är nog inte ute och stökar lika mkt nu när det är lite kyligare.

Men idag kom denna bebben rultandes med tråd runt bägge fötterna + ett helt buntband fäst i trasslet. Buntbandet var typ 15 cm långt och släpade efter stackaren!
01 0.jpg
 
Som ny! Den ser ut som ett litet troll! :love: Det gick att övertala den att äta ur handen på marken efteråt också så den fick ordentligt med mat i sig.
01 01.jpg

Vet inte hur det kommer gå med den dock, den är så liten. Fötterna var okej men den var väldigt varm i dem och rumpsmutsig på ett sätt som inte känns helt friskt. Men den var alert och livlig så hoppas det går bra för den lille ändå. :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp