Duvan med två olika ögon har fått en tråd runt fötterna :cry: och vill förstås inte komma upp i handen nu när den faktiskt behöver det.

Jag tycker de läser kroppspråk på tok för bra! Det är precis som att de vet exakt när jag tänker fånga dem. De VET när det är något fuffens och har sån jäkla koll på vilka människor som är okej och inte.

Jag behöver ha dem i en klunga för att ha en bra chans att få tag i en som är blyg, och då behöver samtliga vara hungriga så att det blir lite feeding frenzy. Jag ska prova ännu tidigare på morgonen när de antagligen är som hungrigast och inte mata detta gänget alls tills de kommer ända fram. Annars får jag vänta tills den blir dålig och desperat och det vill jag helst undvika.

Någon som vet någon mat som är helt oemotståndelig för duvor?
Groddade ärtor? De är som galna på fälten när de sått ärtor här. :d
 
Rödluvan är i alla fall aldrig blyg! :heart
Luvis536.jpg
 
Fick se vår lilla bebis idag med! Den växer så fort, knappt att det går att se att det är en unge längre:
Bebis4.jpg

Tror den var lite väl tidigt ut ur boet faktiskt, de ska se ut mer såhär innan de lämnar det.

Om någon undrar så är ungfåglar lättast att urskilja på att de vita kuddarna över näbben inte är kritvita ännu utan mer bleka och åt det smutsrosa hållet. Ögonen är mörkare också men det är inte en lika bra indikation i sånna här gäng där de har alla möjliga ögonfärger.
 
Blev ingen fångst imorse. :( Fick den att äta ur och sitta i handen, men den hade järnkoll på mig.

Hade antagligen kunnat få fast honom i benet men är rädd att jag riskerar att skada honom om jag fångar den så. Risk för att dra benet ur led eller till och med orsaka en fraktur när den kommer försöka ta sig loss? De flesta är okej med att jag kniper om en fot mjukt för att hjälpa dem sitta stabilare i handen men jag håller ju aldrig fast dem om de vill flytta foten.

Någon som har erfarenhet av att ta fast fåglar i fötterna (O_o) eller vet om det är ett absolut NEJ får gärna dela med sig. Vågar inte göra så i nuläget iaf, nuvarande plan är att jag helt enkelt får vänta tills den känner sig säkrare med mig så jag kan ta den över vingarna.
 
Blev ingen fångst imorse. :( Fick den att äta ur och sitta i handen, men den hade järnkoll på mig.

Hade antagligen kunnat få fast honom i benet men är rädd att jag riskerar att skada honom om jag fångar den så. Risk för att dra benet ur led eller till och med orsaka en fraktur när den kommer försöka ta sig loss? De flesta är okej med att jag kniper om en fot mjukt för att hjälpa dem sitta stabilare i handen men jag håller ju aldrig fast dem om de vill flytta foten.

Någon som har erfarenhet av att ta fast fåglar i fötterna (O_o) eller vet om det är ett absolut NEJ får gärna dela med sig. Vågar inte göra så i nuläget iaf, nuvarande plan är att jag helt enkelt får vänta tills den känner sig säkrare med mig så jag kan ta den över vingarna.
Jag har gjort så med en tupp jag skulle fånga en gång, men de har ju mycket kraftigare benstomme än en liten duva. Bra ändå att den åt ur handen, det ger sig efter några matningar? Fick han cornflakes eller var det solrosfrön igen? :)
 
Jag har gjort så med en tupp jag skulle fånga en gång, men de har ju mycket kraftigare benstomme än en liten duva. Bra ändå att den åt ur handen, det ger sig efter några matningar? Fick han cornflakes eller var det solrosfrön igen? :)
Ja, jag hoppas det! Det är mycket större sannorlikhet att jag får tag i den när den är såpass orädd ändå. Känner ju inte detta gänget lika väl som den stora flocken så det är lovande!

Alltså de är så kräsna! Provade med krossade cornflakes men det var ingen jättehit tyvärr, de åt det men solroskärnor ligger fortfarande på första plats.
 
Sauron (stor, tuff hane) hade väl sovmorgon imorse eller nått. Han anlände senare men då hade trådduvan redan flugit vidare - annars är han en mästare på att övertyga de andra om att jag är ofarlig iom att han bara brötar sig rätt fram helt orädd. Får hoppas att han vaknar tidigare imorgon så han kan hjälpa mig!

Tycker han ser lite läskig ut på något vis :p men han är väldigt snäll:
Sauron-115641.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp