Blev ingen fångst imorse. :( Fick den att äta ur och sitta i handen, men den hade järnkoll på mig.

Hade antagligen kunnat få fast honom i benet men är rädd att jag riskerar att skada honom om jag fångar den så. Risk för att dra benet ur led eller till och med orsaka en fraktur när den kommer försöka ta sig loss? De flesta är okej med att jag kniper om en fot mjukt för att hjälpa dem sitta stabilare i handen men jag håller ju aldrig fast dem om de vill flytta foten.

Någon som har erfarenhet av att ta fast fåglar i fötterna (O_o) eller vet om det är ett absolut NEJ får gärna dela med sig. Vågar inte göra så i nuläget iaf, nuvarande plan är att jag helt enkelt får vänta tills den känner sig säkrare med mig så jag kan ta den över vingarna.
Vi har en konsult på jobbet och han råkar vara fågelintresserad. Han är ute och fågelskådar varje helg, är med och räknar antal gäss och svanar vid en fågelsjö. Jag känner inte till hans duvkunskap, men om du vill kan jag höra med honom om han har något tips?
 
Vi har en konsult på jobbet och han råkar vara fågelintresserad. Han är ute och fågelskådar varje helg, är med och räknar antal gäss och svanar vid en fågelsjö. Jag känner inte till hans duvkunskap, men om du vill kan jag höra med honom om han har något tips?
Det skulle vara jättesnällt om du ville göra det! :heart
 
Vindruvor har jag läst man kan ge till änder, aldrig provat dock :)

Kul att se och läsa om ”dina” duvor :heart

Edit. Jag vet ju inte alls om duvor kan äta det så dumt att skriva kanske :o Googlade och läste bland annat bär, kanske något sånt som går hem?
 
Vindruvor har jag läst man kan ge till änder, aldrig provat dock :)

Kul att se och läsa om ”dina” duvor :heart

Edit. Jag vet ju inte alls om duvor kan äta det så dumt att skriva kanske :o Googlade och läste bland annat bär, kanske något sånt som går hem?

Jag tänkte precis skriva detsamma! Det är fantastiskt roligt att se dem som individer och höra om dem och deras personligheter.
Som flock kan jag tycka att det är en av dr tråkigaste fåglar som finns (jag som ju ändå är fågeltokig) men på det här sättet, det rätta Kan jag tycka, är helt fantastiskt roligt.
:heartheart
 
Sauron (stor, tuff hane) hade väl sovmorgon imorse eller nått. Han anlände senare men då hade trådduvan redan flugit vidare - annars är han en mästare på att övertyga de andra om att jag är ofarlig iom att han bara brötar sig rätt fram helt orädd. Får hoppas att han vaknar tidigare imorgon så han kan hjälpa mig!

Tycker han ser lite läskig ut på något vis :p men han är väldigt snäll:
Visa bifogad fil 87056
Vilken bred kille! Om han var människa så skulle han sitta med benen långt isär :angel::D

Få slår den här killen i skönhet dock, tycker han är helt fantastiskt vacker:
Visa bifogad fil 87062
Ååh, färgerna på ryggen ser ju ut som en akvarell! :love:
 
Den olikögda är BEFRIAD! :banana::banana::banana:

Har läkartid som jag kommer bli lite försenad till nu men jag fick ett sånt guldläge att jag kände att jag inte kunde missa det! Det bara var att plocka upp honom lugnt och fint.

Jag var (och är) skitstressad men fågeln var tack och lov lugn och tråden hade inte hunnit skära in djupt alls så det kommer gå bra för honom! :heart Kollade så han var online i huvudet (vilket han var), släppte fågel, slängde ut en massa frön och sprang sen till spårvagnen! :rofl:
 
Den olikögda är BEFRIAD! :banana::banana::banana:

Har läkartid som jag kommer bli lite försenad till nu men jag fick ett sånt guldläge att jag kände att jag inte kunde missa det! Det bara var att plocka upp honom lugnt och fint.

Jag var (och är) skitstressad men fågeln var tack och lov lugn och tråden hade inte hunnit skära in djupt alls så det kommer gå bra för honom! :heart Kollade så han var online i huvudet (vilket han var), släppte fågel, slängde ut en massa frön och sprang sen till spårvagnen! :rofl:
Självklart ska djur vara tillgängliga och snälla just när man har ont om tid :D
 
Funderar vidare, jordnötter, russin, nypon? Min höns älskar banan. :d

Haha, jag får duka upp och bjuda på provsmakning! Vilka bra tips, russin har jag inte ens tänkt på, det måste jag prova. Jordnötter bör de ju tycka om med!

Hade varit kul att bjuda dem på banan. Undrar om det är en vanesak det här med att de ratar färsk mat? Eller så har de kanske bara ett stort sug efter mer fettrika saker sålänge det är kallt?
 
Vindruvor har jag läst man kan ge till änder, aldrig provat dock :)

Kul att se och läsa om ”dina” duvor :heart

Edit. Jag vet ju inte alls om duvor kan äta det så dumt att skriva kanske :o Googlade och läste bland annat bär, kanske något sånt som går hem?
Vad kul att höra! :heart

Vad jag förstått så kan de äta det mesta, men koffein och choklad är dödligt. Vindruvor ska gå bra efter vad jag kan läsa mig till. Smart med bär också, nyttigt och sött. Får se vad de säger om detta! :D
 
Jag tänkte precis skriva detsamma! Det är fantastiskt roligt att se dem som individer och höra om dem och deras personligheter.
Som flock kan jag tycka att det är en av dr tråkigaste fåglar som finns (jag som ju ändå är fågeltokig) men på det här sättet, det rätta Kan jag tycka, är helt fantastiskt roligt.
:heartheart
Vad fint! :heart De har förvånat mig väldigt med deras personligheter och egenskaper! Trots att jag alltid tyckt om dem blir det förstås väldigt annorlunda när man får chansen att lära känna individerna lite närmare.
 
Haha, jag får duka upp och bjuda på provsmakning! Vilka bra tips, russin har jag inte ens tänkt på, det måste jag prova. Jordnötter bör de ju tycka om med!

Hade varit kul att bjuda dem på banan. Undrar om det är en vanesak det här med att de ratar färsk mat? Eller så har de kanske bara ett stort sug efter mer fettrika saker sålänge det är kallt?

En liten kommentar bara: som hundägare så uppskattar jag om det inte ligger potentiellt giftiga grejjer som russin och vindruvor på marken, ifall de skulle ratas av duvorna. :)

Allmän reflektion: jag älskar den här tråden och att se bilderna på alla fina duvor och läsa om deras olika personligheter. :love: Det får mig att se på "vanliga stadsduvor" på ett helt annat sätt.
 
En liten kommentar bara: som hundägare så uppskattar jag om det inte ligger potentiellt giftiga grejjer som russin och vindruvor på marken, ifall de skulle ratas av duvorna. :)

Allmän reflektion: jag älskar den här tråden och att se bilderna på alla fina duvor och läsa om deras olika personligheter. :love: Det får mig att se på "vanliga stadsduvor" på ett helt annat sätt.
Det har du rätt i! Vad bra att du sa det innan jag hunnit prova, vill verkligen inte råka förgifta några vovvar! Var länge sen jag hade hund och hade pinsamt nog inte en tanke på det. :o

:heart:heart:heart
 
Khali är så himla söt! 🤗Hon landar ofta innan jag ens hinner ta fram godsakerna, sätter sig bara och väntar snällt och klänger sig fast förvånandsvärt bra trots sin trasiga fot. Även om jag behöver ta upp frön med armen hon sitter på så hänger hon kvar.

Gullesnuttan väntar tålmodigt:
Khal7söt20.jpg
 
Det här har aldrig hänt tidigare, att en duva jag fångat vågar äta ur handen igen:
Wowohwow418.jpg


Och till råga på allt så gör den det bara dagen efter att jag fångat den!? Modig kille!

Han kanske inte tyckte det var så farligt? Var ju väldigt lugn, det gick snabbt att få bort tråden och han flög inte sin kos (som de flesta gör) efteråt heller utan han stannade kvar och åt vidare medans jag sprang iväg till vagnen. Glad att jag är förlåten hursomhelst! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp