Bukefalos 28 år!

En liten duva som tyvärr var för sjuk för att ha en chans. :cry:💔
00 gulknopp82239.jpg

Den satt ihopkurad på marken vid en busshållsplats. Den hade fått gulknopp och hade flagellaten i hela halsen och munnen, svårt att andas, svårt att äta. Den kunde dricka lite så den fick välling gjord på extra allt innan den fick vandra vidare.

De flesta duvorna bär på den här parasiten, den blir bara ett problem om duvan blir nedsatt i övrigt men då kan den tyvärr bli riktigt otrevlig och i värsta fall blir det såhär illa. Ibland går det att hjälpa dem på fötterna igen men inte om det gått för långt. Vila i frid lilla söta fina. :heart
 
Lortgrisen dök äntligen upp igen och denna gången var han inte så nervös och misstänksam så jag fick fast på honom! :banana:
03 2023 05 trådduva lortgrisen 04358757.jpg

Tråden var bara snodd runt ena foten egentligen, han hade en ögla av tråd som släpade efter som han klev i och ur så han har inte suttit fast med bägge fötterna hela tiden verkar det som. Men han hade kunnat fastna varsomhelst med den jäkla öglan. Det satt redan fast en pinne i den. Det är det läskigaste, att de kan fastna på något tak eller träd när de har sådana där långa trådar släpande efter sig. :(

Tråden hade dragits åt så galet hårt runt en av tårna att jag hade svårt att komma emellan med nagelsaxen för att klippa loss den och stackarn hade märkbart ont. Men tån levde och fungerade så jag tror han kommer bli helt återställd igen. Det blir nog bara lite märken men inget allvarligare än så.

Han hade skitat ner sig också, det verkar vara någon typ av matfett de hittar någonstans och kletar ner sig i? Det är inte så mycket jag kan göra om de envisas med att smutsa ner sig hela tiden, blir väl att jag försöker torka bort det som går på plats och tar hem och badar dem när de är alldeles för skitiga igen, men så lortiga är de inte ännu. Är skiten något de äter bör det ju inte vara giftigt åtminstone.
 
Nu är det en annan svårfångad som springer omkring med tråd istället. Såklart!

Det är den där duvan som jag fått göra duvyoga för att få tag i innan:
04 2023 05 trådduva yoga210651048.jpg

Tredje gången hon kommer släpande på tråd nu. Hon har också sånt där hemskt trassel så att fötterna sitter fast i varandra men det mesta verkar sitta på ena foten så hon kanske lyckas slita av tråden som stramar mellan fötterna iaf.

Hon är ofta på plats så även om hon är skeptisk och inte vill trängas så bör det gå att få tag på henne med tillslut.
 
11 st trådduvor på EN dag. Sommaren är här! :crazy:

Vissa verkar mer benägna att fastna i tråd än andra. Det var inte så länge sen jag tog bort tråd från denna mörka herren:
01.trådduva.940452.jpg


En mörk med tråd på bägge fötterna, en tå var tyvärr redan svart och stendöd men i övrigt såg det bra ut åtminstone:
02-tr-duva-11806931.jpg


En liten bebbe med massor med hår runt fossingarna men ingen skada skedd:
03-tr-dduva-4526117.jpg


En fin ljusgrå som också klarade sig oskadd ur trassel:
04-tr-dduva-207366.jpg


En ung duva med tråd och lite hårstrån på fossingarna:
05-tr-dduva-3122745.jpg


Grå med tunn, sträv tråd:
06-tr-dduva-1858.jpg


En mörk med hårstrån:
07-tr-dduva-1509569.jpg


Grå med trassel som höll på att strypa en av tårna men jag tror det kommer bli bra igen:
07-tr-dduva-04904661.jpg


Tråd och hår, men inte så farligt:
08-tr-duva-508214.jpg
 
Sue kom också släpandes på tråd:
12.sue.trådduva.021192.jpg

Fötterna var okej men det verkar vara samma skit på honom som det smutsparet har grisat ner sig i. Jag undrar om det är något matställe som inte slänger sina sopor ordentligt iom att det är fett och flera av duvorna är så intresserade av det. Men vackra Sue, alldeles lortig... :(

Dammtussen har också varit där och grisat ner sig:
12-sue-dammtuss-viking-10506.jpg
 
En grå med samma typ av tråd som Jehu hade runt sina fossingar. Med Flikka som sitter och övervakar, hon är väldigt snäll så hon kan få vara med när jag tar bort tråd, väntar bara på godis och stör inte direkt. :heart Förutom när trådduvan ska få flyga iväg och hon sitter mitt ivägen för den:
13.trådduva.3330484.jpg


Så himla söt och speciell, lilla Flikkan: 🥰
14-flikka-10220.jpg
Lite smal bara, jag har märkt att flera av de som överlevde duvpesten verkar ha lite svårare att hålla hullet än de som aldrig fick några symptom. Kanske det är ett sammanträffande bara eller så hänger det ihop.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp