Asko

Trådstartare
Coo-coo!
Ett utav de allra äldsta domesticerade husdjuren och ett mera passande husdjur än de populära exotiska fåglarna som svämmar över i marknaden.
Det finns hundratals olika sorter av alla slag så alla är välkomna :love:

Jag kollade över en lista på Wikipedia om tamduvor och råkade på ett antal som jag tyckte om.
Lucerne Gold Collar
Så söt och charmig :love:
Lucerne_gold_collar.jpg

Cauchois pigeon
Den svarta färgen dock, den är läcker :D
Cauchois%28black_self%29.jpg

Dutch Beauty Homer
Denna gillar jag för historien bakom när de användes mycket under ww2 och den är lite go i sin runda form.
Dutch_beauty_homer%28blue_chequer%29.jpg


Tyvärr även sorter där man kan ifrågasätta aveln bakom fågeln.
Lahore
turbit-48706882-b9a4-4186-ad74-5b50befa450-resize-750.jpeg

Den är ganska lik Lucerene som jag visade på bild tidigare. Men näbben ser om möjligt ännu kortare ut? Eller så är det vinkeln som lurar mig.
 
Yes, det är vilda arter, men hade de inte varit så få kvar i det vilda så hade man säkert kunnat haft dem.

Ja men precis! Aveln är ju delvis heltokig, finns så många konstiga duvsorter som man knappt kan förstå hur de överlever ens i fångenskap. Så hemskt att de avlar dem så de tappar flygförmågan. :cry:

Papegojor ska egentligen också vara i par, de bildar ju par för livet. Ibland går det dock inte för att man inte ger dem rätt förutsättningar och möjligheter i fångenskap, det är bara ytterligare en sak som visar på att det verkligen inte är ett djur som passar så bra som husdjur. :(



Haha, ja de ser ut som fluffbollar!

Jag såg faktiskt en helsvart vanlig duva igår! Aldrig sett henne innan, fick ingen jättebra bild på henne men tyckte hon var väldigt fräck:
Video-Capture-20220202-132350.jpg


Finns en annan fin hona som är väldigt mörk med ljusa ögon som jag tycker påminner litegrann om en kaja:
Visa bifogad fil 85134
Hon är jätte söt, ibland smyger hon in under min arm. Istället för att trängas med resten av duvorna så tar hon "bakvägen" så helt plötsligt känner jag ett tryck i sidan under armen och så är hon där! :love:

Ww2 duvan såg väldigt charmig ut får jag erkänna, och den lär ju vara funktionsduglig om den används under krig! Jag gillar de gråa ändå och den här nyansen av ljusgrå tycker jag är helläcker:
20211115-170159.jpg


Lucerne-duvan var faktiskt skitsöt den med! Med liten toffs på huvudet också, åh! :love:
Den som tappade flygförmågan var en tumlare om jag minns rätt, vissa av flyger tydligen på ett märkligt sätt? Baklänges?

Den prickiga på samma bild som den svarta var ju häftig också! Jag är svag för oförutsägbara mönster :love: Så många olika färger det är på dem!
De jag ser är mera bara gråa 😅
 
Den som tappade flygförmågan var en tumlare om jag minns rätt, vissa av flyger tydligen på ett märkligt sätt? Baklänges?

Den prickiga på samma bild som den svarta var ju häftig också! Jag är svag för oförutsägbara mönster :love: Så många olika färger det är på dem!
De jag ser är mera bara gråa 😅
Ja, de kan bland annat göra bakåtvolter i luften! Bra för att finta rovfåglar kanske? De är helt otroliga i luften. Här är ett klipp, första bakåtvolten kommer ca 16 sek in:

Ja, det bara kryllar av olika färger och teckningar häromkring! :D Fast de flesta är förstås vanliga grå :)
 
Ja, de kan bland annat göra bakåtvolter i luften! Bra för att finta rovfåglar kanske? De är helt otroliga i luften. Här är ett klipp, första bakåtvolten kommer ca 16 sek in:

Ja, det bara kryllar av olika färger och teckningar häromkring! :D Fast de flesta är förstås vanliga grå :)
Åh just det ja! 😍
Men just den jag läste om var det något märkligt med, det lät som att den kunde bara tumla bakåt ... Om jag hittar den igen så ska jag kopiera in texten och länka!

Är det inte förresten så att duvan är ett av de få fåglar som kan flyga nästan stillastående? Hade för mig det 🤔
 
Fast jag är även nyfiken på vad för duvor man kan få tag på som vanlig svensson? Jag googlade lite på olika tamduvor (sökte dock mest efter bilder), men kan man hitta såna att köpa här i Sverige? Eller är det mera en annan sort som är mera vanlig här? Kanske ni har bättre koll på det?

Jag planerar inte att köpa men blev nyfiken på hur handeln brukar se ut.
 
Åh just det ja! 😍
Men just den jag läste om var det något märkligt med, det lät som att den kunde bara tumla bakåt ... Om jag hittar den igen så ska jag kopiera in texten och länka!

Är det inte förresten så att duvan är ett av de få fåglar som kan flyga nästan stillastående? Hade för mig det 🤔

Jo, det kan de med! När de gör det runt omkring en så känns det typ som att stå i en snöglob. Ibland gör "min" vilda flock det, precis som om de hejdar sig lite i luften och står stilla och flaxar på stället och försäkrar sig om att jag är rätt människa innan de kommer hela vägen fram.
 
Fast jag är även nyfiken på vad för duvor man kan få tag på som vanlig svensson? Jag googlade lite på olika tamduvor (sökte dock mest efter bilder), men kan man hitta såna att köpa här i Sverige? Eller är det mera en annan sort som är mera vanlig här? Kanske ni har bättre koll på det?

Jag planerar inte att köpa men blev nyfiken på hur handeln brukar se ut.
På blocket dyker det upp en del roliga sorter.

Var en kille som kom fram och pratade med mig när jag matade duvorna. Han hade egna som jag fick se massa bilder på, det var alla möjliga olika sorter från hela världen. Han sa att han höll utkik på blocket ifall det dök upp något skoj.
 
På blocket dyker det upp en del roliga sorter.

Var en kille som kom fram och pratade med mig när jag matade duvorna. Han hade egna som jag fick se massa bilder på, det var alla möjliga olika sorter från hela världen. Han sa att han höll utkik på blocket ifall det dök upp något skoj.
Kollade just på blocket och fick säga åt mig själv att jag faktiskt inte planerade att skaffa duvor nu! :rofl:
 
Coo-coo!
Ett utav de allra äldsta domesticerade husdjuren och ett mera passande husdjur än de populära exotiska fåglarna som svämmar över i marknaden.
Det finns hundratals olika sorter av alla slag så alla är välkomna :love:

Jag kollade över en lista på Wikipedia om tamduvor och råkade på ett antal som jag tyckte om.
Lucerne Gold Collar
Så söt och charmig :love:
Lucerne_gold_collar.jpg

Nej men jag fick ett enormt villhöver-begär? Herregud vad SÖT.
 
Den ser verkligen nästan ut som en tecknad figur :love1:
Tycker den ser ut som ett mjukisdjur!? Jag fick kolla en extra gång på bilden för att försäkra mig om att den var på riktigt. :p

Ser ju ut som att den kan ha ett bra liv i fångenskap också, byxorna är inte för långa, näbben är kort men ser ut att fungera och kroppen ser okej ut ändå. Har du hittat någon mer info om den någonstans? Om den har några dolda problem eller om det är en frisk sort? :)
 
Tycker den ser ut som ett mjukisdjur!? Jag fick kolla en extra gång på bilden för att försäkra mig om att den var på riktigt. :p

Ser ju ut som att den kan ha ett bra liv i fångenskap också, byxorna är inte för långa, näbben är kort men ser ut att fungera och kroppen ser okej ut ändå. Har du hittat någon mer info om den någonstans? Om den har några dolda problem eller om det är en frisk sort? :)
Små dockor :love:

Det enda negativa jag har hittat hittills är saknaden av annonser där de säljer av den rasen :cautious: Den kommer ursprungligen från Schweiz och verkar födas upp i Tyskland också, så man får nog söka efter dem där.
Annars beskrivs de bara så himla perfekt :arghh: "Beautiful birds, calm and gentle in nature, docile temperament, excellent flyer, good for exhibition, good for ornamental purpose, good behavior, good for raising as pets"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp