Dvärgpinscher och dess päls

B

Bikerfrun

Vi har en Dvärgpinscher på 14 mån. Vi har inte haft honom så länge och har haft en del problem med ätandet (tack för råd och tips) men som dock är mycket bättre nu. Det jag nu funderar över är hur mycket en Dvärgpinscher ska "fälla hår", vad som är normalt?! Om jag t.ex. tar upp honom i knät så har jag fullt med små svarta hår över hela mig. Likadant när han sover på soffan i husvagnen så är det fullt med hundhår där. Jag trodde i min enfald att en Dvärgpinscher inte fäller hår :confused: pga den minimala pälsen!
 
Sv: Dvärgpinscher och dess päls

Även DP fäller och då får man päls i knäet och där de legat. Varje fällperiod varar ett par veckor.
 
Sv: Dvärgpinscher och dess päls

Tack för ditt svar. Hur ofta har dom "fällperioder", typ vår, sommar, höst eller vinter? Vi har bara haft schäfrar tidigare så jag är lite dålig på rasen Dvärgpinscher, har läst massor men missat det här med "fällperioder"
 
Sv: Dvärgpinscher och dess päls

Jag har faktiskt inte koll på när de kommer och hur ofta, det är ju inte så mycket päls och man behöver ju inte direkt borsta bort den... De flesta hundar fäller ju så det är inte unikt för dvägpinschern.
 
Sv: Dvärgpinscher och dess päls

Jag ger mina vovvar kallpressad och oraffinerad vetegroddsolja vissa perioder. Det är bra för både aptit, hår, hud o mot "extrem" fällning. Vill du pröva så köp bara en liten flaska om du har en liten hund.... den räcker i evigheter.
 
Sv: Dvärgpinscher och dess päls

Jag har 2 DP och min förste kille 1½ år har alltid varit väldigt dålig i maten, antagligen därför han e så liten, vi har faktiskt verkligen testat allt men inget har fungerat förrän nu!!!!! Vi bytte till färskfoder och YES, han fullkomligt dansar när det är matdags :) så härligt vill jag lova efter all den tid med psykisk stress pga att han inte någonsin vill äta. Pälsen blir också otroligt fin av färskfoder, magen blir väldigt stabil + att de bajsar inte alls lika mycket som förut, har också läst att de bara får en riktig fällperiod och sedan inte fäller emellan, men det vet jag själv inget om än för de har inte ätit fodret tillräckligt länge.

Sen det här med NP-olja, jo jag har också alltid haft det hemma, visar dock ingen större matlust men pälsen blir fin OM man har ett bra foder, fodret gör verkligen allt, jag har märkt enorm skillnad i mina vovvars pälsar beroende vilket foder de har fått. För ett tag sedan fick jag dock veta av vetten att man inte ska ge sina hundar NP om de inte har A, D, E vitaminbrist vilket de nästan aldrig har för det finns tillräckligt med det i fodrena, A, D, E vitaminer lagras nämligen i kroppen och kan efter längre förbrukning ge skador på inre organ då djuret inte kan ta hand om överskottet av dessa vitaminer, så nu längre använder jag aldrig NP, detta står också i handboken man kan köpa om hundars hälsa, finns på apoteket och djurapoteket, B vitamin är dock aptithöjande och lagras inte och fiskomega för pälsen är ett väldigt mycket bättre alternativ som ger vacker päls och bättre matlust.

Men efter det att jag bytt foder har all mjäll försvunnit, behöver inga tillskott till päls eller matlust!!!! :) Hela Ozzy är förändrad, han är nu en riktigt glad liten kille som busar en massa och håller igång ända tills mysstunden i soffan.

Kan därför varmt rekommendera färskfoder.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 960
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 388
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 255
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 753
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp