Dygnsvila?

Mim

Trådstartare
Ngn som vet hur det fungerar med dygnsvila?
Har en kompis som varit på utbildning och kommer hem efter midnatt och förväntas infinna sej på jobbet kl. 07:00.
Vilket hon kan, men jag undrar om hon då inte har rätt att kräva att ta ut dygnsvilans timmar vid ett senare tillfälle?

Är det ngn vad som gäller? Hon tillhör kommunal om det är ngn skillnad.
 
Utbildningen var 60 mil bort och hon åkte direkt vid dagens slut och är ändå inte hemma förrän efter midnatt.
Tycker det låter konstigt att det inte ska räknas?
 
Ngn som vet hur det fungerar med dygnsvila?
Har en kompis som varit på utbildning och kommer hem efter midnatt och förväntas infinna sej på jobbet kl. 07:00.
Vilket hon kan, men jag undrar om hon då inte har rätt att kräva att ta ut dygnsvilans timmar vid ett senare tillfälle?
.
Nä nån måtta får det allt vara O_o
 
Beror väl på vad kollektivavtalet säger, men restid hem från en utbildning borde räknas som arbetstid. När jag jobbade (inte inom kommunal, skall sägas) så räknades dygnsvilan från det att jag kom hem från arbetsresan. Kom jag hem klockan elva på kvällen fick jag alltså inte börja jobba förrän tidigast kl tio.
 
Dygnsvilan behöver inte vara mellan arbetspass, man kan sluta ett pass sent och börja nästa tidigt om man hinner med sin dygnsvila före det sena passet och efter det tidiga. Om utbildningen var på arbetstid och hon inte hade dygnsvila innan kan de inte kräva att hon ska infinna sig på jobbet. Hon kan dock inte ta igen den senare.
 
Dyngsvilan inom kommunal, vart väl bort tagen efter bara ett år. Eller elvatimmars regeln. Att du skulle vara ledig elva timmar mellan arbets tillfällena. Jag har schema lagt, godkännt från facket. Att sluta 21,45 och börja 7,00 dagen efter. Nio timmars vila. Om det kör ihop sig på jobbet och jag inte kan sluta förens två timmar, efter jag skulle. Nog ska jag infinna mig 7,00.

Vet att när elvatimmars regeln infördes, med schema omläggningar och allt. Skulle det bli så bra. Men det vart för dyrt och krågligt. Så förhandlades bort.
 
Får hon betalt för restiden?

Det är inte helt klart och då den chef som skickade henne på detta är oanträffbar i två veckor så är det bara spekulationer. :meh:
Men hon tänker åka till jobbet imorgon. Lugnast så och sen se till att det är mer klart om det blir fler ggr. ;)
 
Restid behöver inte vara betald - kan vara just restid och restid är (oftast) inte arbetstid i samband med långa resor till konferenser utbildning t ex dvs att slutar utbildningen 16 och du normalt har arbetstid till 17 och du har 10 timmars restid så reser du en timme på arbetstid och 9 timmar kan du ha färdtidsersättning vilket är lägre än lön
 
Restid behöver inte vara betald - kan vara just restid och restid är (oftast) inte arbetstid i samband med långa resor till konferenser utbildning t ex dvs att slutar utbildningen 16 och du normalt har arbetstid till 17 och du har 10 timmars restid så reser du en timme på arbetstid och 9 timmar kan du ha färdtidsersättning vilket är lägre än lön

Om resan är "beställd" av arbetsgivare för resa till mässa, konferens eller fortbildning är hela resan att betrakta som arbetstid.
 
Om resan är "beställd" av arbetsgivare för resa till mässa, konferens eller fortbildning är hela resan att betrakta som arbetstid.
Alls inte nödvändigt. Beror allt på det. Resa utanför ordinarie arbetstid är inte nödvändigtvis arbetstid. Har varit facklig företrädare,arbetsgivare och arbetstagare i olika omgångar och vare sig statligt eller kommunalt pratar vi om att restid utanför ordinarie arbetstid likställs med arbetstid. Däremot får du färdtidsersättning som kompensation.
 
Alls inte nödvändigt. Beror allt på det. Resa utanför ordinarie arbetstid är inte nödvändigtvis arbetstid. Har varit facklig företrädare,arbetsgivare och arbetstagare i olika omgångar och vare sig statligt eller kommunalt pratar vi om att restid utanför ordinarie arbetstid likställs med arbetstid. Däremot får du färdtidsersättning som kompensation.

Men det är ju bara för att de flesta svenska facken lägger sig platta med svansen mellan benen när arbetsgivarna vill kringgå lagstiftningen vilket (om det vill sig illa med långa resor till/från beordrat "uppdrag") medför att arbetstagaren i princip alltid förlorar med arbetsdagar uppmot 20 timmar och ändå förväntas inställa sig kl 7 nästa dag. Säger bara fy för fack som medvetet förhandlar bort arbetstidslagen på detta sätt.
 
Men det är ju bara för att de flesta svenska facken lägger sig platta med svansen mellan benen när arbetsgivarna vill kringgå lagstiftningen vilket (om det vill sig illa med långa resor till/från beordrat "uppdrag") medför att arbetstagaren i princip alltid förlorar med arbetsdagar uppmot 20 timmar och ändå förväntas inställa sig kl 7 nästa dag. Säger bara fy för fack som medvetet förhandlar bort arbetstidslagen på detta sätt.
Dyngsvila på 12 Tim finns i EU-direktiv och kan inte förhandlas bort. Dock ska man fastställa när.denna ska ske. Och hur veckovila ska vara. Jag vet inte hur restid räknas i detta sammanhang.
 
Dyngsvila på 12 Tim finns i EU-direktiv och kan inte förhandlas bort. Dock ska man fastställa när.denna ska ske. Och hur veckovila ska vara. Jag vet inte hur restid räknas i detta sammanhang.

Om du blir beordrad att vid arbetstidens början infinna dig på annan ort en ordinarie arbetsplats, räknas resan mellan hem och alternativa platsen som arbetstid, om du inte på vägen är tvungen att åka inom ordinarie arbetsplats för att hämta tex verktyg mm, då räknas arbetstiden från det du anländer ordinarie arbetsplats.
 
Ja så borde det vara, vi har en arbetsgivare som hävdar att restid inte räknas som arbetstid ur dygnsvileperspektiv.
Om du blir beordrad att vid arbetstidens början infinna dig på annan ort en ordinarie arbetsplats, räknas resan mellan hem och alternativa platsen som arbetstid, om du inte på vägen är tvungen att åka inom ordinarie arbetsplats för att hämta tex verktyg mm, då räknas arbetstiden från det du anländer ordinarie arbetsplats.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 605
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 149
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 662
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp