Dyra bett bättre än billiga?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MataHari
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 353
M

MataHari

Ja, som frågan lyder, är dyra märkesbett bättre än de billiga man kan hitta? Vad är det som gör dem bättre i så fall? De ser ju rätt lika ut vid en snabb titt.

Sv: Dyra bett bättre än billiga?

beror på vad det är för bett..
jätte billiga bett är för det mesta inte rostfria och kan ha skavanker
dvs. att dom inte är helt jämna osv.
sen beror det lite på, ska du ha ett sprenger eller myler kostar det helt
klart mycket mer än ett "vanligt bett från h*öks, grang*rden o liknande.
det beror på vad för bett du söker.
men ett bett i prisklassen 100-300 kr brukar vara helt okej.
Hö*ks har faktiskt bra bett i en vettig prisklass..

Jag har både billiga bett och dyra bett (sprenger). När man bara rider på tränsbett tycker jag det inte spelar så stor roll hur dyrt bett man har om hästen inte har några särskilda behov, exempelvis allergier eller dylikt, då kan sprenger vara att rekommendera pga. materialet. Men självklart ska man inte köpa billiga bett med skavanker eller bitar som sticker ut och sånt.

Ska man däremot ha ett bett med kinnkedja, exempelvis stångbett, så tycker jag att det är stor skillnad på billiga bett och ex.sprengers. Kedjan är mycket tätare och i bättre kvalitet.

Det är ingen större skillnad, både dyra och billiga bett kan ha bra eller dålig konstruktion.

Har aldrig sett ett billigt bett som är vasst etc, det enda sneda bettet jag sett var ett halvdyrt, oledat tränsbett som var mer böjt i ena änden.

Billiga bett är ibland förnicklade istället för rostfria, och förnicklingen kan flaga efter ett tag, förutom risken för nickelallergi. Men det är ju bara att undvika just de förnicklade betten och köpa billiga rostfria istället... :D

Sprengers bett är helt outstandig är verkligen värda sina pengar, men jag har även ett billigt bett från TCH med halvfasta ringar som är riktigt bra o ett av hästens favoriter.

Jag har både billiga och dyra bett, de dyra har jag köpt för att det är en del av deras egenskaper så som utformingen som jag vill åt.

Har köpt billiga bett som krökt sig i ringarna, gått av i skänkeln och faktiskt ibland varit en ren fara (både för hästen och ryttaren).

Måste nog säga att det är skillnad, i allafall från billigt ./. normaldyrt bett.

har ett par billiga bett, inget fel på dom jag har sett faktiskt. Det billigaste jag har är ett tredelat med mässing i mitten från börjes, annars har jag väldigt många bett från globus. Har nåt travbett från sprenger, används typ inte och jag tycker inte att det är någon skillnad på det bettet och hans andra travbett.

tycker det är olika, enda bett jag haft som gått sönder var ett mellan dyrt, 3-delat med fasta ringar, ringen gick upp på ena sidan och det bettet kostade runt 280 kr.

Beror helt och hållet på hur din häst ser ut i munnen, och vad den trivs med. Sedan är det generllt lättare att hitta en bättre passform på de dyrare betten, då de billiga oftast handlar om de traditionella - två -och tredelade bett, vilka långt ifrån passar alla hästar. Jag har iallafall haft lättare att hitta ett bett som passat min häst bättre än alla jag provat innan. En intererat bett, med 21 gram per ring, och en underklock på hälften. Mundelen smått svängd för att skydda innerreflexerna på insidan tungan, halvlelad i 0,5 porten. Vissa tycker att detta låter komplicerat, men icke. Detta är det gyllene betslet - hittills, om man nu akn kalla NÅGOT bett för det.

Min häst kan bara ha Sprengers pga av nickel allergi, får sår i munnen av andra bett. Jag upplever även att Sprengers bett ligger bättre i munnen än billigare varianter men det kan ju bero på att hästen inte har sår i mungipan längre. Annars vet jag inte vad som är skillnaden....

har ett bet från globus som funkar jätte bra...219 kr

Liknande trådar

Utrustning Vad är bäst av islands- eller dressyrsadel? Hittade en gammal sådan här tråd men med ganska få svar och hade gärna velat ha nya åsikter...
Svar
7
· Visningar
539
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 752
Senast: Edla
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V