E jag för stor för att vara med med min B-ponny?

aztecaqs

Trådstartare
Som rubriken lyder: E jag för stor för att vara med med min B-ponny?

Jag är 13 år och har en Welsh på ca 1.28 meter. Får jag va med i distans med honom endå, då jag inte väger så mkt? Vet ju att vuxna får rida ponny i distans.
Han ska säljas hösten 2010 :(, då är mitt Peruvian Paso-föl är 2 år och jag kan hålla på med honom mera då. (Han ska bli stor-häst). :D Längtar.. Då han ska bli distanspålle enligt mina planer, sen får vi väll se. Apro på det, får en häst under 5 år vara med i PP- klass?

Sv: E jag för stor för att vara med med min B-ponny?

det beror ju mer på hur lång du är och hur mycket du väger om du kan rida din ponny, ekipaget ska vara propitioneligt(stavning??)

Jag e inte riktigt säker, men ca 1.65 är jag väll. Ska mäta mig, men e dödstrött just nu. Sitter uppe lite till för att kolla mer svar. :P Men asså Får man som 13 åring tävla B-ponny? För i andra tävlingsgrenar brukar väll 11 år var gräns för B- ponny. Men eftersom att vuxna får rida ponny i distans, blev jag lite fundersam. :laugh:

Jag är lika lång som du och skulle inte tävla en b-ponny. Kan tänka mig en maxad c. 12 år är gränsen på b-ponny och det gäller i alla grenar vad jag vet.

Alltså är du för gammal för att få tävla din ponny. (Rätta mig någon om jag har fel)

Jag är 1.65 och skulle inte sätta mig på en B-ponny.

Precis min tanke. Här rider jag en maxad c. Men hon är GROV!
9209106.jpg

7220731.jpg

12 år är gränsen på b-ponny och det gäller i alla grenar vad jag vet.

Alltså är du för gammal för att få tävla din ponny. (Rätta mig någon om jag har fel)

Fast alla har ju inte mätintyg på sina ponnier. Det behövs ju inte om man är vuxen. Så den regeln borde väl inte gälla för distans, eftersom det inte går att kontrollera i de fall en vuxen tävlar en ponny utan mätintyg...?

Finns ingen längdgräns för ryttare på distans.Men Code of Condukt gäller alltid vid tävling, det vill säga hästens bästa framför allt.Däremot får man inte rida 4 åringar på tävling varken pp eller clear round det är 5 års gräns..Det finns träningsritter o utbildningsritter hos en del distansklubbar där alla får vara med oavsett klubbtillhörighet o ålder.Lycka till! Det känns som det är lång tid till du kan rida din egen häst som du vill, kan du inte rida någon annan häst på tävling så länge fram till 2011.Låna ut din egen eller hör runt bland vänner.Skogs o motions ridning är bra för alla hästar o även den sociala träningsdelen.

Hur får man in en bild i inlägget? Tänkte lägga in en bild på mig och den lille pojken :)

du måste ha bilden uppladdad på någon sida t.ex bilddagboken, pixbox, osv. sen högerklickar du på bilden och klickar på egenskaper. sen kopierar du "address" på bilden och sen sätter du in den här:)

du måste ha bilden uppladdad på någon sida t.ex bilddagboken, pixbox, osv. sen högerklickar du på bilden och klickar på egenskaper. sen kopierar du "address" på bilden och sen sätter du in den här:)

Aaa tack så mycket! :idea:

54447_1247047265.jpg

Jätte dålig bild som mamma tagit i ösregnet. Men det är oftast jag som står bakom kameran inte framför. :bump: Han ser lite konstig ut på den bilden.

Det är jag till vänster med skimmeln!!

Det finns många islandshästar i b-ponny storlek så får bära betydligt mer än dig. Men det beror mycket på häst och ryttare. En skicklig och föjsam ryttare är enkel för en stabil och välutbildad ponny att bära upp, i sånna fall kan en mindre ryttare göra det svårare från hästen.

Vi brukar inte ha några problem med balans. Han hoppar, han rids ut med i långa turer, han klarar snäva svängar med mig på. Så han verkar inte störas direkt. Men jag vill ju veta när det gäller distans. För jag vet ju att jag inte får ställa upp i Dressyr eller hoppning mm. med honom. :D Sen måste jag säga att jag hade bara tänkt starta i en mkt lätt PP klass. Då vi ridit sådanna turer hemma.

Du får tävla din ponny i distans oavsett hur gammal du är.
Ang din längd så be personerna som ser dig rida att avgöra om du ser för lång ut eller inte. Eftersom hästen är van vid att bära dig tror jag det går bra att rida PP.
// Linda

Ja jag ska ju inte ut på en clear Round! :) Tack så otroligt mkt för alla svar!!! Är mycket tacksam!! :bow:

Det finns islandsryttare som är långre än dej .Du verkar ju inte speciellt tung direkt .så fråga dommaren på prova pån vad dom anser.själv säger jag rid på du.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 899
Senast: Fraegd
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 519
Senast: ameo
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 236
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka