• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fiatuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 831
F

Fiatuff

Hej, min shettis har fått hålväggar, så jag har haft easybootsen på varje dag i hagen för att undvika att skräp och skit kommer upp i hålväggarna, (hålväggarna är en halvcentimeter djupa ungefär). NU har han fått märken på sidorna av easybootsen är dessa märken på nåt sätt skadliga för hästens hovar? :confused:

idag går han barfota med bomull i hålväggarna.

Sv: easyboots

Jag har fått bort hålväggarna på alla mina.....
Först använde man det där som finns på apoteket som bubblar ut bakterierna...kommer tyvärr inte ihåg vad det heter....väteperoxid nånting tror jag.
Sen hällde man i klorhexin (tror jag att det hette) fråga på apoteket, dom vet.
Sen petade man i tjärdrev och så gjorde man om proceduren varannan dag!!!
Klart......
Och mina gick i hagen men bara tjärdrev som man petade in med en spik eller liknande så att det satt kvar.

tack för tipset men vad är tjärdrev för något?

Fiatuff skrev:
tack för tipset men vad är tjärdrev för något?

Tjärdrev = En kompress, bomullstuss eller liknande indränkt i tjära som sedan petas in där problemet sitter. :) Funkar bra mot strålröta oxå.

//C

väteperoxid är mycket riktigt rätt namn
det andra bör nog vara klorhexidin (osäker på stavning)

Ang Easybootsen - märkena du kan få i glasyrskiktetpå hoven kommer av de taggiga blecken på insidan. I normalfallet så spelar dessa märken ingen roll, men ibland kan man få boots där dessa taggar står ut alldeles för mycket, spetsen skall ju inte peka in mot hoven utan det skall mer fjädra. Det har hänt att jag tagit en hammare och knackat ner de där taggiga blecken om jag tyckt de står ut lite för mycket.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan... 2
Svar
21
· Visningar
3 011
Senast: Missemus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 649
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka