Ebba Buschs fastighetsaffär (utbruten från Vad gör vi del CXXV)

Jag tror att det där huset är så speciellt att det inte går att hitta något liknande, och att det är därför som Ebba inte ger sig.
Det kanske kommer en ny chans i området om sisådär 25 år eller så.
Och vem vill vänta på det?
Alltså jag förstår att Ebba slåss med näbbar och klor för just det där huset.
Men jag anser att hon har gjort en hel bunt med misstag i affären.
Har hon otur så slutar det utan både hus och politisk karriär.
Och då till marknadspris, det är helt klart en av de bättre strandfastigheterna i området, ena sidan ligger dessutom alldeles intill en bäck eller liten å så i praktiken har hon bara grannar på ena sidan och ett naturområde på andra.
 
Jag håller med. Men eftersom det inte är så än så tycker jag att det var otroligt korkat av den aggressive mannen (vem han nu var) att ringa och hota henne och gå på henne på det viset. Inte för att man ska göra så mot någon men specifikt för att han borde insett att det inte skulle funka på just henne.
Det hade nog funkat på en annan man.
Eller i varje fall på någon som hade räknat över vad det skulle kosta i politiska poäng.
Ebba verkar rent allmänt att ha slutat räkna på sådant.
Att låta livvakterna köra hem Mäklarens fulla syster tyder definitivt på det.
 
Jag hade själv tyckt att det var obehagligt men det hade ändå tagit emot jättemycket att backa efter nåt sånt. Lite som: Han ska inte tro att han ska kunna komma här och skrämma mig till lydnad bara för att han är man. Ja, jag kan vara rätt tjurig.
Det är dyrt och oekonomiskt att vara tjurig.
 
Nu skriver jag ur personlig synpunkt men jag kan se ett sätt detta har kommit till på. Man vill gärna ha sin ägodel och vill gärna bo där. Men då det bor redan en äldre person där så kan man inte flytta in. Men samtidigt har man inte råd att betala skatt (min återbärning varje år äts upp av den summan) på ens del. Och så kommer man då överens om att den äldre får ens del så att de får bo där livet ut och man får istället flytta in där senare.
Jag förstår den synpunkten faktiskt då jag sitter lite i samma sits. Huruvida det är juridiskt korrekt vet jag inte men det går nog att skriva ett kontrakt.
Juridiskt är ett löfte om att få köpa eller få eller få ärva en fastighet inte giltigt. Så själv är jag ganska skeptisk till denna släkting till Esbjörn, alltså skeptisk till släktingens historia. Har han gjort detta, dvs skänt hans del av fastigheten för ett antal år sen till Esbjörn mot löfte om att få ärva hela fastigheten, så har både han och Esbjörn gjort något klantingt. Släktingen för att det inte är juridiskt giltigt, och Esbjörn för att han då moraliskt inte bör sälja men utan att egentligen få något för det. Esbjörn kan ju behöva pengarna en försäljning kan inbringa så att ge ett löfte om arv, dvs ett löfte om att inte sälja, är för mig helt absurt och kan sätta Esbjörn i en mkt svår sitts. Visst släktingen kanske inte hade råd med fastighetsskatten, men denna överenskommelsen mellan släktingen och Esbjörn, om den stämmer, tvingar ju Esbjörn att ha pengar för fastigheten utan möjlighet till försäljning om han ska agera moralisk rätt. Men som sagt, överenskommelse om framtida ägande av fastigheter är inte giltiga.

Nja, alltså jag är mkt tveksam till att den överenskommelsen mellan släktingen och Esbjörn är sann.
 
Senast ändrad:
Haha, jag tror inte att Maria Wetterstrand var speciellt mjuk. Hon har nog rejält med skinn på näsan. De andra har jag dålig koll på.
Hon kunde kompromissa och hetsade inte upp sig.
Bra egenskaper hos en politiker.
Man behöver inte vara mjuk för att kunna backa när det behövs.
Det som behövs för att kunna backa är ett enormt självförtroende så att man inte tar det personligt.
 
Men att reagera så är absolut förödande för en makthavare.
Och det är där som det går så fel.

Nu så har Ebba blivit en tjurig 5-åring och det fungerar inte när man är Partiledare och Riksdagsledamot.
På den positionen vill man ha vuxna människor.
Tja jag vet inte om man ska ge sig för hot heller alla gånger. Det är ju en bra egenskap att inte göra det om någon försöker hota en att ändra politiska beslut till exempel. Men kanske inte lika bra i det här fallet. Men om det är så skulle det varit smartare av mannen och ynka och be och sedan gå till pressen, instant win.
 
Jag tror att det där huset är så speciellt att det inte går att hitta något liknande, och att det är därför som Ebba inte ger sig.
Det kanske kommer en ny chans i området om sisådär 25 år eller så.
Och vem vill vänta på det?
Alltså jag förstår att Ebba slåss med näbbar och klor för just det där huset.
Men jag anser att hon har gjort en hel bunt med misstag i affären.
Har hon otur så slutar det utan både hus och politisk karriär.
Jo men det senare, dvs slut på politisk karriär, skulle ju göra en del folk glada minst sagt, tex Alf Svensson sägs det :). Vem vet hon kanske tänkte lämna politiken ändå?

Nåja börjar ju bli intressant i alla fall. Jag är faktiskt nyfiken på om någon hotat Esbjörn illa och om det står rätt till på den sidan. (Att Ebba är hemsk i grunden är det ju ingen tvekan om, jag är bara inte helt hundra på att hon är det just i detta, utan mer inne på 50/50 numera efter att ha varit helt 100% på att hon hotat äldre försvarslösa personer tidigare, har känts som helt hennes stil.).
 
Juridiskt är ett löfte om att få köpa eller få eller få ärva en fastighet inte giltigt. Så själv är jag ganska skeptisk till denna släkting till Esbjörn, alltså skeptisk till släktingens historia. Har han gjort detta, dvs skänt hans del av fastigheten för ett antal år sen till Esbjörn mot löfte om att få ärva hela fastigheten, så har både han och Esbjörn gjort något klantingt. Släktingen för att det inte är juridiskt giltigt, och Esbjörn för att han då moraliskt inte bör sälja men utan att egentligen få något för det. Esbjörn kan ju behöva pengarna en försäljning kan inbringa så att ge ett löfte om arv, dvs ett löfte om att inte sälja, är för mig helt absurt och kan sätta Esbjörn i en mkt svår sitts. Visst släktingen kanske inte hade råd med fastighetsskatten, men denna överenskommelsen mellan släktingen och Esbjörn, om den stämmer, tvingar ju Esbjörn att ha pengar för fastigheten utan möjlighet till försäljning om han ska agera moralisk rätt. Men som sagt, överenskommelse om framtida ägande av fastigheter är inte giltiga.

Nja, alltså jag är mkt tveksam till att den överenskommelsen mellan släktingen och Esbjörn är sann.
Du vet säkert bättre än mig, så jag viker mig :bow::up:
 
Det hade nog funkat på en annan man.
Eller i varje fall på någon som hade räknat över vad det skulle kosta i politiska poäng.
Ebba verkar rent allmänt att ha slutat räkna på sådant.
Att låta livvakterna köra hem Mäklarens fulla syster tyder definitivt på det.
Ja det tror jag också, jag har alltid haft en vag känsla av att män har lättare att ge sig inför övermäktiga hot från män. (kanske har något att göra med könsmaktordningen) Den killen tänkte nog inte efter utan är van vid att hota och få bra effekt. (om det hände)

(mäklarens fulla syster? har jag missat.)
 
Hon kunde kompromissa och hetsade inte upp sig.
Bra egenskaper hos en politiker.
Man behöver inte vara mjuk för att kunna backa när det behövs.
Det som behövs för att kunna backa är ett enormt självförtroende så att man inte tar det personligt.
💯💯💯
Håller med till fullo! (Angående de två sista styckena, politikern i fråga känner jag inte till tillräckligt för att uttala mig om.)

Gudarna ska veta hur svårt det är att svälja och förstå när man har fel eller bör backa. Det vore en värdefull egenskap hos en politiker!
 
Noterar att både Ebba och advokaten klätt sig i vitt eller väldigt ljusa kläder (enligt AF).
:rofl:
Förlåt, men känns som ett illa dolt sätt att försöka framstå som oskyldig 😅
 
Jag undrar över faktumet att Ebba har redan fått en uppsättning nycklar till huset. När brukar man få nycklarna?
 
"Ebba har under sommaren uppvaktat Esbjörn och velat köpa fastigheten. Han har fått många propåer tidigare. Ebba har bearbetat honom en längre tid och förmått honom att skriva på genom det."
Ombudet.

Är inte så förvånad.
 
Rättslig grund till att avtalet ska ogiltigförklaras ska tydligen vara 31 AvtL. Har ingen aning om vad den paragrafen säger dock.
 
Rättslig grund till att avtalet ska ogiltigförklaras ska tydligen vara 31 AvtL. Har ingen aning om vad den paragrafen säger dock.

https://lagen.nu/1915:218#P31S1

31 § Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.

[S2]Lag samma vare, där sådant otillbörligt förfarande, som i första stycket avses, ligger annan till last än den, gent emot vilken rättshandlingen företogs, och denne ägde eller bort äga kunskap därom.

De siktar nog på ”oförstånd”.
 
"Så tidigt som möjligt [rättegången], det handlar om två barns stadigvarande bostad, jag är beredd att ställa in allt annat, säger Ebba Busch."

Ursäkta om jag inte tror på att hon saknar möjligheter till att få se till att barnen får ändå det bra. 🤷‍♀️
 
Det gör det helt ju ännu mer obegripligt... Ge bort sin del av en värdefull fastighet för att spara knappt en 1000-lapp om året?!
Han kan ha haft skulder hos fogden. Eller så blev även han girig, Esbjörn kunde säkert inte lösa ut honom, så då gav han bort sin del mot löfte att sedan få allt.
 
"Så tidigt som möjligt [rättegången], det handlar om två barns stadigvarande bostad, jag är beredd att ställa in allt annat, säger Ebba Busch."

Ursäkta om jag inte tror på att hon saknar möjligheter till att få se till att barnen får ändå det bra. 🤷‍♀️
Att hon försöker använda sina barn som medel för att vinna det är en sak jag också fastnat vid, tycker det visar prov på sällsynt dåligt omdöme och jag tror inte det går hem alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp