Ebola, är ni oroliga???

Texaz

Trådstartare
Med tanke på epidemin som nu inte längre enbart finns i Afrika. Är ni oroade?

Hörde på ekot om hur Dallas Hospital hanterat en ebolasmittad patient och blir mörkrädd!! OK, är inte personligen rädd för smittan, men däremot rädd för att det kommer att sprida sig rejält innan / om (?) de får bukt på det!!!
 
Jag personligen är inte orolig för min egen del men jag tror många fler kommer stryka med innan dom får det under kontroll tyvärr....
 
Ja jag är tyvärr rädd. Inte så mycket för min egen skull men inser att jag kanske blir med tiden. Jag är mer rädd för mina anhöriga som bosatt sej i andra länder. Som flyger flera gånger i månaden osv. :(
 
Min syster och svåger åkte till Tanzania för 3 dar sen. Jag kommer inte att träffa dem det första jag gör när de kommer hem. Kalla mig nojig, ja
 
Ja jag är tyvärr rädd. Inte så mycket för min egen skull men inser att jag kanske blir med tiden. Jag är mer rädd för mina anhöriga som bosatt sej i andra länder. Som flyger flera gånger i månaden osv. :(

Både min pappa och bror reser väldigt mycket i världen. Självklart har jag då och då funderat på vilka risker de utsätter sig för.
 
Jag läste en intervju med en svensk idag som jobbar för MSF i Liberia. Hon beskrev det förstås som psykiskt mycket pressande. När någon av hennes kollegor får t ex halsfluss blir hen livrädd. Och de får inte krama eller klappa om varann när det skulle behövas.

Dessutom tog hon tempen två gånger om dagen! Där är ju varmt så det är svårt att avgöra om det är feber eller bara värme. Det där var en detalj som bet sig fast för mig, det blev så konkret hur jäkla farligt det här är.
 
Modigt att aka till Tanzania i nulaget!
Eller, modigt o modigt, Tanzania ligger val en bit ifran nagra bekraftade smittozoner, och Afrika ar ju en gigantisk kontinent, men det ar inte att forneka att jag hade varit motvillig att aka till Afrika i nulaget.

Sjalv ar jag inte sa orolig for personlig del- bor i kontinentell storstad (London), men tror inte att vi kommer na en situation dar vi har Ebolasmitta pa breda gatan, utan tror det kommer halla sig till folk nyanlanda fran Afrika och de som umgas nara med dessa, inkl. sjukvardare.
Daremot ar det ju tyvarr ingen fraga om att det kommer ta ett tag innan radande utbrott kommer under kontroll..
 
Jag vill inte påstå att jag är rädd men jag är fundersam. "Experter" har ju utalat sig om att det inte är någon fara att den kommer hit och ifall den gör det så är det ändå ingen fara. Jag tycker det är ett naivt sätt att tänka.
 
Jag, som boendes i en stad där ebola blivit påträffat, kan säga att jag är lite smått oroad i vardagen (har varit på sjukhuset några gånger under veckan och det är precis det sjukhuset där en insjuknad person blir behandlad, samt flera är isolerade) men framförallt otroligt orolig för hur detta utvecklas i Västafrika. Jag är så ledsen över att det har fått gå så långt, att människor får lida så, samt att man i både USA och här i Spanien uppenbart brustit ordentligt i sina rutiner inom sjukvården. Det är oacceptabelt hur det fått gå till, i alla fall här.

För bara nån vecka sedan diskuterade jag detta med en användare här på Buke som hävdade att risken skulle vara större för ebola i delar av Afrika där det ännu inte påträffats än i Europa. Bara ett litet tag senare insjuknade sjuksköterskan här...
 
Jag är mer oroad för alla människor i västafrika som har så bristfällig vård. Det är fruktansvärt. Tusentals döda.
Visst, det är hemskt/läskigt att smittan kommit till västvärlden, men det är INGENTING i jämförelse. Här finns ändå resurser, och efter klanteriet i Dallas så skärps garanterat rutinerna.
 
Jag vill inte påstå att jag är rädd men jag är fundersam. "Experter" har ju utalat sig om att det inte är någon fara att den kommer hit och ifall den gör det så är det ändå ingen fara. Jag tycker det är ett naivt sätt att tänka.
Vi har ju helt andra resurser här men visst, det är ju inte på något vis jätteparty att få hit smittan. Tror dock att vi kommer att kunna begränsa den mycket snabbare än i ett land med mindre resurser. Särskilt då den smittar genom kontakt med kroppsvätskor. Det hade varit mer nervöst om den var luftburen.
 
Jag är inte direkt rädd för ebola, vi har så bra förutsättningar som svenskar. det är lätt att sprida information här och vi har god grundhygien, välfungerande sjukvård och begravningssystem och låg befolkningstäthet.

Men jag är indirekt rädd, jag tror att det här kommer leda till många, många dödsfall i andra delar av världen. Och det kommer påverka världsekonomin.
 
Jag är mer oroad för alla människor i västafrika som har så bristfällig vård. Det är fruktansvärt. Tusentals döda.
Ja, det är fruktansvärt. Folk sitter i Europa och bölar över en jävla jycke som ska avlivas och fattar inte ens hur jävla absurt det är när människor dör dagligen i plågor helt utan hjälp.
 
Ja jag hörde hur sjukhuset i Dallas hanterat det hela, DÅ blev jag allvarligt oroad!

HUR många kommer att vara smittade därifrån?? Lär ju sprida sig snabbt i USA om det är så illa som de sagt på nyheterna.
 
Inte för egen del men eftersom vi väntar barn inom en månad så är det ju klart att man blir lite extra orolig för pyret.
 
Det beror väl på var eventuellt smittad person har befunnit sig innan upptäckt. Har den suttit och nyst på ett flygplan sen på centralen i Stockholm och slutligen tagit en tur i tunnelbanan i rusningstid kan vi nog få en rejäl smittspridning i ganska stora delar av landet.
Vi lever trots allt i ett samhälle där människor
1. Träffar massor av folk
2. Förflyttar sig över stora ytor
Personen kan ju trots allt komma från ett ställe som tex Texas och inte räkna med att den blivit smittad av just ebola eftersom h*n inte varit i riskområdena.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 085
Senast: mars
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 163
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 133
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 844
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp