Ebola, är ni oroliga???

Hur har du tänkt lära dessa fattiga människor då? Utan infrastruktur för utbildning eller ens vatten, el och toaletter?
Och vad ska du lära dem? Att det effektivaste vore att lämna sina anhöriga att dö i avskildhet och sedan bränna ner kåken? Skulle du själv - eftersom du inte har tillgång till den skyddsutrustning och hjälpmedel vi har här hos oss - låsa in ditt barn eller dina föräldrar i ett rum om de plötsligt fick våldsamma kräkningar, och sedan låta hen dö där själv?

@pulkaskurk

Du har fortfarande inte förklarat vad det är du ska lära dem, eller hur det ska gå till? Det pågår redan utbildning på vissa håll i samband med t ex gudstjänster, hur ska du göra det effektivare? Och hur ska du få folk att inte hjälpa sina sjuka anhöriga?

Äsch, jag tror att ni övertolkar @pulkaskurk Jag tänker också att om vi rika i väst hade velat så hade vi hjälpt till att bygga upp de fattiga delarna i Afrika genom hjälp till självhjälp, utbildning osv osv i all oändlighet. Den krassa sanningen är väl att vi i väst inte tagit vårt ansvar över det vi gjort under historiens gång

Och om vi i väst hade velat hade det stått världens största insats där nere med sjukhus, mat, utbildning osv. Och ja, invånarna är med rätta skeptiska och det är komplext som tusan, men obildbara är de ju inte. Och tycker vi i väst att det är för tråkigt att det är så, har vi sannerligen inte gjort tillräckligt för att hjälpa dem till annat heller.

Jag läser pulkaskurks inlägg som att det är åt detta hållet hen menar, men att det framläggs lite kort, krasst och trotsigt. Jag kanske har fel, men jag tror faktiskt att hen kommer med lite poänger här och var, men att de läggs fram lite väl onyanserat.

@pulkaskurk

Du har fortfarande inte förklarat vad det är du ska lära dem, eller hur det ska gå till? Det pågår redan utbildning på vissa håll i samband med t ex gudstjänster, hur ska du göra det effektivare? Och hur ska du få folk att inte hjälpa sina sjuka anhöriga?

Jag har aldrig sagt att jag ska lära någon någonting. Jag sa att det går.

Men då har du väl också en idé om hur det rent praktiskt ska gå till, på ett bättre sätt än det görs idag?
Det låter som att du är nöjd med insatserna som görs? Är det tillräckligt?

Jag tror att de flesta är överens om att läget är som det är just för att för lite har gjorts...?

Eller menar du att folk i bushen är helt bortom all utbildningsförmåga?

Eller menar du att det är för kort tid att göra något akut på, att en insats som gör en enorm skillnad, är typ halvt omöjlig just för att förutsättningarna är för dåliga?

Jag tror att du menar det sistnämnda. Jag tror att @pulkaskurk menar att saker kunde ha gjorts för längesedan men att det är bättre nu än sen/aldrig.

Det låter som att du är nöjd med insatserna som görs? Är det tillräckligt?

Jag tror att de flesta är överens om att läget är som det är just för att för lite har gjorts...?

Eller menar du att folk i bushen är helt bortom all utbildningsförmåga?

Eller menar du att det är för kort tid att göra något akut på, att en insats som gör en enorm skillnad, är typ halvt omöjlig just för att förutsättningarna är för dåliga?

Jag tror att du menar det sistnämnda. Jag tror att @pulkaskurk menar att saker kunde ha gjorts för längesedan men att det är bättre nu än sen/aldrig.

@pulkaskurk har skrivit att det är deras eget val att ta till sig informationen eller inte. Dvs, informationen finns tillgänglig för dessa fattiga människor, de bara väljer själva att inte ta till sig den. Jag undrar då vad pulkaskurk har för lösning för att dessa människor ska få korrekt och tillräckligt med information, och möjlighet att följa råden (där många av dem alltså lever helt utan sådan infrastruktur som vi är vana vid, som vatten, avlopp, el, skolor, sjukvård)? Problemet är ju här och nu, de dör idag. Vad tror du att pulkaskurk har för lösning till detta?

För att du har berättat för oss att du anser att det "bara" är för dessa människor att lära sig om sjukdomen. Jag tror inte jag är ensam om att undra vad du har för lösning för detta? Vad ska du lära ut för råd, så att en fattig kvinna i en by utan el, vatten och avlopp vet vad hon ska göra när hennes man och barn börjar kräkas? Och hur ska du lära ut det? Du verkar ju anse att det "bara" är att göra...?

Jag kanske vet något du inte vet ;)
Finns goda anledningar till att jag lyssnar till andra som jag är helt övertygad om är bättre vetande än er i tråden om just ebola.
Men jag läser, ser vad ni skriver och utvärderar det också men det finns som sagt andra jag litar mer på som helt säkert är mer insatta i ämnet.

Du är bara pinsam. Det hade varit så mycket snyggare om du hade gjort en pudel.

Är ni oroade?
Ja, jag är definitivt oroad. Inte rädd, ännu, men oroad. Jag tror fortfarande att risken för en massiv spridning i Sverige är liten, men om det inträffar så tror jag att konsekvenserna blir oerhörda. Jag är inte insatt i vilken dimensionering MSB och Smittskyddsinstitutet har räknat med när det gäller worst case av snabb spridning av potenta dödliga sjukdomar, men man behöver inte vara synsk för att inse att våra möjligheter att hålla eventuella insjuknade och smittbärare isolerade är högst ändliga.

Tillverkarna av handsprit kommer att få gyllene dagar. Och kollektivtrafiken tvärtom.

Att en ny pandemi förr eller senare kommer att bryta ut det är de flesta smittskyddsforskare överens om. Men för att de ska bli en effektiv pandemi :angel: måste vissa vilkor uppfyllas. Viruset är med största sannolikhet luftburet, inkubationstiden måste vara relativt lång, viruset måste vara smittsamt innan (och efter) symtom/sjukdomstillstånd, överlevande bärare är fortfarande smittsamma (jmf Typhoid Mary eller de prostituerade i Nairobi som bär på HIV men inte har blivit sjuka själva), symtom kan lätt misstas för vardagssjukdom som förkylning. Viruset måste vara relativt okänt eller en del av människans egna immunförsvar. Det finns massor av faktorer som spelar in på hur effektivt ett virus blir en pandemi. Ebola är inte det viruset. Det har dokumenterats sedan början av 1900-talet och människor har dött i ett antal utbrott sedan dess - positivt är att just denna variant av ebola faktiskt bara har 60% dödlighet och inte 90% som vissa andra utbrott. Skillnaden är att idag så lever vi i ett globalt medialandskap som blixtsnabbt kablar ut nyheter och källforskningen hänger sällan med. En italiensk nunna dog i Italien under 1990-talet. Hon hade flugit hem redan smittad och dog senare. Italien och Europa överlevde konstigt nog ebola då, liksom det kommer att göra det nu. Gå läs WHOs och CDCs rapporter och inte bara sensationella rubriker så får man en mer nyanserad (och korrekt) bild.

Fö så utbryter det med jämna mellanrum fortfarande digerdöd (pest), lungsot, difteri etc. Skillnaden är att idag finns det resurser som begränsar utbrotten - iallafall i västvärlden.

För att du har berättat för oss att du anser att det "bara" är för dessa människor att lära sig om sjukdomen. Jag tror inte jag är ensam om att undra vad du har för lösning för detta? Vad ska du lära ut för råd, så att en fattig kvinna i en by utan el, vatten och avlopp vet vad hon ska göra när hennes man och barn börjar kräkas? Och hur ska du lära ut det? Du verkar ju anse att det "bara" är att göra...?

Haha varför anstränga sig för folk som ändå inte är lösningsorienterade?
Ni är ju inte ens intresserade av att försöka förstå, då är jag inte intresserad av att försöka berätta heller.

Ni är ju inte ens intresserade av att försöka förstå, då är jag inte intresserad av att försöka berätta heller.
Fast du är väl bara intresserad av att trolla just nu?

Men jag läser annars gärna ditt förslag till hur utbildningsbiten kan lösas så snabbt som möjligt :-).

Själv tror jag att utbildning just nu är blir too little, too late. Smarta, mer resurseffektiva och snabbare lösningar måste till paralellt med utbildning.

Utbildade begravningsteam tror jag är en toppenidé tillexempel :-). Det minskar smittspridningen.

Det där tyder ju på att du kommit på att du inte hade så mycket att säga när det väl kom till kritan. Lätt då att skylla på de andra så slipper man själv ta ansvar för sina egna uttalanden...

Du kanske inte ska skriva saker som du inte kan följa upp sen, i fortsättningen.

Att en ny pandemi förr eller senare kommer att bryta ut det är de flesta smittskyddsforskare överens om. Men för att de ska bli en effektiv pandemi :angel: måste vissa vilkor uppfyllas. Viruset är med största sannolikhet luftburet, inkubationstiden måste vara relativt lång, viruset måste vara smittsamt innan (och efter) symtom/sjukdomstillstånd, överlevande bärare är fortfarande smittsamma (jmf Typhoid Mary eller de prostituerade i Nairobi som bär på HIV men inte har blivit sjuka själva), symtom kan lätt misstas för vardagssjukdom som förkylning. Viruset måste vara relativt okänt eller en del av människans egna immunförsvar. Det finns massor av faktorer som spelar in på hur effektivt ett virus blir en pandemi. Ebola är inte det viruset. Det har dokumenterats sedan början av 1900-talet och människor har dött i ett antal utbrott sedan dess - positivt är att just denna variant av ebola faktiskt bara har 60% dödlighet och inte 90% som vissa andra utbrott. Skillnaden är att idag så lever vi i ett globalt medialandskap som blixtsnabbt kablar ut nyheter och källforskningen hänger sällan med. En italiensk nunna dog i Italien under 1990-talet. Hon hade flugit hem redan smittad och dog senare. Italien och Europa överlevde konstigt nog ebola då, liksom det kommer att göra det nu. Gå läs WHOs och CDCs rapporter och inte bara sensationella rubriker så får man en mer nyanserad (och korrekt) bild.

Fö så utbryter det med jämna mellanrum fortfarande digerdöd (pest), lungsot, difteri etc. Skillnaden är att idag finns det resurser som begränsar utbrotten - iallafall i västvärlden.

ditt inlägg är det bästa i denna galna tråd öht.
tycker det är sjukt att öht folk går igång så otroligt och helt plötsligt är det galen panik som utbryter på ett virus som iof av media framställs som uppseendeväckande och akut, vilket inte ska förringas öht, men i tråden framgår alla spekulationer och påståenden som att det typ är luftburet och gud vet vad.

Än galnare är ju "diskussionen" i övrigt mellan ett par tre användare sista telefonkatalogsidorna sinsemellan och hur fol...jisses..... Man blir mest beklämd......

Det där tyder ju på att du kommit på att du inte hade så mycket att säga när det väl kom till kritan. Lätt då att skylla på de andra så slipper man själv ta ansvar för sina egna uttalanden...

Du kanske inte ska skriva saker som du inte kan följa upp sen, i fortsättningen.

Suck å stön. Nej nu är du bara tramsig igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 285
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka