Jag är orolig för att viljan att hjälpa skall vara för liten för att människor inte förstår att det angår dem även om det händer långt borta.Vilken är din poäng?
Är du orolig eller inte?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är orolig för att viljan att hjälpa skall vara för liten för att människor inte förstår att det angår dem även om det händer långt borta.Vilken är din poäng?
Är du orolig eller inte?
Vilket görs. Resurser kommer i olika form, från många håll. Sverige sänder bostäder för hjälppersonal tex.
Jag tror i och för sig att risken för pandemi inte är så överhängande, ebola är inte mer smittsamt än vanlig influensa, men - den globala erfarenheten och kunskapen om sjukdomen är begränsad därför tror jag att utbrott kan ske var som, och fler dödsfall är att vänta var som helst i världen. Utbrotten lär inte bli omfattande där de dyker upp men det är illa nog att det inte finns vare sig vaccin eller väl beprövat bot. Zmapp är insatt i hast, vi har inte tillräckliga resurser för att få fram medicin i den omfattning som behövs, det är kostsamt och det är en medicin som vi har begränsad erfarenhet av att använda på människor.Jag håller helt med dig @honung . Jag tror att det görs alldeles för lite och att reaktionen kommer för sent. Jag tror att detta kan vara början på en pandemi, helt enkelt för att ebola är vansinnigt smittsamt, sprider sig fort och kräver så massiva insatser.
Just den tanken har jag också haft, tänk scenariot att några "vänliga hjälpare" lurar i ett gäng smittade analfabeter eller lättlurade "om du sätter dig på planet till xxx så ser vi till att inte dina anhöriga blir smittade" eller liknande lögner och skickar iväg några till valda länder för att sprida smittan innan dom insjuknar, DÅ har världen verkliga problem. I dagens globala värld med mycket folk i rörelse mellan länderna så är detta scenario fullt möjligt och näst intill omöjligt att kontrollera.En farhåga som är uttryckt är om smittan hamnar i fel händer och används som biologiskt vapen. Tänk IS eller syrien. Man vågar inte tänka längre än så.
Just den tanken har jag också haft, tänk scenariot att några "vänliga hjälpare" lurar i ett gäng smittade analfabeter eller lättlurade "om du sätter dig på planet till xxx så ser vi till att inte dina anhöriga blir smittade" eller liknande lögner och skickar iväg några till valda länder för att sprida smittan innan dom insjuknar, DÅ har världen verkliga problem. I dagens globala värld med mycket folk i rörelse mellan länderna så är detta scenario fullt möjligt och näst intill omöjligt att kontrollera.
Det är dock viktigt att vara medveten om att det är möjligt, troligt, sannolikt att den inblandningen inte varit nödvändig utan århundraden av kolonialism.
"Ekonomiskt och kulturellt utbyte" känns inte riktigt som centrala delar i kolonialism. Snarare ensidigt utsugande av resurser. Men okej.Ja alltså det beror ju på vad alternativet till kolonialismen hade varit. Min poäng var att om kolonialmakterna aldrig satt sin fot i Afrika så hade levnadsstandarden varit sämre där idag. Men samtidigt så hade den varit betydligt bättre idag om kolonialmakterna inte begått grova brott mot mänskligheten utan istället fokuserat enbart på saker som t.ex ekonomiskt och kulturellt utbyte.
Jag har aldrig skrivit att du är en dålig människa. Däremot tyckte jag att det du skrev var otrevligt. Det är dock en annan tråd, vill du diskutera det får gärna svara i den tråden istället för här. Personangrepp betackar jag mig för, men kör på du om du vill - mig rör det inte ryggen om du tycker att jag är en fruktansvärd människa.
Och ja, jag tycker att det är genomsorgligt och genomvidrigt att det blir världens grej över att en hund ska avlivas när tusentals människor dör i plågor. Att en hunds liv anses mera värt än människors. Bara för att de är afrikaner.
Att du inte kan se den kopplingen förvånar mig cirka inte alls.Hur kan du bara blanda in rasism i en sådan här tråd och jämförelse med djur. Helt horribelt!
"Ekonomiskt och kulturellt utbyte" känns inte riktigt som centrala delar i kolonialism. Snarare ensidigt utsugande av resurser. Men okej.
Precis, och allt beror på vad man har för förutsättningar.
Det är bara att titta in i en genomsnittlig svensk akutklinik en fredagkväll. Skitlätt att utskilja ebolapatienter som alltid har en röd blinkande lampa i pannan så de placerar man lätt i en tvättskrubb om korridoren är full. Liksom.![]()
Fy fan alltså. Fy fan.http://www.nytimes.com/2014/10/17/w...beria-is-a-busy-and-lonely-business.html?_r=0
En inblick i hur det ser ut.
http://www.nytimes.com/2014/10/17/w...beria-is-a-busy-and-lonely-business.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2014/10/17/w...beria-is-a-busy-and-lonely-business.html?_r=0