Kort svar, nej. Långt svar, nej. Det har förutom den spanska SSK och en spansk missionär som smittades i västafrika, inte kunnat konstaterats ett enda fall av ebola i Europa. Under samma tid har hur många personer dött i trafikolyckor, mördats av vapen, dött av influensa eller mässlingen??? Ingen har sagt att man ska sluta åka bil eller buss, förbjuda alla vapen, isolera alla som har influensa/mässling. I USA har hur många blivit skjutna under samma tid som två personer dött av ebola? Reser jag till USA eller är bosatt där skulle jag vara betydligt räddare för att bli skjuten. Chanserna att du ens får ebola är, om du inte är sjukvårdspersonal i direkt kontakt med patienter i västafrika, eller bosatt i ett fattigt område i Sierra Leone eller Liberia försvinnande liten. Senegal och Nigeria är på väg att förklaras smittfria, trots geografiskt läge, bristfällig sjukvård och svårigheter att informera befolkningen om förebyggande åtgärder. Är det saker jag oroar mig för? Absolut, att miljöförändringar ändrar gulfströmmen och Sverige täcks av is och snö, att Putin får storhetsvansinne, att en buss eller tåg jag reser i kraschar och jag dör. Ebola? Nej.
Om folk oroade sig för att smittas av malaria (som dödar många, många, många fler per år, månad och dag) skulle jag förstå det bättre.