Ebola, är ni oroliga???

Tja Dallassjukhuset tog emot en man som de var säkra på hade ebola. Trots det fick han vänta i timmar på akuten tillsammans med andra..
Dessutom vårdades han av ett antal olika människor utan skyddskläder som DESSUTOM hade hand om fler patienter, utan att byta om. Inga säkerhetsåtgärder alltså!
Till råga på allt skickades hans blodprover med den ordinarie rörposten till labbet OCH läckte...

Känns som att Dallas har en hel del att ta hand om nu...

Precis, det är det här jag menar med att USA har sämre förutsättningar. Färre hjärnceller, tydligen.

Det är precis vad det handlar om. Nu kanske det inte skrivits lika mycket i svensk media men här är det överallt, folk är helt utom sig, samtidigt som människorna i Västafrika ligger och dör på gatan utanför de fulla sjukhusen.

För mig är det ungefär så hemskt det kan bli. Européers husdjur är mer värda än afrikaner tydligen.
Ja, jag är HELT på din linje, raderade mitt svar för jag tänker inte öda energi på att ta den diskussionen, jag tycker den är larvigt onödig.

För att besvara TS så är jag lite orolig eftersom människor uppenbarligen är så korkade och inte bryr sig om att INTE föra smittan vidare.
Pga det kommer många att dö.
Det hade inte behövt vara ett så stort problem som det är.

För att besvara TS så är jag lite orolig eftersom människor uppenbarligen är så korkade och inte bryr sig om att INTE föra smittan vidare.

Hm va? Det handlar väl inte om att folk är korkade och inte bryr sig?!

Det handlar inte om att människor är korkade och inte bryr sig, det handlar om brist på kunskap.

Menar du i Afrika eller i resten av världen? Syftar du på Afrika är folk knappast "korkade" eller struntar i om de smittar någon, utan snarare okunniga, rädda och hyfsat desperata. Att smittan kunde spridas så pass som den gjorde beror på att den slagit mot delar av Afrika där den inte är vanlig samt pga lokala traditioner kring begravningar.

Menar du i Afrika eller i resten av världen? Syftar du på Afrika är folk knappast "korkade" eller struntar i om de smittar någon, utan snarare okunniga, rädda och hyfsat desperata. Att smittan kunde spridas så pass som den gjorde beror på att den slagit mot delar av Afrika där den inte är vanlig samt pga lokala traditioner kring begravningar.

Det är ju inte så avancerat att berätta för dem hur det går till så de kan sluta sprida skräpet.
Sen är det ju inte bara där det spridit sig.

Det är ju inte så avancerat att berätta för dem hur det går till så de kan sluta sprida skräpet.
Sen är det ju inte bara där det spridit sig.
Ja men vad bra då! Att ingen tänkt på det tidigare, att berätta hur det hela går till så är det över. Du borde maila FN eller nåt.

Och nej, det är inte bara där det spridit sig. Det var därför jag skrev "Syftar du på Afrika..".

Jobbar man på sjukhus, har sjukvårdsutbildning så jo då är man korkad som inte försett sig med riktigt bra skydd.
Folk borde inte ens kunna röra sig till/från de drabbade ställena det är som att be om smitta.
Nja, jag tror inte folk är korkade. Man har ganska snäva marginaler när man jobbar med farliga smittor och små misstag sker väldigt lätt, speciellt om man inte är inarbetad i rutinerna.

Nja, jag tror inte folk är korkade. Man har ganska snäva marginaler när man jobbar med farliga smittor och små misstag sker väldigt lätt, speciellt om man inte är inarbetad i rutinerna.

Ehh att inte använda skyddskläder mer än handskar är korkat.
Att låta en sjuk med feber ligga på akuten flera timmar är korkat.
Att som sjukvårdsutbildad inte ens klara av de alldeles basala sakerna är korkat.

Tack å lov så brukar sjukvården här hemma vara betydligt bättre än så.

Vet inte om det tagits upp men hon som insjuknade i Ebola i USA flög ju mellan a och b så nu håller de på att lokalisera 132 flygplanspassageraren för att kunna se om de blivit smittade.

Hemskt, hemskt, hemskt! Önskar denna smitta bara kunde.. få ett slut!

Precis, och allt beror på vad man har för förutsättningar.

Det är bara att titta in i en genomsnittlig svensk akutklinik en fredagkväll. Skitlätt att utskilja ebolapatienter som alltid har en röd blinkande lampa i pannan så de placerar man lätt i en tvättskrubb om korridoren är full. Liksom. ;)

Tja Dallassjukhuset tog emot en man som de var säkra på hade ebola. Trots det fick han vänta i timmar på akuten tillsammans med andra..
Dessutom vårdades han av ett antal olika människor utan skyddskläder som DESSUTOM hade hand om fler patienter, utan att byta om. Inga säkerhetsåtgärder alltså!
Till råga på allt skickades hans blodprover med den ordinarie rörposten till labbet OCH läckte...

Känns som att Dallas har en hel del att ta hand om nu...
Det var det första fallet han som ljög om varifrån han kom. Han nekade ju till att ha varit i Nigeria och varit i kontakt med smittade, trots att hans familj var smittad. Sånt kan man inte skydda sig ifrån.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 282
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka