Ebola, är ni oroliga???

@mackan Som @honung redan påpekat så är alltså Afrika en kontinent bestående av många olika länder, givetvis med olika lagstiftningar och kulturer. Afrika kan du jämföra med andra kontinenter, exempelvis Europa som också består av massa olika länder med olika lagstiftningar och kulturer.

Hur du kan få det till att Myrten är okunnig när du själv svamlar nåt om att "Afrika inte är ett land öht rakt av" och att det är "komplext" förstår faktiskt inte jag. Hur USA kommer in i jämförelsen hänger jag inte med på alls. Tror du att Afrika är ett stort land bestående av massa olika delstater?

Historien är inte av en tävling mellan människor och kontinenter mot ett på förhand utsatt mål. Om Afrika och Europa nått samma tekniska utveckling samtidigt utan kolonialism är en icke-fråga, för utan kolonialismen hade med all sannolikhet inte Europa varit där vid den tiden. Allt hade varit annorlunda.

Jag undrar lite vad finns det finns för tillförlitlig data rörande medellivslängd i det för-koloniala Afrika (som ju är ett väldigt stort område)? "Inkomst" säger väldigt lite i ett för-industriellt samhälle. Frågan är egentligen hur det var FÖRE kolonialismen? Jag känner inte till något som tyder på att det var mycket "värre" i Afrika än i Europa då. Fattigdomen är till viss del säkert ett resultat av kolonialismen.

Bättre förutsättningar - för vad? Råvaror fick ju i mångt och mycket uppenbart hämtas från andra kontinenter.

Du tycks ha en historiesyn som går ut på att Västvärlden idag är Nirvana. Att alla steg som har fört människor närmare detta är av godo. Det är faktiskt samma tänk som ledde till kolonialismen. För tänket var knappast enbart: "vi vill ha deras rikedomar". Det var även: "de förstår inte hur man utnyttjar resurserna eller sitt eget bästa. Vi måste civilisera dem."

Som jag skrev ovan är jag övertygad att Afrika utan kolonialism mycket väl kunde varit en rikare och mer välmående kontinent. Om den varit lika högteknologisk som Europa är idag - vet vi inte. Men å andra sidan hade även Europa varit annorlunda utan kolonialism. Allt hade varit annorlunda. Men hur - går inte att säga. Det finns absolut inget positivt för de koloniserade med kolonialism. Inget.
Förutom de mest uppenbara historiska spåren i Nordafrika (pyramider gravmonument o rester efter stora kulturer) så har man väl funnit spår efter statsbildningar på hög nivå även i Centralafrika.
Slavhandeln var ju redan etablerad när Européerna började exploatera kontinenten i sin jakt på profit. Araber hade väl i hundratals år handlat med och tagit/köpt slavar i de östafrikanska länderna. Tom. kineserna hade ju varit där och nosat.

Men dödsstöten för de dåvarande afrikanska stamnationerna var utan tvekan kolonialismen då England, Frankrike, Spanien, Portugal Belgien och Tyskland styckade upp kontinenten utan hänsyn till de gamla stamnationsgränserna.

Vad som gjorde att afrikanerna var chanslösa var dels den extremt aggressiva kultur som européerna hade och dels deras tekniska överlägsenhet. Vid några få tillfällen så förlorade européer i de strider som följde med vad hjälpte det i längden...

@mackan Som @honung redan påpekat så är alltså Afrika en kontinent bestående av många olika länder, givetvis med olika lagstiftningar och kulturer. Afrika kan du jämföra med andra kontinenter, exempelvis Europa som också består av massa olika länder med olika lagstiftningar och kulturer.

Hur du kan få det till att Myrten är okunnig när du själv svamlar nåt om att "Afrika inte är ett land öht rakt av" och att det är "komplext" förstår faktiskt inte jag. Hur USA kommer in i jämförelsen hänger jag inte med på alls. Tror du att Afrika är ett stort land bestående av massa olika delstater?

Öh nej det tror jag inte ;)
Däremot blir jag förvånad över att så många utifrån mångas inlägg i tråden verkar anse att "Afrika" är ett och samma "Land" "Kontinent" eller vad man nu ska välja att kalla det för, när det avser hur man pratar om innevånarna och kulturen osv. Därav min kommentar, som dessutom väldigt många fler gått i gång på långt tidigare i många sidor när alla lackade rejält på Pulkaskurk i sammanhanget.
För övrigt, ang dryga kommentarer i respons på min egen respons ang okunskap osv, så har jag bott i USA i 11 år. Så nej - jag varken är okunnig eller korkad och än mindre tror jag att USA och Afrika är parallella i jämförelse utifrån det ;)

@mackan Jag har inte kallat dig korkad. Du däremot går in i tråden med en attityd som om ingen vet någonting, du väljer dessutom att svara på ett inlägg där det är uppenbart att just den användaren vet precis vad hon talar om.

Jag själv har ingen jättekoll på USA men skulle aldrig komma på tanken att jämföra USA med Afrika. Afrika är inte en "kontinent", det är en kontinent. En kontinent som består av ett femtiotal länder, mängder med olika språk och ännu fler kulturer. Jag kan inte se att någon har sagt något annat.

Jag har faktiskt lite svårt att hänga med i dina inlägg. Detta:

Så nej - jag varken är okunnig eller korkad och än mindre tror jag att USA och Afrika är parallella i jämförelse utifrån det
Vad menar du? Vadå parallella i jämförelse? Utifrån vad?

@niphrendil nej jag har verkligen ingen attityd att ingen vet ngnting, snarare tvärtom även om tydligen det framstått som jag har en attityd av fel anledningar. Däremot reagerar jag på inlägg som drar Afrika (märk mina ord nu definierat som Kontinent) som att allt i Afrika Som Kontinent skulle vara samma ifråga om kultur, utbildning, struktur, kunskap osv. Det har ju väckt sida efter sida i fråga om attityd från de flesta ang. Pulkaskurks åsikter ffa. Dock inte Myrten och när jag läser tillbaka så är det inte helt korrekt att mitt svar initialt var svar samtidigt som jag citerade Myrten, jag förstår att det blir fel och lätt feltolkat att jag verkligen vände mig till denne specifikt, för mer var min kommentar avsedd som allmän reflektion på flera svar i tråden enligt rubriken på tråden : Ebola - är folk i sverige oroliga generellt osv.... och sen diskussionen som blivit utifrån den.

Öh nej det tror jag inte ;)
Däremot blir jag förvånad över att så många utifrån mångas inlägg i tråden verkar anse att "Afrika" är ett och samma "Land" "Kontinent" eller vad man nu ska välja att kalla det för, när det avser hur man pratar om innevånarna och kulturen osv. Därav min kommentar, som dessutom väldigt många fler gått i gång på långt tidigare i många sidor när alla lackade rejält på Pulkaskurk i sammanhanget.
För övrigt, ang dryga kommentarer i respons på min egen respons ang okunskap osv, så har jag bott i USA i 11 år. Så nej - jag varken är okunnig eller korkad och än mindre tror jag att USA och Afrika är parallella i jämförelse utifrån det ;)

I och med att det var kolonialism som diskuterades så är det fullt rimligt att prata om Afrika som världsdel. Förstår inte alls vad det är som gör dig så förvånad? Hört talas om "scramble for Africa"? Även om Afrika består av många olika stater så är Afrika som världsdel kulturellt och historiskt avgränsad från andra världsdelar.

Är du kanske för amerikaniserad? I USA tycks man ha problem med skillnaden på världsdel och kontinent, och inte minst USA:s plats i kategoriseringen.

@mackan Jaha, då har jag missförstått dig. Jag tror inte att just frågan om kultur har kommit upp så mycket i tråden, men absolut, det finns massa människor som tror att allt i Afrika ser likadant ut. Däremot har jag inte sett det resonemanget så mycket här i tråden och ärligt talat vet jag inte om jag riktigt ser relevansen. Men om det är någon som missat viktiga skillnader mellan kultur, utbildning och struktur i Sierra Leone, Liberia och Guinea (som påverkar ebolaspridningen) så får du jättegärna förklara :). Jag har bara varit i Guinea av de tre länderna så min koll är begränsad måste jag säga.

Reaktionerna på just pulkaskurks inlägg handlar nog mest om det faktum att hon kallat folk korkade som inte fattar bättre.

@niphrendil nej jag har verkligen ingen attityd att ingen vet ngnting, snarare tvärtom även om tydligen det framstått som jag har en attityd av fel anledningar. Däremot reagerar jag på inlägg som drar Afrika (märk mina ord nu definierat som Kontinent) som att allt i Afrika Som Kontinent skulle vara samma ifråga om kultur, utbildning, struktur, kunskap osv. Det har ju väckt sida efter sida i fråga om attityd från de flesta ang. Pulkaskurks åsikter ffa. Dock inte Myrten och när jag läser tillbaka så är det inte helt korrekt att mitt svar initialt var svar samtidigt som jag citerade Myrten, jag förstår att det blir fel och lätt feltolkat att jag verkligen vände mig till denne specifikt, för mer var min kommentar avsedd som allmän reflektion på flera svar i tråden enligt rubriken på tråden : Ebola - är folk i sverige oroliga generellt osv.... och sen diskussionen som blivit utifrån den.
Jag måste bara ... Är det bara jag som tycker att hela det här inlägget är totalt osammanhängande? Jag förstår verkligen inte vad du försöker säga.

I och med att det var kolonialism som diskuterades så är det fullt rimligt att prata om Afrika som världsdel. Förstår inte alls vad det är som gör dig så förvånad? Hört talas om "scramble for Africa"? Även om Afrika består av många olika stater så är Afrika som världsdel kulturellt och historiskt avgränsad från andra världsdelar.

Är du kanske för amerikaniserad? I USA tycks man ha problem med skillnaden på världsdel och kontinent, och inte minst USA:s plats i kategoriseringen.

Jisses.... vilken sjukt otrevlig attityd du har. Nej jag anser inte att ngn bör bli varken för amerikaniserad, tyskificerad eller försvenskad öht rent allmänt, för att inte kunna ha en oberoende och sund världsbild med förmåga att diskutera utifrån det. Om man skulle bli *fierad" av att bo ngn annanstans i några år så känns det extremt märkligt. I övrigt har inget av ditt svar till mig med ngt att göra öht i diskussionen vad jag kan se.

Jag måste bara ... Är det bara jag som tycker att hela det här inlägget är totalt osammanhängande? Jag förstår verkligen inte vad du försöker säga.

såklart du tycker, du är ju ständigt ute för att få in en poäng när jag skriver ngt eftersom du inte gillar mig öht. Trist.

såklart du tycker, du är ju ständigt ute för att få in en poäng när jag skriver ngt eftersom du inte gillar mig öht. Trist.
Jag kan ärligt säga att jag inte har någon tidigare uppfattning alls om dig och jag finner också dina inlägg svåra att hänga med i.

Det här till exempel:

Nej jag anser inte att ngn bör bli varken för amerikaniserad, tyskificerad eller försvenskad öht rent allmänt, för att inte kunna ha en oberoende
förstår jag inte, inte heller:

Det har ju väckt sida efter sida i fråga om attityd från de flesta ang. Pulkaskurks åsikter ffa
Jag tror inte @mandalaki försöker ge dig en känga utan helt enkelt inte riktigt hänger med bara.

@mackan Jaha, då har jag missförstått dig. Jag tror inte att just frågan om kultur har kommit upp så mycket i tråden, men absolut, det finns massa människor som tror att allt i Afrika ser likadant ut. Däremot har jag inte sett det resonemanget så mycket här i tråden och ärligt talat vet jag inte om jag riktigt ser relevansen. Men om det är någon som missat viktiga skillnader mellan kultur, utbildning och struktur i Sierra Leone, Liberia och Guinea (som påverkar ebolaspridningen) så får du jättegärna förklara :). Jag har bara varit i Guinea av de tre länderna så min koll är begränsad måste jag säga.

Reaktionerna på just pulkaskurks inlägg handlar nog mest om det faktum att hon kallat folk korkade som inte fattar bättre.

Tack !
Nej jag har bara reagerat på att Ebola diskuteras som det gör i tråden och att Afrika verkar vara Afrika för många ganska urskiljningslöst.

Jisses.... vilken sjukt otrevlig attityd du har. Nej jag anser inte att ngn bör bli varken för amerikaniserad, tyskificerad eller försvenskad öht rent allmänt, för att inte kunna ha en oberoende och sund världsbild med förmåga att diskutera utifrån det.

Du missförstod nog mitt inlägg, eller så är ditt inlägg bara väldigt osammanhängande. För jag förstår ingenting.

Tack !
Nej jag har bara reagerat på att Ebola diskuteras som det gör i tråden och att Afrika verkar vara Afrika för många ganska urskiljningslöst.
Den enda jag reagerat på är den som argumenterar för att man inte ska åka nånstans i hela Afrika pga ebolan, trots att risken är mycket större att en guinean sätter sig på en flight till Paris än till Dar es Salaam. Annars har ju diskussionen varit väldigt generell och hur olika kulturer än ser ut (även inom länderna) så har du tyvärr vissa faktorer som är genomgående i dessa tre länder: fattigdom och brist på utbildning. Det är väl också det som kommit upp i den här tråden? Om du inte tycker att det stämmer för Liberia, Sierra Leone eller Guinea så får du jättegärna berätta varför.

Jag tycker tvärtom att diskussionen i den här tråden är mer nyanserad än vanligtvis. Folk har koll på att smittan blivit värre för att den brutit ut där den vanligtvis inte gör det, folk har nämnt lokala traditioner som bidragit till spridningen samt verkar veta att utbrotten i DRC och Uganda vanligtvis ser helt annorlunda ut. Förutom typ tre personer verkar många rätt informerade faktiskt.

Och varfor har en sa viktig diskussion gatt in i personangrepp kan man undra?
Jag föreslår att du trianglar eller vänder dig direkt till den du anser hoppar på någon annan. Sådana där inlägg ger sällan en positiv effekt i trådarna, speciellt inte när de är så svepande som ditt.

(Om du har citerat någon och det inte syns hos mig pga ignore så ber jag om ursäkt!)

@niphredil fast det är ju samma sak varje gång pandemier inträffar? Som jag skrivit tidigare, bara att gå tillbaka till paniken som rådde ang. svinis i sverige som exempel. Fågelinfluensan, är det ngn som erinrar sig hetsen runt den i föjdspåren? Media drar ju upp växlarna och läser man som jag tidigare skrivit, aftonbladet som primär mediekälla som exempel, så knappast att man får ngn vidare sund världsbild om man utöver det är lite oresvan allmänt osv. Det är väl ändå ganska normalt att folk utifrån det blir rädda och drar sig för att resa osv?

Jag har ingift Afrikansk släkt sen länge i övrigt, om ngn bekymrar sig om huruvida jag bara rent outbildat otippat valt att posta ngt komplett galet bara för att här i tråden, eller om ngn är bekymrad över min oförmåga att se ngt bortom att jag nu tydligen skulle vara amerikaniserad så jag inte har ngn förmåga att se ngt för jag är så färgad av att vara amerikaniserad???? Vilket är så totalt lösryckt absurt att jag bara baxnar @Sedna så vad det nu är du inte förstår ngt av utifrån mitt svar på din kommentar, blir för mig en gåta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 286
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka