Eckermann får inte rida Cantinero i OS

När allt såg ljust ut kom bakslaget.
På söndagen meddelade Henrik von Eckermann att han inte får rida Cantinero i OS i Rio de Janerio.
I sista stund ändrade sig ägarna Qatar Armed Forces. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.dn.se/sport/eckermann-far-inte-rida-cantinero-i-os/

Men om jag tolkar saken rätt så har Eckermann köpt in sig i hästen (alltså säkert betalat en ansenlig summa) och nu de sista skälvande timmarna innan dörren stängs säger de stopp - allt eller inget.

Om det är så, så är det verkligen ett fult knep att lura pengar av folk. För varför skulle annars Eckermann bli delägare i en häst han ändå rider om det inte var för att säkra en OS-plats för hästen?

Det här är ju helt otroligt! Visst, det här har alltid varit en pengastinn sport, men det känns som att det fullkomligen slagit över under senaste åren.
Hur ska Sverige nu lyckas hävda sig i OS med både HvE och DL mer eller mindre borta ur leken? :cry:

Fast läser man artikeln är han inte helt ute ur leken:

"Henrik von Eckermann har dock fortfarande en liten chans att nå OS. I de sista skälvande minuterna av silly season fick stoet Sansibar, som Henrik har ridit sedan oktober, en svensk stämpel i sitt pass.

Henrik står nu som delägare till stoet tillsammans med den tidigare ryttaren Kamal Bahamdan från Saudiarabien.

Henrik von Eckermann och Sansibar har nu ett halvår på sig att bli tillräckligt bra för att bli OS-aktuella.
"

Fast jag var lite skeptisk från början, varför skulle Qatar sponsra ett annat land med en OS-häst? Qatar vill väl knappast ge någon fördel till en konkurrent om medaljerna?

Som det har blivit kan vi sälja medaljerna till de som bjuder högst och sedan ha ryttar-os på lånehästar istället då skulle det kanske bli en värdig vinnare.
Och Sansibar delägs av en Saudiarabisk ryttare så det ser jag absolut inte som någon säker svensk OS-häst, för när det kommer till OS så är man väl sitt eget land närmast? Och vem äger mest och vad står det i ett eventuellt kontrakt?

"Qatar Armed Forces" Låter ju som de sysslar med något annat än hästsport. What ever, håller med om att pengaaspekten inom ridsporten är befängd.

Qatar armed forces är deras försvarsmakt. Om jag inte minns helt fel så rider en eller två italienare för sitt lands försvarsmakt, tävlar alltid i uniform? Tror även Irlands och Frankrikes försvarsmakt/arme/statsstuteri stod bakom en och annan ryttare förut?
Och ännu längre tillbaka fick enbart officerare delta i OS och då på tjänstehästar som ägdes av armé/staten vilket ledde till en och annan skyndsam befodran.
Så det i sig är inte så långsökt i mina ögon egentligen. Men med dagens priser så lägger väl förhoppningsvis de flesta stater/försvarsmakter pengar på något annat än hysteriskt dyra hästar utom kanske just Qatar då :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att Henrik von Eckermanns trogna mästerskapspartner Mary Lou nu pensionerats från sporten, får toppryttaren hoppas på en OS-plats...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Som bästa ekipage från den västeuropeiska ligan har Henrik von Eckermann och stoet Mary Lou kvalat in till världscupfinalen. Nu har...
Svar
0
· Visningar
479
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppryttarstjärnan Henrik von Eckermann kan andas ut, det blir nämligen ingen försäljning av topphästen Mary Lou. Ekipaget kan i stället...
Svar
0
· Visningar
458
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann och Cantinero visade vägen mot segern i nationshoppningen vid Nations Cup i nederländska Rotterdam. En tävling där...
Svar
0
· Visningar
525
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka