Edinburgh dressyrsadel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Edinburgh dressyrsadel

ja det har du rätt i men det är troligen för att han inte har några ryggmuskler kvar :)..som jag skrev här ovan så är det ju lite tokigt att prova en sadel nu när man ändå inte ska köpa en ny förns han byggt upp sig igen :D

Nja, bristen på ryggmusker borde inte vara oraken, utan jag tror helt enkelt att sadeln är för smal. det är jätte vanligt att man lägger för smala sadlar på sina hästar.
Tror modellen skulle kunna passa din häst om du hade en vidare bom.
Vad har han haft för vidd innan?
Har du möjlighet att prova en vidare tycker jag du ska göra så ser du själv.

Kom bara på att eftersom har ser ut att ha ganska rak rygg (eller..) så kanske en sadel med kilbossor vore något!?

Nu pratar vi nog inte om samma sak... du skriver att du vill att bossorna ska börja högt upp så att du får stöd för skänkeln - bossorna sitter under sadeln = själva "kuddarna" med stoppning under sadeln. Det är dessa som gör att jag tycker att sadeln ser smal ut. Precis som nån annan skrev, att de kommer för nära ryggraden och mankens bakre del.

Tror du det kommer bli bättre när han sätter muskler runt manken och blir smalare kanske? det är väl inte så smart att prova sadeln redan när han inte har kvar några muskler men men.. är så sugen att RIDA igen..inte bara åka.

När han sätter muskler runt manken kommer han att behöva en, säkert två bomvidder bredare än den här. Att han har mage brukar inte spela så stor roll vid sadelutprovning, för han är ju inte jämnfet utan bara bukig. Jag tror definitivt att du ska satsa på en sadel som är bredare än den här i bommen.

jag älskar min edinburgh :D
jag har en stor häst på 173, med gigantisk manke.
sadeln är 17". problemet är att jag tycker att den har sjunkitner lite för mkt mot manken, därför har jag lagt en padd under, men imorgon ska jag ta mig en ordentlig titt på hur sadeln egentligen ligger.
det är blev värsta tankeställar-tråden för mig :P

Jag tycker den är för smal! Ligger även i bakvikt. Det jag har hört är att Edinburgh är smala i bomvidderna! Du behöver prova en vidare om du ska ha en Edinburgh...

inte den jag suttit i.. jag har liten rumpa och smala ben och jag provade en 18" som bara var lite för stor..sånna brukar vara gigantiska för mig!!

Frågar ingen...
vad har din häst haft för sadel och bomvidd innan?
Varför kan han inte ha den längre?

oj såg inte att du frågat det förut..

Han har haf en stubben tristan bomvidd 30(!!!!!) förut och den är ju inte bra längre..jag köpte den i början när jag hade honom men han satte andra muskler efter att jag köpte honom. Så den är helt klart för trång nu..men kunde aldrig tro att han behövde två storlekar större :eek:

oj såg inte att du frågat det förut..

Han har haf en stubben tristan bomvidd 30(!!!!!) förut och den är ju inte bra längre..jag köpte den i början när jag hade honom men han satte andra muskler efter att jag köpte honom. Så den är helt klart för trång nu..men kunde aldrig tro att han behövde två storlekar större :eek:

Haha, så kan det vara=)
men mit tips är att när det är dag så åk till eller ta ut en sadelutprovare. Tro mig det är värt de extra hundralapparna att slippa känna sig osäker. Sista jag hade ut en konstade det 350kr. Hade jag köpt en ny sadel hade de dragit av de pengarna på priset. Nu köpte jag en begagnad wellington elit:love: så jag fick beta de pengana, men det fjorde inte så mkt.

Om du gillar sadeln du provade, men den inte finns i vidare tycker jag du ska prova wellington. Är samma sadel, men den finns till bomvidd 5.

ja självklart ska jag ta ut en sadelprovare, jag vill ju prova massa sadlar redan nu så jag vet vilken jag gillar att sitta i. Så han slipper ta med sig sånna som jag ändå inte vill ha :) jag får provsitta, han får pröva den på hästen och så får jag hoppas att jag hittar nån som passar oss båda.

Hur ser en sadel med kilbossor ut? Vad är grejen med en sån?? Jag har inte gått igenom sånt här sen jag lärde mig det när jag var 6år :crazy:
*skämmas*

?? konstigt eftersom jag kände att jag nästan skulle kunna ha en 18" fast jag har nästan ingen rumpa alls :p

har själv en edingburgh 17,5" ... de är ju rätt djupa i sätet så därför kanske de kan upplevas som mindre i storlekarna, tror dock inte att de är det...

Vad gäller strl på Edinburgh så beror det på årsmodell. Förr var 3:an ganska smal och E var också hårdare stoppade. Man kan inte riktigt jämföra 3 och 31 då de mäts på olika ställen - dessutom innan stoppning/bossor kommer på.
Jag tycker denna 3:a ser smal ut på din häst. Sedan har E kilbossor vilket gör sadeln lite längre. Men tumstorleken har också betydelse. Du kanske inte drar så stor tum.
Vad gäller liten/stor sits - en 17 tum är tex alltid 43cm. Men generellt kan man säga att desto djupare sits - ju mindre upplevs sadeln. Sedan måste man alltid prova en sadel under ridning också. En hästrygg förändras under arbete då hästen höjer ryggen...

Glömde skriva att Edinburgh finns i bomvidd 1-5. Femmorna är bara arbetshästar som drar. Haflinger som är mkt breda utan manke brukar kunna ha strl.5. Halvblod drar oftast 3 eller 4.

Glömde skriva att Edinburgh finns i bomvidd 1-5. Femmorna är bara arbetshästar som drar. Haflinger som är mkt breda utan manke brukar kunna ha strl.5. Halvblod drar oftast 3 eller 4.

Så där kan man väl ändå inte generalisera?? Jag har ett halvblod som har wide på sin sadel (FB, som är vidare än normalt), och det kan nog klassas som strl 5. Allt är ju beroende på hur mycket muskler hästen sätter och hur breda de är i sig. MIn häst har också hög manke, som självklart är smal upptill, men han har så pass mycket muskler runt bogbladet som gör att han kräver en wide.

Jag tycker fortfarande sadeln som TS visar är för smal och hamnar p.g.a det i bakvikt.

Du kan inte jämföra 5:an med extra vid. 5:an passar bara hästar med väldigt lite manke och halvblod ser NORMALT inte ut så. Titta på bilden på denna häst - den drar definitivt inte en 5:a. Har du sett E 5 i verkligheten?

En extra vid sadel i ett märke är inte i samma strl. som en extra vid i ett annat märke. Det skiljer också sadlar åt från vilket land de är tillverkade och hur bossorna ser ut. Hur bred kanalen är osv...

Du kan inte jämföra 5:an med extra vid. 5:an passar bara hästar med väldigt lite manke och halvblod ser NORMALT inte ut så. Titta på bilden på denna häst - den drar definitivt inte en 5:a. Har du sett E 5 i verkligheten?

En extra vid sadel i ett märke är inte i samma strl. som en extra vid i ett annat märke. Det skiljer också sadlar åt från vilket land de är tillverkade och hur bossorna ser ut. Hur bred kanalen är osv...

Nej, jag har inte sett en E5 i verkligheten, däremot har jag svårt att tro att en sadel ändrar sig så mycket när bomvidden blir bredare. Edinburgh ska ju passa de hästar med mycket manke, varför ska då E5 helt plötsligt bara passa hästar utan manke? Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang.

Självfallet vet jag också att storlekarna på bomvidderna skiljer sig från sadel till sadel. Jag vet också att olika sadlar passar olika ryggar, men jag har svårt att se att en och samma sadel ska passa hästar med lite manke som de med mycket manke.

Anledningen till varför jag jämförde min FB Capriole med Edinburgh är för att jag har en häst som passar i båda, och om man tittar på sadlarna så är de rätt lika i uppbyggnaden.

Den kan nog fungera ett tag men absolut utan fårskinn. Musklar han sig mer kommer du sannolikt behöva en 4:a.
Tycker modellen passar din häst. Fördelen är att Edingburgh passar hästar med lite mer manke samt att den inte har så utpräglade kilbossor.

Kan kanske vara lättare att få tag på ett annat sadelmärke som är lite vidare än just en Edingburgh. De är inte särskilt vanliga i bomvidder över 3.
Om du inte tänkt köpa en ny vs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
339
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka