Bukefalos 28 år!

Effekt kvar i utgången p-stav

Polly_Mulle

Trådstartare
Funderade på hemligt nick men vi kör ändå. Och det är långt ifrån säkert att tråden hör hemma här... men vi provar...

Min p-stav passerade bästföredatum för snart två månader sedan. Den sitter alltså kvar i armen ännu. Hur lnge efter "äst före" är de verksamma? Och hur snart börjar kroppen fungera som den ska igen? Jag har inte haft mens under tiden med p-stav, hur snart kan jag vänta mig den tillbaka?
Har sambo om det nu skulle vara någon som undrar...
 
Sv: Effekt kvar i utgången p-stav

Kan verka länge, men effekten sjunker hela tiden. När jag tog ut p-staven förra gången hade jag mens efter ca 3 veckor igen. Plockar du ut den ska du omedelbart börja med annat skydd om du vill vara säker.
 
Sv: Effekt kvar i utgången p-stav

Enligt min BM kan effekten var kvar väldigt länge efter utgånget datum men tillverkarna garanterar bara tre år på min sort ialla fall. Tänk på tex mjölk som är hållbar betydligt längre än hållbarhets datum. Vill du bli gravid så bör du tar ur staven, vill du vara skyddad så bör du oxå byta den... :D
 
Sv: Effekt kvar i utgången p-stav

Det r just det... Jag vet inte riktigt hur jag vill göra.... det är lite som att blir det så blir det...

jag fick höra att de skulle vara verksamma ca en månad efter bäst-före men är nyfiken..
 
Sv: Effekt kvar i utgången p-stav

Det kan ju vara olika från olika märken, kolla på Fass.se så brukar det stå ganska så detaljerat vad som gäller. Det är svårt det där när man inte riktigt vet hur man vill... :D
 
Sv: Effekt kvar i utgången p-stav

Hur jobbigt som helst, jag vet inte men gubben vill verkligen och han är 36 (jag 26) så kan inte vänta hur länge som helst heller.. och förutsättningarna finns med eget boende, fast jobb osv... men det är ett stort steg...
 
Sv: Effekt kvar i utgången p-stav

Glöm inte att det ALDRIG finns en helt "rätt" tidpunkt. Det finns liksom alltid något som får stryka på foten.
 
Sv: Effekt kvar i utgången p-stav

Mina första p-stavar (Norplant) var garanterade att ha effekt i 5 år. Av olika anledningar (bl.a en tumme som satt hårt fast och det faktum att jag levde "nunneliv" i många år) blev de inte utplockade förrän jag hade varit ihop med maken ett bra tag - vilket var ca 10 år efter att stavarna sattes in. Jag använde aldrig något annat skydd, men först efter att dessa urgamla stavar plockats ur blev jag gravid.

Jag vet inte om det är extremt, men faktum är väl att de måste ha en ordentlig säkerhetsmarginal för att kunna garantera effekten i ett visst antal år.
 
Sv: Effekt kvar i utgången p-stav

Vill du har barn någon gång? Börja i den ändan och sitt ner och prata med varandra, och fundera på vad du verkligen känner och hur du ser på framtiden, rätt tillfälle kommer aldrig att infinna sig, ibland måste man bara ta ett beslut. Sen kan det vara bra att tänka på att det kanske inte blir något barn på första försöket, jag har hört flera som har bestämt sig för att försöka få barn och sedan blir jättebesvikna när barnet inte kommer omg...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 979
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: A_NN_A
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 724
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 907
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp