Effekter av linda runt rumpan?

skuggi

Trådstartare
Ja, alltså á la TTEAM... För dem som inte läst boken så ska man alltså ta typ en benlinda som läggs runt hästens rumpa halvvägs mellan svans och has, sedan korsar man den över ryggen och lägger en slinga kring bogen/halsen innan man knyter ihop.
Någon som förstod? :crazy:

Nu undrar jag om det finns folk som använder detta "arrangemang", hur det används och vad det har gett för resultat?

Anledningen till att jag undrar är att jag har en islandsvalack med en väldigt lång och låg trav. Jag skulle vilja att han samlade sig lite mer när jag löslongerar honom tex, och jag tänkte att kanske denna linda skulle hjälpa honom att sätta in bakbenen under sig?

Tacksam för era erfarenheter :bow:

Sv: Effekter av linda runt rumpan?

Jag har gjort på samma vis fast satt fast lindan i en longergjord istället. fungerade alldeles ypperligt, hästen får mer tramp bakifrån och blir mer medveten om sin bakdel.

(nej han var inte svettig, det snöade ute ;))

typ031.jpg

Det här låter intressant. måste prova på min häst.
Vad ska det hjälpa för?
Kan det hjälpa för att lunga ner häst?
Om det är någon som vill berätta mer om detta?

Hoppas trådskaparen godkänner att jag sätter in en sån här svar.:smirk:

Lugna ner vet i tusan :smirk: har man en häst som är rädd om sin bak kan det nog vara mer till skada än til nytta för att den försöker springa ifrån sin bak hela tiden.

Däremot på en häst som accepterar den så kan den göra hästen mer medvaten om sin bak och på så vis jobba på bättre med bakbenen.

Funkar säkert int på alla hästar dock.

Det finns en liknande pryl ute på marknaden.
Den heter Pessoa-sele.

Jag har använt det till min pålle när jag löslongerat och det har funkat skitbra. I början innan han var van så sprang han som tusan för att komma ifrån, men sen när han var van så hade han mycket mer tramp i benen och var lugn och arbetsvillig.. Jag hade den absolut inte på innan han var uppvärmd, och inte heller under hela passet. Dessutom korrigerade jag längden på selen i takt med att han jobbade bättre.

Jag har en finnhäst som mest springer på å hoppas på det bästa när man longerar henne.
Kanske detta sku få henne på andra tankar, hon måste tänka mer på bakbenen så kanske hon skulle sluta springa på.

sitter inte pessoaselen i kontakt med hästens mun också?
jag skulle aldrig använda en sån på min häst, men det här verkar ju vara något annat, iom att man bara har den runt själva kroppen på hästen...

Kul! :bump:
Det finns ingen risk att de får ett kort och spänt steg pga detta? Jag vill inte förstöra hans fina elastiska gång...
Något speciellt att tänka på eller kan man bara ta som regel att man har detta på när man longerar?

Detfungerar som sagt inte på alla hästar, vissa hästar tycker bara det stör och blir trippigare eller slår mot lindan. Man helt enkelt testa sig fram, ett bra tips kanju vara att sätte det hyfsat löst (inte så den kan komma ur den eller fastna såklart dock) och sen spänna upp den efterhand.

Tänk också på att det är jobbigt för hästen att arbeta med bak-kärran på det viset så mer än 15-20 min r inte att rekomendera.

Jag brukar göra så här på min häst när jag tömtränar henne och tycker definitivt att det hjälper till att få med bakbenen i arbetet, hon jobbar på hyfsat utan men det blir klar skillnad så här.

Att det skulle kunna förstöra gångarterna på hästen tror jag inte, snarare tvärtom, men som nämnts bör man nog vara försiktigt med en bakrädd häst.

Du ska nog inte hålla på för länge med denna runt rumpan iom att det blir jobbigare för hästen.

Pessoaselen sitter som sagt i bettet också, så att varje gång hästen tar ett steg blir det ett litet ryck i munnen, vilket du slipper nu.

Pessoan är ju länkade till munnen på hästen och risken finns om hästen lyckas få den fel eller reser sig dra sig i munnen, även om den resewr sig dra undan baken på sig själv och trilla illa.

Använder dock pessoan på min nuvarnade häst - den fungerar bättre på honom.

sålänge pessoan är rätt spänd och används korrekt så ska den inte dra hästen i munnen. anordningen till munnen går genom en "trissa" så den rullar efter rörelsen. Det bästa är med pessoan är att låta hästen gå lös i sitt eget tempo och finna sig själv till en början. inte pressa eller mana på utan bara låta den gå och finurla på det själv. dock är det ju bra att första gången ha den i lina så den inte får fullständig panik av att ha den på sig.

*kl*

Svarar alla:

Tack så jättemycket för era tankar! :bow:
Då var jag inte ute och cyklade då :idea: jag har också tänkt att man får ta lite korta pass med lindan, för det måste ju vara jobbigare att jobba sådär.
Då kör jag på såhär ett tag, så får jag väl rapportera resultat om några veckor! :idea:

Jo, om du kopplar enligt hur man skall så sitter den igenom bettringen..

Men man kan ju sätta den lite hur man själv vill.

KL

Jag förstår inte en sak, först skrev du att du ville göra detta för att häten hade en så lång och låg trav, men sedan var du orolig att det skulle förstöra hans elastiska gångarter. För mig är detta två helt skilda saker, även om det inte spelar någon roll

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka