Efter diskbråck

Hur menar du att jag inte frågat veterinären vad som gäller? Det har jag gjort, både vid besöket tyckte hon att det enda som behövdes var medicin i en vecka. Och så mejlade jag henne några dagar senare. Hon tyckte diagnosen var inflammation i ryggen, och ville inte kalla det för diskbråck. Han skulle inte ha några restriktioner enligt denna veterinär. Jag körde istället på 2 veckors medicinering och burvila 1 vecka, plus 1 vecka ej burvila dock inga hopp och bara korta promenader. Efter dessa cirka två veckor så fick han hoppa upp i möbler och gå ner för trappa men då fick han som sagt återfall. Återigen fick han ont och ville inte längre göra dessa saker. Alltså hade veterinären helt fel råd. Hon ordinerade ingen vila, 2 veckors vila hjälpte inte. Så vi fick börja om från början min hund och jag. Nu har det gått precis 6 veckor tror jag utav den nya viloperioden men det har som sagt gått si och så med det.

Allt jag läst på svenska och engelska på nätet säger att hundar med diskbråck och liknande behöver 4-6 veckors burvila. Alternativt vila i liten hage. De får inte gå promenader som vanligt. För människor tror jag det motsatta rekommenderas, konstigt nog att det ska vara så olika.

Eftersom hunden inte blir bättre och det finns en osäkerhet kring diagnosen borde du ta den till annan veterinär.
 
Så tråkigt att höra. Var det ett svårt (eller hur det kallas) diskbråck i ert fall? Hur gjorde ni i er vardag för att hon inte skulle hoppa i möbler eller göra andra hopp? Hade ni ramp, eller blockerade ni med grindar? Hur lång burvila hade ni vid diskbråcken?

Min cavalier, 7 år gammal, fick för 8-9 veckor sedan något som jag tror är ett lindrigt diskbråck. Och vi bor en trappa upp. Vår vardag bestod av aktivering som trickträning, sök efter godis och annat sök i lägenheten. Hans symptom var att han plötsligt inte kunde hoppa upp i soffa, säng eller knappt gå uppför trappan längre. (Det hände efter en lång promenad då jag kraftig drog i kopplet, han hade halsband, och det gjorde jag tyvärr då han hittade något i gräset som kunde ha varit slänga ben då vi bor nära hemköp och det har legat ben där tidigare). Gick till veterinären som gjorde en vanlig röntgen, såg inga förändringar. Klämde kände lite på ryggen, nacken, min hund sade inget, men det kan ha varit för att jag gett honom smärtlindring den dagen, en tradolantablett.
Min pojk fick en NSAID medicin men samtidigt inga restriktioner i rörelser. Som tur är började jag googla och alla skriver att de behöver vila, helst strikt burvila utan några hopp i möbler. Så den veterinären betraktar jag som dålig som gett direkt inkorrekta råd. Hade han fått röra sig som vanligt efter skadan, så hade han kunnat bli sämre. Jag körde med två veckors vila och väldigt korta promenader, men det hjälpte inte och han fick återfall. Så efter det kör jag vila i 6 veckor, och bär honom fortfarande i trappor, blockerar soffan med soffbordet så han inte kan hoppa upp. Om han vill vara i soffan med mig så lyfter jag honom. Den här viloperioden har varit otroligt jobbig för jag vet att min hund tyvärr inte skött sig. Han har lyckats rymma flera ggr ur sina avgränsade hagar, och lyckats hoppa upp i soffan några gånger. Senast igår för jag glömde blockera den. Dessutom krafsar han på promenaderna och det har varit liksom omöjligt att stoppa honom, samma med att han ska krafsa mycket på sin dyna. Det där kan inte vara bra för ryggen. Vet inte om han har ont, kanske när man lyfter honom för att ta ner för trappan för då morrar han till lite.
Förra veckan och igår testade jag att göra några ganska stillastående trick men det var nog ett misstag för han blir glad och rör sig för häftigt, skuttar och så. Har pga annan olyckshändelse med honom (som försäkringsbolaget vägrat ersätta) slut på pengar och har därmed inte råd att ta honom till en hundfysioterapeut. Sitter och funderar över när jag kan låta honom gå i trappor igen, och ska jag ens testa det? Tänk om han blir dålig igen, det orkar han och jag inte med.
Grejen är att jag måste låta honom somna in om några veckor för jag kan tyvärr inte ha kvar honom snart och har inte kunnat hitta ett nytt hem då han har andra kroniska diagnoser också. Men vill så gärna ge honom de sista veckorna en vardag som är mer normal. Istället för att han får sitta i en hage med korta promenader utan någon aktivering. Och bli buren i trappor som någon invalid. Det är svårt det här att veta om han får återgå till att vara i möbler, soffa i sängen och gå i trappan själv.
Första 3 var inte så allvarliga, två satt i nacken och 1 i ryggen. Dom två i nacken visste vi inte ens om fören hunden föll ihop och fick ont av diskbråcket i ryggen, då visade sig allt på röntgen. Hunden fick vila efter detta i 2 månader har jag för mig med många men korta promenader, blev relativt bra, nu var hon en lugn hund i grund och botten så hon valde själv att inte gå i trappor, hoppa upp i soffa och hon väntade själv med att få hjälp in i bilen.
Fick ett diskbråck igen ett halvår efter i ryggen, dum som vi va valde vi operation och rehab efter det. Men hunden blev aldrig bra, kronisk ont i ryggen och släpade bakdelen mycket och hade stund vis problem med balansen.
Några månader efter fick hon diskbråck igen men då tack å lov tänkte vi på hundens bästa.
Den oturen med diskbråck vi hade är nog få som har som tur.
 
Grejen är att jag måste låta honom somna in om några veckor för jag kan tyvärr inte ha kvar honom snart och har inte kunnat hitta ett nytt hem då han har andra kroniska diagnoser också. Men vill så gärna ge honom de sista veckorna en vardag som är mer normal. Istället för att han får sitta i en hage med korta promenader utan någon aktivering. Och bli buren i trappor som någon invalid. Det är svårt det här att veta om han får återgå till att vara i möbler, soffa i sängen och gå i trappan själv.
Jag förstår inte riktigt? Har din hund ont av diskbråcket och du tänker låta honom somna in om några veckor? Varför inte göra det tidigare eller ge smärtlindring under tiden?
 
Ibland undrar man om folk verkligen läser vad man skriver eller om de fantiserar ihop eget.
 
Senast ändrad:
Kan även tillägga att min veterinär rekommenderade helvila i flera veckor, helst i bur (hade inte hunden i bur dock) och endast korta lugna koppelpromenader och sen rehab träning på vattenband.
Hade ramp också upp och ner i huset. Kanske ett år ungefär.
Hur menar du ramp upp och ner i huset?
 
Nu var det så länge sen min hade så jag minns inte exakt men hon kunde leva som vanligt efter sitt diskbråck.
Hon var ganska försiktig själv och rädd om sin rygg, tillät inte andra hundar att hoppa på henne vid lek osv. Var allmänt känslig om ryggen och behövde hållas varm och tränad.
Men efter några veckor som konvalecent så var det omöjligt att hålla henne från att hoppa upp och ner i soffan och det fortsatte hon med i över 10 år till. Vid 15 års ålder behövde hon pall för att ta sig upp och ner men det hade knappast med diskbråcket att göra.
Jag brukade bära henne nerför trappor om det var en lång trappa, mindre trappor gick hon själv, uppför gick alltid bra.
Försökte hjälpa henne ut ur bilen också och så men det hade jag nog gjort ändå med tanke på rasen.
När du skriver att du bar nerför långa trappor var det tillfälligt eller livet ut?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 856
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Har en otroligt aktiv och glad tik på ett och ett halvt som var ute och sprang i blåbärsris i onsdags och då hände det som inte får...
Svar
10
· Visningar
1 833
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 517
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp