Efter kastrering

musen21

Trådstartare
Har tagit upp kastrering förr... Nu har min häst blivit kastrerad (2 dgr sen) och jag undrar hur det är med blödningar. Han är inte sydd för att det ska dräneras om det kommer in ev bakterier. Var ute och promenerade idag som man ska och en halvtimme efter att jag släppt honom i hagen var jag där igen och såg att det droppade blod. Dräneras det bara och hur länge ska han blöda isf? Jag förstår ju att rörelser sätter igång blodcirkulation och antar att det är positivt att det rensar ur,men är dock inte säker... Veterinären sa inget om hur länge det kommer att blöda efteråt och jag (dumma mig) tänkte ju inte på att fråga... Han är också blodig på bakbenen på mornarna men har normal temperatur. Kan jag andas ut lr behöver jag vara orolig?

Sv: Efter kastrering

Så länge hästen inte får feber eller svullnar upp under en längre tid kollosalt så behöver du inte vara orolig, ut och går så mycket du kan så att det dränerar. Det kan rinna och vara kletigt tills såret är läkt mer eller mindre.

Att hästen är blodig och kletig om benen på morgonen mer än på dagen beror oftast på att när de ligger ner så klämmer de såret så att vätska rinner ut, det är bara positivt tycker jag för det kommer oftast ut mer då än när man går med dem eller när de är i hagen.

Ungefär hur lång tid tar det innan det är läkt, förutsatt att det inte blir några komplikationer?

Jag tror det tog en 3-4 dagar innan det slutade droppa blod på min, kanske längre... Han fick liten infektion, lite feber så han fick pencillin 5 dagar... Infektionen kom på 5 dagen tror jag.. Men den var inte kraftig, bara något förhöjd temp. Men det tog långtid innan såren var helt läkta.. minst 3-4 veckor

Liknande trådar

Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 825
Senast: Varmblod90
·
S
Hundhälsa Kastrerade min hane igår och hämtade honom klockan tre. Då var han groggy och pipig vilket är helt normalt. Väl hemma pep han ett tag...
Svar
6
· Visningar
7 149
Senast: Roxer
·
Hästvård Har precis varit med om att kastrera min första hingst och har nu några funderingar om eftervården. Han kastrerades stående igår vid... 2
Svar
22
· Visningar
2 490
Senast: anni0001
·
A
Hästvård Har en 2 årig hingst som kastrerades i måndags. DT kom ut och gjorde det. Hon ville inte göra det stående. Tyckte att han var för liten...
Svar
16
· Visningar
9 849
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka