Bukefalos 28 år!

Komplikation vid kastrering(långt)

A

annaM

Har en 2 årig hingst som kastrerades i måndags. DT kom ut och gjorde det. Hon ville inte göra det stående. Tyckte att han var för liten. Han är ca B-ponny. Så hon sövde honom helt enkelt i boxen och skar honom. När hon var klar blödde han rejält. Men det kunde han göra i upptill 2 timmar sa hon. Men det bara fortsatte droppa/rinna om vart annat.
Jag ringde henne x antal ggr och efter ca 4 timmar kom hon tillbaka och tryckte upp bandage i pungen på honom för att sätta ett tryck mot blödningen. Det avtog lite men inte helt. Ringde då djursjukhuset och frågade hur jag skulle gå till väga eftersom DT slutade för dagen. De tyckte att jag skulle avvakta en halvtimme till. Om det inte var bättre så skulle jag komma in med honom. KUL! Eftersom försäkringen inte tar vid komplikationer vid kastreringar...menmen inte mkt att be för.
Men som tur var så avtog blödningen nästan helt.
Dagen efter var han självklart svullen i skapet och det kom nån bloddroppe då och då. Vet kom ut igen och tog bort bandaget. Det kom ut en del koagel och droppade lite blod därefter. Han fick 2 liter dropp pga all blodförlust.

Nu till saken. Blödningen avtog i princip helt. Men sedan i förrgår är han ganska svullen(vilket kanske inte är så konstigt) och det kommer blod/vätska från såret. Han har ingen feber och har god aptit. Hur vet man om det är sårvätska eller om det är blod som faktiskt sipprar??? Så här länge är det väl ändå inte normalt att det ska hålla på? Eller? Blir snart galen...
Fick avliva min andre häst för två veckor sedan. Vill inte att det ska bli en till....
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Se till att hålla det rent och kolla tempen! Hög feber är kanske inte så bra. Vi la omkull vår shettis oxå och han såg ut som en fotboll i rumpan men det ger med sig. Vi sköljde med rent vatten, tog en sportflaska och sprutade på honom i rumpan. Plocka bort ev spån mm som kan fastna i såret och runt i kladdet. Rent vatten är bäst!
Vi har kastrerat två hästar och det har gått bra båda gångerna!
Lycka till!
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Eftersom det är svullet ska du vara glad att det kommer vätska ur såret, och det är helt normalt att det gör det. Har du honom ute i hagen om dagarna? Han behöver nämligen röra på sig, så att vätska kan sippra ut och så att svullnaden lägger sig.

Håll koll på tempen, får han feber så behöver han behandlas.
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Jag har honom ute hela dagarna. Tycker att svullnaden blir bättre då.
Ska ringa vet imorgon igen om det inte blir värre idag.
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

detta hände med min sköt ponny för massa år sedan med. han kastrerades å de sprutade blod ur såret i 5 timmar. sen rann det under hela natten så hela boxen var blodig. han förlorade massa blod men till slut så slutade det blöda. vet bad oss ge de tid å vist de gjorde vi, men de tog nästan 2 månader innan han var sej själv igen.. =(
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Kastrerade 3 hingstar en 1,5-åring och två 2-åringar för ca 3 veckor sedan.Tog alla stående hemma och 1,5-åringen blev jättesvullen men hade ingen feber,tog tempen ca 3 ggr om dagen i 1,5 vecka.
Svullnaden höll i ca 1,5 vecka och den ena sidan ville inte läka riktigt så han fick hippotrim i 10 dagar och nu efter 3 veckor kommer det lite blod fortfarande från såret,inte så det rinner men det ser lite blodigt ut i såret ännu.
Han ville inte röra sig mycket så jag fick ut och gå med honom några ggr,han går ute hela tiden på lösdrift och det är ju bra att dem rör på sig.
Så ha lite koll på honom bara med temp och det är ok att det blöder lite och inte stoppar upp så ska du se att det snart blir bättre för honom oxå.
Som värst på min såg det ut som om det hängde 2 juver vid snoppen,man såg inte ens snoppen då och man funderade på om han kunde kissa,det kunde han ändå,stackarn.:(
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

låter som det är fler än jag som haft lite komplicerade kastrationer...:)
Man blir ju så orolig! Ska ringa vet imorgon igen. Fortfarande ingen feber tack och lov. Ska kolla den ikväll igen. Kollar morg + kväll. Måste väl räcka?
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Det är ganska ovanligt med komplikationer vid kastrering men det händer dock ibland. Komplikationer som är tråkigare är ju när bukväggen brister och tarmarna ramlar ut, då är det oftast bara avlivning som gäller.

Ovanstående beskrivningar på kastarationer hör till de vanligare fallen. det är vanligt att det droppar och små blöder lite ett par timmar efter kastration, men det får inte stå som en stråle blod då är det lite fara på taket. Många kan få kolikliknande smärtor också utan att det är någon egentlig fara, men då kan smärtstillande vara nödvändigt att sätta in.

Eftervården på en nykastreard är ju lagom med motion, tempkoll dagligen och ibland får man sätta in antibiotika eller sulfa. I bland läker såren igen utifrån så att sekret och sårvätska inte kan komma ut, kan i bland vara nödvändigt att stoppa upp ett par fingrar i såret och snabbt riva upp sårskorpan som har bildats utifrån för att tömma ut var, blod och sårvätska...
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Bukväggen brister inte, men däremot har vissa hingstar (ffa äldre varmblod) vida inguinalkanaler och kan få framfall (tarm) efter kastrationer som görs på obetäckt funikel, dvs utan att man sparar de innersta hinnorna runt själva testikeln.

Inguinalkanalen är den slits i buhväggen där funikeln (kärl till testikeln och sädessträngen) löper.
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Sorry, jag vet, men skrev fort och förenklat så att så många som möjligt skulle först komplikationen. De övriga ovan beskrivna fallen tycker jag är rätt så vanliga förekommande fall i samband med kastrationer vilket jag försökte framhäva.
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Min fyraåriga hingst(Nsv bruks) kastrerades i fredags på klinik(nu sex dagar sedan). Han fick hippotrim i förebyggande syfte. Håller kollen på temp flera ggr/dagligen.
Först i förrgår kom svullnaden. Ganska rejält svullet är det nu men han är inte öm om jag tar på det(vill dock inte peta för mycket så man tillför smuts), ingen feber, ocjh han rör sig normalt.
Det är bara svullnaden som ser otäck ut, dock sa vet att det kan bli svullet som en handboll och i den sizen är vi inte riktigt än.
Vet nämnde också detta om att tarmarna kan falla ut om det vill sig riktigt illa. Han tyckte att han borde gå själv i hagen så de inte busar och brallar alltför mycket.
Nu funderar jag på att det gör ju gott åt svullnaden desto mer han rör sig. Och han rör sig garanterat mer om han får gå med lillebrorsan som han är van vid.
Har nu haft era ensamma en tid efter kastration, i så fall-hur länge...

Tacksam för svar!
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Har nu pratat med kliniken som glorde ingreppet och de tyckte jag skulle vänta en vecka med att släppa ihop med andra kompisar.
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Jag fick som råd att leda hästen 3 ggr/ dag för att förhindra svullnad.

Vår DV tar sig nu inte längre an hingstar med stora kulor pga större komplikationsrisk.
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Min 4-åring kastrerades i förregår på kliniken. han gjorde detta ståendes. Han har fått antibiotika i ngr dagar o finadyne i 3 dar. än så länge e det bara lite svullet. Jag går med honom 2 ggr per dag, o sedan så rör han sig rätt så mkt i hagen. Veterinären sa till mig att inte släppa ihop honom med andra hästar förrän om 3 veckor. E inte det lite väl sent??

Mvh sandra
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

vi tar våra på klinik med op. rekomenderas boxvila med flera kontrollerade promenader/dagligen. dom aldra flesta har inte ens svullnat (en har behövt pencillin) enligt rek. har inte heller vi släppt ihop dom första 2-3 veckorna och inte med ston på 3 månader då det kan ligga levande spermier kvar.

tycker rek. låter normal.
 
Sv: Komplikation vid kastrering(långt)

Unghästen kastrerades i september-08, stående. På dv:s ordination, direkt ut i hagen till 4 årige kompisen (hingst). Dygnet runt ute, kompisen höll igång honom. Första dygnet rätt rikligt dropp av blod/sårvätska...sen droppade det då och då ett par dygn, inga komplikationer, inga svullnader, ingen feber. Helt läkt på ca 2 veckor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 436
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 523
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp