Bukefalos 28 år!

Efter valpkursen?

Bri

Trådstartare
Vår sheltievalp är nu snart fyra månader och vi går på valpkurs med honom sedan några veckor, vilket är jättekul! Nu är min fundering, vad finns det för lämpliga kurser att gå när valpkursen är avslutad om några veckor?

Vi vill så småningom träna agility, men det är ju alldeles för tidigt än... annars kan jag tänka mig det mesta som inte är alltför resurskrävande (typ jakt, vallning :angel:). Så vad har ni för tips på kurser att titta på, vad kan passa en valp i den åldern? :bump:
 
Vår sheltievalp är nu snart fyra månader och vi går på valpkurs med honom sedan några veckor, vilket är jättekul! Nu är min fundering, vad finns det för lämpliga kurser att gå när valpkursen är avslutad om några veckor?

Vi vill så småningom träna agility, men det är ju alldeles för tidigt än... annars kan jag tänka mig det mesta som inte är alltför resurskrävande (typ jakt, vallning :angel:). Så vad har ni för tips på kurser att titta på, vad kan passa en valp i den åldern? :bump:

Allmänlydnad är nog en klassiker. :) Min klubb har en aktiveringskurs, som är en prova-på-kurs där man introduceras för olika grenar/träningsformer, den är oerhört populär. Allt från sök till fysträning, typ.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Vi är också snart klara med valpkursen för vår 5 månaderstjej. Vi tänkte prova en nosework-kurs innan hon är tillräckligt stor för agility. Min tanke är att hon ska lära sig hitta lite kantareller åt matte i sommar :p.
 
På brukshundsklubben jag tillhörde när hunden var valp fanns det unghundskurs att gå efter valpkursen. Sen gick vi en allmänlydnadskurs. Rallylydnad är kul också och borde passa även en unghund tänker jag :)
 
Aktiveringskurs är ju super om din klubb har en sån. Då får man testa på allting typ. Man kanske hittar nått roligt man vill fortsätta med? :) Annars skulle jag fortsätta med allmänlydnad/vardagslydnad för att bygga upp grunderna ordentligt innan man ger sig in i agilityn.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Vår sheltievalp är nu snart fyra månader och vi går på valpkurs med honom sedan några veckor, vilket är jättekul! Nu är min fundering, vad finns det för lämpliga kurser att gå när valpkursen är avslutad om några veckor?

Vi vill så småningom träna agility, men det är ju alldeles för tidigt än... annars kan jag tänka mig det mesta som inte är alltför resurskrävande (typ jakt, vallning :angel:). Så vad har ni för tips på kurser att titta på, vad kan passa en valp i den åldern? :bump:

Många duktiga instruktörer kör onlinekurser den här säsongen. Grundkurser för agilityhandling som går att göra med valp, osv osv.

Det finns massor av agilityförberedande träning som går att göra med valpar.
 
Nu har jag anmält mig till en helgkurs som ska innehålla bl a belöningsutveckling, stadga, target, följsamhet mm och som är tänkt som en start för vidare träning inför tävling. Det ska bli jättekul!
 
Finns kurser i agility för valpar där man lägger en grund t. ex. Annars sök, spår, allmänlydnad, luktdiskriminering, viltspår etc. kan vara kul att gå med sin äldre valp/unghund!
 
Nosework är en rolig gren.
Men med en så ung hund skulle jag nog satsa mer på en belöningskurs eller vardagslydnad eller liknande, sätta stadga och gränser för framtiden redan nu.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 704
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 185
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 061
Senast: Lillebjörn
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp