Bukefalos 28 år!

Tänk så här:

Utgångspunkten i all ridning och hästhantering är eftergiften. Eftergift innebär frånvaron av inverkan, alltså inget stöd på tygeln, ingen skänkel, stå still vid markarbete osv. Om man vill åstadkomma något är sekvensen följande:
1) eftergift (=normalläget)
2) inverkan (skänkel, smackning eller vad det nu kan vara)
3) reaktion
4) eftergift (=tillbaka till normalläget=belöning)

Sekvensen skall ALLTID vara EXAKT så, vad man än gör. Får man ingen reaktion får man förstärka inverkan tills man får det. Är man obönhörligt konsekvent med detta får man till slut en häst som kan ridas med blotta tanken.

Att ge en häst en morot gör hästen positivt inställd till arbetet och skapar en trevlig atmosfär, men det är ingen belöning, dvs det förstärker inte hästens tendens att svara på en inverkan på önskat sätt. Det är helt enkelt inte möjligt, eftersom det kommer alldeles för sent. Det finns bara en belöning, och det är eftergift.

Att befinna sig i eftergift är något man måste lära sig aktivt, det faller sig inte naturligt för de flesta människor. Vi är så himla inriktade på att vi alltid måste göra något, när det ofta är mycket mer effektivt att inte göra någonting alls.
 
Eftergift för mig är när man lättar på tygeln/belönar hästen på något sätt när man rider. =)
 
:bow:
Underbart att läsa någe så vettigt,, så eftersträvar jag efter att rida,, du förklarar jätte bra :idea:

Om man rider med ständig eftergift så blir hästarna så himmla känsliga och det är underbart att rida,, red en välldig vällriden häst förut och den var så kännslig att det var svårt att rida för om man gjorde halt på en tygel och råkade inte hålla tygen exakt rakt, utan bara pytte lite mott halsen så gick hästen rakt åt sidan :love: skojigt men svårt.. :eek:
 
Jag rider i princip eftergift och halvhalt i samma: halvhalt - eftergift - halvhalt - neutralt. På sätt och vis så håller jag med om att eftergift kan betraktas som neutralläge, men i min ridning så tillkommer ett ytterligare moment. Säg att jag rider en väldigt spänd häst, en unghäst, för att göra exemplet ännu tydligare. Vi ligger på en volt och jag sitter hela tiden och jobbar med mina halvhalter och eftergifter, och känner plötsligt att hästen lossnade, den kräver mer tygel. Då ger jag den en klapp på halsen med innerhanden. Klappen redovisar dels en belöning, mer tygel-en djupare mer avspänd form, samt ett litet ledande tygeltag. Samtidigt så lossar jag min egen hand och hjälper till så att inte jag bara blir stark!
 
Klappen på halsen blir ju eftergift + yterligare belöning, och det använder man sig av när hästen gjort någe extra bra,, belöning är ju viktigt :D

När jag gör halvhalter så gör jag dom bara på tygeln och gör en cirkel med handen bakåt, (fast man för inte tygeln bakåt) och då har man en inbyggd eftergift i halvhalten, det gäller bara att hästen reagerar när man är höst upp på cirekeln, anars får man förstärska hjälpen (spö) och sen fortsätta på sin cirkel..
 
:bow: :bow: :bow:

Du är strålande på att förklara. Det är precis det jag ville säga i mitt inlägg fast jag inte hittade de rätta orden :o.
 
Eftergiften kommer så småningom, i alla fall mer och mer, den kommer gradvis. När jag rider så tänker jag på grunderna först, hästen känner sig trygg då eftersom jag aldrig gör något som är för svårt, och då släpper den efter.
Sedan jobbar jag med eftergiften hela tiden, gör övningar etc. eftergiften är det viktigaste, innan den är där kan inte hästen jobba i rätt form och sätta rätt muskler.

Maggan
 
Förlåt jag förstod ingenting av ditt inlägg :confused:

om eftergiften kommer så småningom, efter grunderna, och efter att hästen släpper efter,, använder du ingen eftergift i ridningen i början? och hur menar du med att "hästen släpper efter?"
 
Jag kräver inte att hästen ska söka sig framåt nedåt utan jag rider halt stopp, och när hästen stannar så släpper jag efter helt på tyglarna. Hästen slappnar av efter ett tag och den får själv hitta formen och söka sig framåt nedåt, på det sättet så tycker jag att hästen får positivare reaktion på arbetet. Sedan arbetar jag såklart hästen med lösgörande skolor, t.ex. skänkelvikningar. Jag vill att hästen ska ha en så ärlig form som möjligt.
 
Rider just nu för en tränare som inte gör annat än at tjata på eftergiften och sitsen och vad jag har lärt mig är det att lägga fram tygeln eller bara lätta i handen beroende på vad man gör och vilket som passar bäst.
Om man inte rider med eftergift så bygger ju inte hästen muskler som behövs för att kunna bära sig själv för det är ju iallafall ett av målen i ridningen ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: tessan.g
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 219
Senast: Bison
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Cattis_E
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 996
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp