Efterhängsen unghäst

dotzie

Trådstartare
Hej alla Bukefalister.
Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :)

Ponnyn det gäller är alltså född 2007 och valack. När han flyttade till oss i somras var han så gott som helt ohanterad (inte ens stått uppbunden) och han hade spenderat sina dagar i en flock med andra unghingstar och valacker ganska isolerat från människor som jag har fattat det.
Hursomhelst, jag upplever ponnyn som för stadig, vilket säkert inte låter som ett problem egentligen. Men jag har aldrig varit med om en så stadig häst förut, så jag har helt enkelt svårt att förstå hur jag ska tolka honom. Han står still i ALLA lägen, reagerar aldrig på något som jag orsakar (dock kan han reagera på ljud osv från t.ex. maskiner).
Står han i vägen i grindhålet när man ska ta ut någon annan häst ur hagen och man försöker få bort honom genom att t.ex. vifta med armen eller grimskaftet så händer det absolut ingenting. Han står still och flyttar sig aldrig såvida man inte med direktkontakt ber honom att flytta sig; med tryck av händer.

Han är också väldigt efterhängsen. Går jag in i hagen så är han klistrad bredvid mig som ett frimärke, liksom när han är lössläppt i paddocken när jag är med där inne. Då är det fullständigt omöjligt att "jaga" honom ifrån mig. Jag försöker verkligen få honom att förstå att jag vill att han flyttar på sig, och då mer än en armslängd. Han dras till mig som en magnet så fort jag visar mig och jag kan inte få honom att försvinna ifrån mig. Jag vill ju att han förstår mig och lyssnar, framförallt när han drar på sig lite attityd, unghäst som han är. Som det är nu känns det som att jag är hans "hästkompis" som han kan hänga efter och buffa på lite som han vill. Jag upplever inte att jag har nog av hans respekt för att kunna schasa iväg honom och få honom att stanna borta tills jag bjuder honom tillbaka.

Ja, det blev ett rörigt inlägg och det låter säkert som att vi har massor med problem (vilket vi kanske har? xP). Men kort och gott så tycker jag att han är för närgången och för ouppmärksam på vad jag vill, vilket säkert beror på mitt sätt att kommunicera med honom. Därför vill jag hemskt gärna ha lite goda råd om hur vi ska kunna arbeta för att komma till en punkt där jag kan få honom dit jag vill och där jag kan göra mig förstådd trots att han är som han är. Jag tror att det hade gett oss en bekvämare relation, för i dagsläget är jag inte nöjd med att han leker "följa John" vart vi än befinner oss.

Kom nu gärna med lite tips, om ni har orkat läsa igenom inlägget det vill säga. :)
 
Sv: Efterhängsen unghäst

Alltsp, går jag in i hagen har jag oftast en svans med hästar efter mig. Främst min egen unghäst men även de andra brukar haka på.
Jag ser inte riktigt problemet, jag tycker att det är en helt naturlig reaktion och ingen jag skulle vilja meckla med. Jag är ju den stora tryggheten, klart att hästen vill umgås.
Flyttar inte din häst på sig vid grindhålet skulle jag slänga lite med grimman eller grimskaftet alternativt peta på den med en spö samtidigt som jag "pyschade" och sedan berömma när den flyttat sig. Använd hellre redskap än att flytta med händer. Jag slängde helt sonika grimma och grimskaft (väldigt löst) på en annan häst som hade svårt att förstå att den skulle flytta sig vid grindhålet och nu flyttar den sig vid minsta "pysch".

I paddocken får du väl lära honom att longeras så får du lite yta, där är ett långspö till god hjälp.

Jag skulle nog hellre vara glad att din häst ser dig som en trygghet och vill vara i din närhet. Dock får den inte buffa, då får man ju säga till men det gäller ju i alla situationer.
 
Sv: Efterhängsen unghäst

Alltsp, går jag in i hagen har jag oftast en svans med hästar efter mig. Främst min egen unghäst men även de andra brukar haka på.
Jag ser inte riktigt problemet, jag tycker att det är en helt naturlig reaktion och ingen jag skulle vilja meckla med. Jag är ju den stora tryggheten, klart att hästen vill umgås.

Ja, visst är det väl trevligt att han söker sig till mig och att han vill vara nära, men ofta kommer han lite väl nära. :p Jag tycker inte det är praktiskt att ha honom i ansiktet när jag ska pyssla med annat, och särskilt inte när han kan vara ganska "hårdhänt" emellanåt. Han får gärna vara nära mig, men jag vill kunna reglera hur nära beroende på tillfälle, vilket såklart kräver träning, men hur? :)

Flyttar inte din häst på sig vid grindhålet skulle jag slänga lite med grimman eller grimskaftet alternativt peta på den med en spö samtidigt som jag "pyschade" och sedan berömma när den flyttat sig. Använd hellre redskap än att flytta med händer. Jag slängde helt sonika grimma och grimskaft (väldigt löst) på en annan häst som hade svårt att förstå att den skulle flytta sig vid grindhålet och nu flyttar den sig vid minsta "pysch".

Det har jag provat, helt utan resultat. Jag har slängt iväg både grimskaft och grimma, väsnats och viftat som en tok, det blir ingen som helst reaktion ändå (mer än lite öronvipp). Han står fast som sten i backen tills det att jag "personligen" flyttar på honom, men då håller han sig inte undan någon längre stund i vilket fall. Han är snabbt tillbaka. :o

I paddocken får du väl lära honom att longeras så får du lite yta, där är ett långspö till god hjälp.

Jag skulle nog hellre vara glad att din häst ser dig som en trygghet och vill vara i din närhet. Dock får den inte buffa, då får man ju säga till men det gäller ju i alla situationer.

Jag får ingen reaktion med långpisken heller. Jag kan vifta med den tills jag är slut (bakom, framför, vid sidan), och han står där och ser inte ut att göra en ansats till att flytta på sig alls. Inte ens "klatch-ljuden" bryr han sig det minsta om, och jag vet hästar som hade flugit iväg i en vild galopp bara vid ett litet vift. Jag känner mig lite.. oförstådd? :p

Ja, självklart är jag glad. Vi kommer bra överens för det mesta och han är fantastiskt lättövertalad om vi ska övervinna ett "hinder" tillsammans, tex lastning eller om han blir lite stirrig över något som är nytt som vi ska gå förbi. Det är därför jag tror att det är hos mig som problemet ligger, att jag ger honom fel signaler och att han inte förstår vad jag menar. Han är ranglåg i flocken och läser av de andra hästarna i hagen väldigt bra, när det är okej eller inte att busa osv. Men jag är inte bra på att få honom att förstå mig, eller så vill han inte förstå.

Det här med att få honom att flytta sig ifrån mig lite och inte vara så tätt intill mig som han bara kan tycker jag är viktigt dels för att det vore praktiskt, men också för säkerheten. Han är unghäst, ganska biff och jag vill inte ha honom precis intill mig om det skulle hända något. ;) Jag tror säkert att det är något som ger sig med tiden, men jag är lite orolig över lite han verkar bry sig om saker, han är oerhört stabil och jag har hittills inte kunnat "spela vidare" på att han är försiktig om sig.
 
Sv: Efterhängsen unghäst

Alltså, flyttar han överhuvudtaget inte på sig för klatch, viftning eller kroppspråk hade jag faktiskt (hårt nog kan tyckas) smällt på honom en gång (det behöver inte vara speciellt hårt men väl distinkt). Fördragsvis när han faktiskt varit bufflig. Hit men inte längre..
Han har ju lärt sig att det inte blir någon direkt konsekvens vid "varningar" som klatch eller viftande och då är det nog läge att lära honom respekten för en varning. Var mkt noga med att berömma sedan då han flyttar sig för lättare hjälp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 973
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 108
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp