Efterkontroll (bilbesiktning) for dummies

På mitt förra jobb besiktigade två kollegor varsin bil på olika stationer på "varsin sida om Huddingevägen". Båda hade felinställda lyktor, men medan den ena kollegans kontrollant justerade lyktorna på egen hand och sedan godkände bilen, så gav den andra kollegans kontrollant bilen en anmärkning med efterkontroll. Kollegan fick betala flera hundra kronor för att en verkstad skulle ordna inställningen och sedan betala några hundralappar för efterkontroll. ;) Så olika kan det vara på två stationer som ligger mittemot varandra. :D
Var det samma märke, samma modell?
Eller var den som åtgärdades en sådan bil som går att åtgärda direkt på plats, och den andra en som man behöver lyfta ut motorn på, för att komma åt lyktan på baksiden..?
 
Viktigt med bra funktion på den; att den är välsmord så att den låser fast sig rätt - och inte fastnar i fel läge i låsningen och sen lossnar när den inte ska. Hu.

556 is the shit. (Och förvara kroken inne i bilen när den inte används)
Nu är den putsad och smörjd och ska från och med i morgon förvaras i bagageluckan eftersom vi aldrig använder den. :up:
 
Var det samma märke, samma modell?
Eller var den som åtgärdades en sådan bil som går att åtgärda direkt på plats, och den andra en som man behöver lyfta ut motorn på, för att komma åt lyktan på baksiden..?
Båda bilarna var relativt gamla om än olika märken, och båda hade kunnat justeras på plats. Det tog några minuter för en verkstad att fixa till det.
 
Båda bilarna var relativt gamla om än olika märken, och båda hade kunnat justeras på plats. Det tog några minuter för en verkstad att fixa till det.
Då var det säkert så att den ena besiktningsmannen hade mer tid, medan den andre inte hade det. Eller så var det bara olika kvalitet på deras dagar... :)
 
Då var det säkert så att den ena besiktningsmannen hade mer tid, medan den andre inte hade det. Eller så var det bara olika kvalitet på deras dagar... :)
Jamen precis. :) Det blev bara så dråpligt när de besiktigade i princip samtidigt, hade samma fel men resultatet blev så olika!
 
Den spännande upplösningen på mitt besiktningsdrama blev att jag lyckades boka sista bokningsbara tiden för dagen en halvtimme innan den var, åkte i ilfart till besiktningen, var där i max fem minuter inklusive ankomstregistrering och betalning, och betalade 200 kr - jag fick 80 kr i rabatt för att det gick så otroligt fort att kolla. :D Slutet gott, allting gott.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp