Efterlysning via Tidningen Ridsport

En helt ensam person, utan jobb där en arbetsgivare saknar hen, utan vänner, utan familj, som bor helt isolerad d.v.s. inga grannar, med så många hästar att de som eventuellt passerar inte märker om en är borta trots att Polisen har en stor sökinsats igång och folk därmed borde vara mer vaksamma? Jo, som jag skrev innan, visst kan det vara så. Men jag tror att sannolikheten är större att allt är bra och att ryttaren bara inte märkt uppståndelsen än. Men ju längre tiden går desto märkligare blir det.

Oavsett så hoppas jag att både ryttare och häst mår bra. Och att alla vi ryttare tänker efter en extra gång innan vi ger oss iväg på en uteritt: vet någon var jag tänker rida? När ungefär jag borde vara tillbaka? Olyckan kan ske när som helst och då är det ju bättre att ha planerat i förväg så att någon märker om man inte kommer tillbaka inom rimlig tid. Jag brukar skriva på en white board vilken väg jag ridit och när.
Har faktiskt ingen idé om hur fort chef ringer polis när någon inte kommer till jobbet och inte går att få tag på. Min chef har jag inte kontakt med ofta (har haft chefer jag inte har träffat eller pratat med) och har ingen aning om att jag rider eller har hästar.
Sedan tillkommer alla som driver eget eller på annat sätt inte har någon chef.
Hur fort någon blir saknad av jobbet vid hemarbeta med tex bokslut har jag heller ingen aning om.
Finns ju även personer som jobbar dygn eller skift och har länge sammanhängande vila än vanliga 8 till 16 jobb.
 
Har faktiskt ingen idé om hur fort chef ringer polis när någon inte kommer till jobbet och inte går att få tag på. Min chef har jag inte kontakt med ofta (har haft chefer jag inte har träffat eller pratat med) och har ingen aning om att jag rider eller har hästar.
Sedan tillkommer alla som driver eget eller på annat sätt inte har någon chef.
Hur fort någon blir saknad av jobbet vid hemarbeta med tex bokslut har jag heller ingen aning om.
Finns ju även personer som jobbar dygn eller skift och har länge sammanhängande vila än vanliga 8 till 16 jobb.

Jag brukar jaga information om mina underställda under samma dag tills jag får kontakt med någon som vet, när det gäller dem som bor ensamma ännu kvickare. (Men det jobbas kontorstider så det är lite mindre komplicerat).

Sen blir det annorlunda om folk till exempel varit sjuka, då är det lätt att hamna i förklaringen ”fortsatt sjuk”.

99,5% av frånvaroanmälningarna sker utan sådan kontakt, så de gånger jag jagat info, har det varit allvarlig sjukdom inblandat och då har det varit skönt att få kontakt/information och eventuellt kunna hjälpa till med något.
 
Mest sannolika scenario tror jag;
En yngre person har ridit/hanterat hästen och varit lite slarvig eller gjort nåt hen inte ska/får, det har orsakat lös häst som sedan kom tillrätta. Personen fick ångest av händelsen som kunnat sluta illa och vågade inte berätta för föräldrar/hästägare vad som hänt. När det sen blev världens pådrag blev det ännu svårare att ge sig tillkänna.
 
Påminner mig om en händelse för över 20 år sedan som jag nästan glömt.
Skall iväg på tjänsteresa på kvällen, har därför slutat jobbet och hämtat barnen extra tidigt. Vinter med minusgrader och ganska mycket snö. Kontorsklädd. Några kilometer hemifrån kommer en häst med sadel men utan ryttare i sken ut ur skogen på ena sidan vägen och fortsätter in i ett villaområde på andra sidan. Stannar bilen och lyckas fånga in hästen som faktiskt verkar ganska lättad över att bli infångad. Den är sjöblöt av svett. Har en mobiltelefon så ringer min man och ber honom kontakta vakthavande (polisen) eftersom det inte riktigt kändes som att 112 var rätt nivå.
Börjar leda runt hästen på en äng för att den ska lugna ner sig och inte riskera att bli för kall.
Mannen ringer tillbaka och säger att polisen tycker att jag skall lämna hästen i en hage. Jag ber honom ringa och upplysa dem om att förutom att närmaste hage är en dryg kilometer bort, jag har små barn i bilen, det inte är så lämpligt att dumpa en häst i någons hage, att hästen kanske inte skulle klara det med tanke på kylan och hur svettig den var, så kan det hända att det ligger en ryttare skadad någonstans i skogen. Får så småningom besked om att de skulle skicka en bil. Ett par olika personer/grannar stannar till och konstaterar att de inte känner igen hästen men att de ska försöka undersöka vidare när de kommer hem.
Jag blir kall om händerna och fötterna, hästen som lugnat ner sig börjar tröttna. Efter lång tid, närmare en timme tror jag, så dyker det upp en polisbil med två poliser i tunna lågskor. Jag tror jag smäller av! Det har nu börjat mörkna. Hur ska de kunna ta hand om hästen eller hitta en ryttare utan vettig utrustning, helst borde de ju ha haft en hund med sig. De blir lite handfallna - vad ska de göra? (Mina barn hade börjat frysa och var inte så glada i att sitta fast i bilen längre, även om de varit fantastiskt tålmodiga, och jag hade ett flyg att passa.) På något sätt verkade polisen tycka att det hela var mitt ansvar att reda ut situationen.
De kontaktar stationen för råd. Då kommer ryttaren gående ur skogen! Hon har ramlat av flera kilometer bort på andra sidan en stor väg. Hon var inte skadad och tack vare snön hade hon lyckats spåra hästen. Vilken otrolig lättnad!
 
Påminner mig om en händelse för över 20 år sedan som jag nästan glömt.
Skall iväg på tjänsteresa på kvällen, har därför slutat jobbet och hämtat barnen extra tidigt. Vinter med minusgrader och ganska mycket snö. Kontorsklädd. Några kilometer hemifrån kommer en häst med sadel men utan ryttare i sken ut ur skogen på ena sidan vägen och fortsätter in i ett villaområde på andra sidan. Stannar bilen och lyckas fånga in hästen som faktiskt verkar ganska lättad över att bli infångad. Den är sjöblöt av svett. Har en mobiltelefon så ringer min man och ber honom kontakta vakthavande (polisen) eftersom det inte riktigt kändes som att 112 var rätt nivå.
Börjar leda runt hästen på en äng för att den ska lugna ner sig och inte riskera att bli för kall.
Mannen ringer tillbaka och säger att polisen tycker att jag skall lämna hästen i en hage. Jag ber honom ringa och upplysa dem om att förutom att närmaste hage är en dryg kilometer bort, jag har små barn i bilen, det inte är så lämpligt att dumpa en häst i någons hage, att hästen kanske inte skulle klara det med tanke på kylan och hur svettig den var, så kan det hända att det ligger en ryttare skadad någonstans i skogen. Får så småningom besked om att de skulle skicka en bil. Ett par olika personer/grannar stannar till och konstaterar att de inte känner igen hästen men att de ska försöka undersöka vidare när de kommer hem.
Jag blir kall om händerna och fötterna, hästen som lugnat ner sig börjar tröttna. Efter lång tid, närmare en timme tror jag, så dyker det upp en polisbil med två poliser i tunna lågskor. Jag tror jag smäller av! Det har nu börjat mörkna. Hur ska de kunna ta hand om hästen eller hitta en ryttare utan vettig utrustning, helst borde de ju ha haft en hund med sig. De blir lite handfallna - vad ska de göra? (Mina barn hade börjat frysa och var inte så glada i att sitta fast i bilen längre, även om de varit fantastiskt tålmodiga, och jag hade ett flyg att passa.) På något sätt verkade polisen tycka att det hela var mitt ansvar att reda ut situationen.
De kontaktar stationen för råd. Då kommer ryttaren gående ur skogen! Hon har ramlat av flera kilometer bort på andra sidan en stor väg. Hon var inte skadad och tack vare snön hade hon lyckats spåra hästen. Vilken otrolig lättnad!
Varit med om nåt liknande, polisen verkade inte alls fatta varför jag ringde till dem. Saken ordnade sig och jag visste inte om polisen tänkte vidta någon åtgärd eller ej så jag ringde upp igen. Sa att jag hade ringt tidigare och beskrev om vad och att det ordnat sig och hästen är hemma igen. "Okej det var ju bra" (låter som att hon inte ens fattar varför jag ringer och berättar det). Jag: ja alltså jag tänkte så ni vet eftersom jag ringde hit innan när den sprang lös på vägen. "okej jag känner inte till det där". Jag: nä ok men nån hos er känner ju till det och jag tänkte bara att det vore bra om ni visste att saken löst sig... "jaha okej".

Kände mig sjukt dum för personen lät som den verkligen inte kunde förstå varför jag ringde dit, och särskilt inte andra gången när saken var löst.
 
Har faktiskt ingen idé om hur fort chef ringer polis när någon inte kommer till jobbet och inte går att få tag på. Min chef har jag inte kontakt med ofta (har haft chefer jag inte har träffat eller pratat med) och har ingen aning om att jag rider eller har hästar.
Sedan tillkommer alla som driver eget eller på annat sätt inte har någon chef.
Hur fort någon blir saknad av jobbet vid hemarbeta med tex bokslut har jag heller ingen aning om.
Finns ju även personer som jobbar dygn eller skift och har länge sammanhängande vila än vanliga 8 till 16 jobb.
Min chef skulle nog inte ringa polisen i första taget, däremot kanske de skulle försöka ringa min mobil (om det är vardag) som galningar, vet inte när de skulle börja åka hem eller ana något. Troligen efter en dag kanske och så skulle nog några kollegor försöka få tag i mig också.
Men det skulle ta ett x antal timmar ev dagar innan dess, det tror jag.
 
Har faktiskt ingen idé om hur fort chef ringer polis när någon inte kommer till jobbet och inte går att få tag på.
På min förra arbetsplats hade vi en kille som inte dök upp en måndagsmorgon. Det var väldigt olikt honom, även om han ofta var sen. Hur som helst så försökte vi nå honom och fråga om han försovit sig eller var på ingång, men inget svar. Eftersom det var så olikt honom åkte någon i personalen hem till honom och han fanns inte där heller. Någon kände hans flickvän och frågade henne, och hon visste inte heller. Men flickvännen ringde hans föräldrar och de anade oråd för han hade ringt sent på kvällen och velat prata med pappan, men pappan hade varit upptagen med något och sen glömt att ringa upp, trots att det var ovanligt att killen ringde på kvällen.

Polis ringdes och de började leta efter honom. Hittade honom i en bil vid en sjö några timmar senare. Han hade tagit livet av sig. Efter det fick vi rutinen att alltid eftersöka personen tills vi visste vart de var.
 
På mitt jobb börjar vi alltid ringa runt om en person inte kommer till jobbet. I de allra flesta fall handlar det om att en har försovit sig eller tagit fel på dag (jobbar skift). Jobbar på en akutmottagning så det händer att oroliga människor ringer oss om kollegor som inte kommit till jobbet i tid. Ibland är de hos oss och ibland får de leta vidare.
 
Har faktiskt ingen idé om hur fort chef ringer polis när någon inte kommer till jobbet och inte går att få tag på
Jag har ett väldigt flexibelt jobb där vi får jobba vilka tider vi vill, delar av tiden hemifrån och där vi också jobbar mycket självständigt vissa perioder. Personen jag delar rum med, som normalt sett bara är på plats på jobbet någon dag i veckan, var under en period inte på plats över huvud taget under 3-4 veckor. Jag frågade försiktigt hens handledare (eftersom det hade kunnat vara så att hen var på semester eller liknande och att jag bara inte hört det), men både handledaren och chefen blev förvånade över det, då ingen av dem hade koll att hen inte varit på plats. Det är inte heller omöjligt att det kan gå någon vecka för oss utan mailkontakt, beroende på vad vi jobbar på.

Så beroende på hur jobbet och personen är är det möjligt att det går flera veckor innan chefen börjar leta efter en.
 

Liknande trådar

Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 617
Senast: tanten
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 629
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 133
Senast: Meggan
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
30 565
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp