Egen häst ? RÅD?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Josse58
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 695
J

Josse58

jag har i över 7 år velat skaffa egen häst, efter tragglane på ridskola, privathästar och annat är man rätt sugen, men sedan är det där med ekonomin. Skulle vilja veta hur mkt ni lägger ut på er häst i månaden ? hur får ni det att gå ihop ?

jag bor hemma fortf. går i skolan, och får in ca 4500 kr i månaden .

tacksam för era svar, vääääldigt nyfiken:)

Sv: Egen häst ? RÅD?

När jag bodde hemmaför några år sen, gick i skolan och hade häst
fick jag det att gå ihop genom att jag hade vääääldigt snälla föräldrar som betalade. + att vi hade stall hemma på gården som gjorde det billigare..:banana:

Betalar vanligtvis 1000 i månaden för min häst, det blir väldigt sällan något mer än foder och stallhyra som kostar. Bor hemma och tjänar runt 5000/månad på deltidsjobb.

min häst kostar ca 2000 kr i månaden. men oftast slutar det på 3000 kr i månaden..

min mamma betalar än så länge stallhyran, allt annat står jag för.

jag går i skolan, tar studenten iår, bor hemma. får studie- och underhållsbidrag.

Det är ju individuellt vad man betalar..
Tänk på alla saker som ska köpas till oxå om man skaffar ny häst.. Det blir dyrt som 17 om man inte hittar något riktigt fynd där allt ingår i billigt pris..

Sen så är ju stallhyror väldigt olika.. Beroende på vart man bor o vad som ingår..
Vilken man som ska köpas och hur mycket hästen äter..

Jag tycker jag kom billigt undan med min häst som jag köpte för 1000 kr.. (räddning från slakt)..
Men sen tillkom pass o reg, mm.. Jag hade ju inga saker då jag köpte henne.. Så en slutsumma på ca, 12-13000..

I månaden kostar hon inte mycket.. Har eget stall där jag vanligtvis bor..

Så Jag står bara för foder i månaden.. ca 500.. Svårt att säja vad jag lägger ut på hö då jag köper normalt 1-2 ggr per .. Men gissar på 200 kr i månaden då ho oxå får så gott som fri tillgång..

Så vid hovis dags så har jag en slutsumma på ca 1400 kr.. (om jag skor henne, Annars är de billigare)..

Sen kostar vet en del vid olycka eller skada..
Försäkringen är ju olika på vart man har hästen försäkrad oxå.. Lika så med självrisken..

Man måste tänka på alla möjligheter.. Så fundera riktigt och länge. Ta med alla beräkningar.

Jag betalar mellan 1700 och 2000 i månaden för min häst. Då ingår allt, foder, boxhyra, spån och skoning med mera....
men det är lite olika och nu kommer sommaren och då blir det myyycke billigare. halva boxhyran och knappt inge foder alls, bara lite lunch när jag ridit.
tacka vet ja sommaren :bow:

och jag betalar runt 7000:- i månaden för min :p

men det är bara för att jag står i centrala stockholm

Köpte min i somras så har inte haft henne mer än 7 månader än.
Inköpet/”startpaket” var det värsta för mig….otroligt mycket som skulle ut på en gång.
Hon kostade 60 tusen i inköp sedan tillkom ytterligare 5.000:- för beg. sadel/träns.

Vet. besiktningen + vacc gick på 1.512:-
Ytterligare 3 vacc totalt 2.019:- (hon var helt ovacc vid köpet)

Eftersom det är min första häst, så blev det mycket som skulle köpas, svårt att säga vad det kostade, sparade inte alla kvitto men troligen runt 4 tusen. (bland annat hjälm, två täcken, grimma, spann och ryktsaker + en massa annat)

Försäkringen kostade 4.184:- = ca 348:-/månad

Ägar byte kostnad på rasföreningen kostade 400:-

Vi åkte på läger i sommar strax efter att jag hade köpt henne, hon och jag och det kostade 1.300:- + transport på 300:- =1.600:- en billig/rolig semester!

Vi har också ridit lektioner hela hösten för ca 2.000:- totalt.

När det gäller månadskostnader så har jag haft tur, betalar endast 650:-/månaden inkl foder!!
För en hundring/månaden till utfodras hon de dagar jag inte är där (2-4 dagar i veckan)
Min underbara medryttaren brukar jag ge en liten slant då och då (hon har aldrig begärt något, men jag är väldigt tacksam att hon tar så väl hand om min häst)

Skor har inte heller kostat så väldigt mycket hitintills.
Nya skor ingick i priset vid köpet.
Skoning två kostade 600:- sedan så fick hon gå barfota i två och en halv månad (vintervila)
Och när hon blev skodd nu så kostade det 700:-

Sedan har det tillkommit att jag ville ha henne inkörd (ca 3.000-) + inköp av sele 5.000:- letar efter rockard, vet inte vad den kommer att kosta men gissar på ca 5-6 tusen.
Vet dock inte om detta ska räknas, det är ju jag själv som vill köra och inget som tillhör de normala omkostnaderna.

Tack och lov har hon varit frisk, skulle hon bli sjuk har jag valt fast självrisk på 4 tusen. (kan inte kosta mer än 4 alltså och den summan har jag lagt undan, tänker inte stå i den situationen att inte pengar finns om hon blir sjuk)

Så om man tar bort ”start paketet” läger, lektioner och körningen, så får man en ca kostnad per månad på ca 1.500:- med stall/foder kostnad, skoning och försäkring) sedan tillkommer det ju äpplen, päron och annat godis + att jag alltid hittar något nytt att inköpa, som borstar, fårskinn att ha under sadeln, flug spray och så vidare och så vidare…säg ca 200 till/månad = ca 1.700:-/månad
Fast! Räknar aldrig på det! Då hade jag insett att jag egentligen inte har råd...
Hon är värd varenda krona, och skulle det krisa tja då får jag väl dra in på mina egna utgifter!:D

Rullande kostnader för uppstallning, foder, skoning mm, uppgår i genomsnitt i 3000 i månaden för min häst. Sedan tillkommer utgifter då och då för vaccination,tandraspning, övriga veterinärbesök om det blir nödvändigt, träningar, ny utrustning osv.

Jag tror att kostnaderna varierar jättemycket beroende på var man bor och vilka uppstallningsmöjligheterr det finns i området.Mitt tips är att spara en del pengar så du har en buffert innan du skaffar häst.Det känns bra att veta att man har lite pengar undanstoppat för oförutsedda utgifter,för sådana blir det förmodligen:D

min häst kostar ca 2000 kr i månaden. men oftast slutar det på 3000 kr i månaden..

jag går i skolan, tar studenten iår, bor hemma. får studie- och underhållsbidrag.

vad är underhållsbidrag för ngt?

okeej, jag kommer få betala allt,min pappa är inte så generös precis. ja, de kostar ju ofta mer än man beräknar..

Det är ju individuellt vad man betalar..
Tänk på alla saker som ska köpas till oxå om man skaffar ny häst.. Det blir dyrt som 17 om man inte hittar något riktigt fynd där allt ingår i billigt pris..

Sen så är ju stallhyror väldigt olika.. Beroende på vart man bor o vad som ingår..
Vilken man som ska köpas och hur mycket hästen äter..

Jag tycker jag kom billigt undan med min häst som jag köpte för 1000 kr.. (räddning från slakt)..
Men sen tillkom pass o reg, mm.. Jag hade ju inga saker då jag köpte henne.. Så en slutsumma på ca, 12-13000..

I månaden kostar hon inte mycket.. Har eget stall där jag vanligtvis bor..

Så Jag står bara för foder i månaden.. ca 500.. Svårt att säja vad jag lägger ut på hö då jag köper normalt 1-2 ggr per .. Men gissar på 200 kr i månaden då ho oxå får så gott som fri tillgång..

Så vid hovis dags så har jag en slutsumma på ca 1400 kr.. (om jag skor henne, Annars är de billigare)..

Sen kostar vet en del vid olycka eller skada..
Försäkringen är ju olika på vart man har hästen försäkrad oxå.. Lika så med självrisken..

Man måste tänka på alla möjligheter.. Så fundera riktigt och länge. Ta med alla beräkningar.

Jo, det är så jag tänker, att olyckor o sånt kan kosta, och i början kostar det ju mkt, om man ska köpa allt nytt ( biland kan utrustningen köpas till eller ingå) men det är ju helt olika.

Rullande kostnader för uppstallning, foder, skoning mm, uppgår i genomsnitt i 3000 i månaden för min häst. Sedan tillkommer utgifter då och då för vaccination,tandraspning, övriga veterinärbesök om det blir nödvändigt, träningar, ny utrustning osv.

Jag tror att kostnaderna varierar jättemycket beroende på var man bor och vilka uppstallningsmöjligheterr det finns i området.Mitt tips är att spara en del pengar så du har en buffert innan du skaffar häst.Det känns bra att veta att man har lite pengar undanstoppat för oförutsedda utgifter,för sådana blir det förmodligen:D

pengarna har jag, då jag har en hel del på konton om man säger så. men vill inte behöva ta utav dem var månad, utan vill se hur mkt kostnaden blir per månad först, så man slipper ta av de alltid..

jag har ju då gjort ett fint litet ark i excel...
skrivit in ALLT... från avmaskning till sadel, morötter, smörjmedel... ALLT...

köpte december 2004...
snittet 2005: 5629kr/månad (men det var lite vet. å sen startkostnad på alla täcken å sånt)

snittet 2006: 5471kr/månad

so far 2007: 3975 (räknade med april, så det blir nog lite mer pengar denna månad...)

jag har inte tränat för massa tränare... däremot bytt stall å hyrt transport... sen tränade hon galopp första året = hyrde transport en del..

4500/månad är en ganska rimlig konstnad för mig, det dyker ALLTID upp nått... sen lyxar man ibland...

stallhyran är 1800, sen täcke 150kr... mat ca 500, hö 2,50*8kg...

pengarna har jag, då jag har en hel del på konton om man säger så. men vill inte behöva ta utav dem var månad, utan vill se hur mkt kostnaden blir per månad först, så man slipper ta av de alltid..

bra där... buffert tycker jag personligen att man MÅSTE ha...
det kan ALLTID hända något!!!
men som du säger, man vill ju inte nalla på sparpengar stup i kvarten.. men om man vill lyxa med ny sadel eller det där täcket som man inte behöver så är det ju ok ;)

bra där... buffert tycker jag personligen att man MÅSTE ha...
det kan ALLTID hända något!!!
men som du säger, man vill ju inte nalla på sparpengar stup i kvarten.. men om man vill lyxa med ny sadel eller det där täcket som man inte behöver så är det ju ok ;)

ne ellerhur.. och man tykcer ju fotast att sin underbarin är värt varenda sak. så det är en dödssynd att gå in i en hästaffärr...

Min häst kostar ca. 2000/mån vintertid men då tränar/tävlar inte jag. Och jag har billig boxhyra (gör-det-själv, 500 kr) och hästen är lättfödd.

Det är oxå som flera säger, man måste ha det ekonomiska utrymmet att ha en buffert, det är veterinär, det är alltid nåt som man "behöver" o så är det kul att shoppa oxå...;)

Jag betalar faktiskt ingenting. Jo, om jag vill köpa något nytt "extra" kanske, som egentligen inte behövs. Min pappa tycker att det är viktigt att jag behåller intresset trots att jag är äldre, så han betalar allt. Jag har stallar in mig på hans gård, där jag inte behöver tänka på mockning osv. Snart kommer jag antagligen också behöva flytta hästen och jag har inte råd med helinackordering då jag pluggar. Så då blir det till att betala & jobba själv, så jag läser och lär era svar..

Lycka till med hästköp!
//Gilly

underhållsstöd kanske det heter om man ska vara med exakt..

det får jag för att mina föräldrar är skilda

en sak som jag undrat över är hur det funkar när man har hästen i centrala stockholm (eller storstäder överhuvudtaget) hur funkar det med utevistelse. Finns det hagar och sånt eller hur e de? å sen åxå finns det så man kan rida i skogen en sväng om man vill det eller är man dömd till ett liv i ridhus ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 257
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga... 2
Svar
20
· Visningar
2 986
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka