Sv: Egen häst ? RÅD?
Köpte min i somras så har inte haft henne mer än 7 månader än.
Inköpet/”startpaket” var det värsta för mig….otroligt mycket som skulle ut på en gång.
Hon kostade 60 tusen i inköp sedan tillkom ytterligare 5.000:- för beg. sadel/träns.
Vet. besiktningen + vacc gick på 1.512:-
Ytterligare 3 vacc totalt 2.019:- (hon var helt ovacc vid köpet)
Eftersom det är min första häst, så blev det mycket som skulle köpas, svårt att säga vad det kostade, sparade inte alla kvitto men troligen runt 4 tusen. (bland annat hjälm, två täcken, grimma, spann och ryktsaker + en massa annat)
Försäkringen kostade 4.184:- = ca 348:-/månad
Ägar byte kostnad på rasföreningen kostade 400:-
Vi åkte på läger i sommar strax efter att jag hade köpt henne, hon och jag och det kostade 1.300:- + transport på 300:- =1.600:- en billig/rolig semester!
Vi har också ridit lektioner hela hösten för ca 2.000:- totalt.
När det gäller månadskostnader så har jag haft tur, betalar endast 650:-/månaden inkl foder!!
För en hundring/månaden till utfodras hon de dagar jag inte är där (2-4 dagar i veckan)
Min underbara medryttaren brukar jag ge en liten slant då och då (hon har aldrig begärt något, men jag är väldigt tacksam att hon tar så väl hand om min häst)
Skor har inte heller kostat så väldigt mycket hitintills.
Nya skor ingick i priset vid köpet.
Skoning två kostade 600:- sedan så fick hon gå barfota i två och en halv månad (vintervila)
Och när hon blev skodd nu så kostade det 700:-
Sedan har det tillkommit att jag ville ha henne inkörd (ca 3.000-) + inköp av sele 5.000:- letar efter rockard, vet inte vad den kommer att kosta men gissar på ca 5-6 tusen.
Vet dock inte om detta ska räknas, det är ju jag själv som vill köra och inget som tillhör de normala omkostnaderna.
Tack och lov har hon varit frisk, skulle hon bli sjuk har jag valt fast självrisk på 4 tusen. (kan inte kosta mer än 4 alltså och den summan har jag lagt undan, tänker inte stå i den situationen att inte pengar finns om hon blir sjuk)
Så om man tar bort ”start paketet” läger, lektioner och körningen, så får man en ca kostnad per månad på ca 1.500:- med stall/foder kostnad, skoning och försäkring) sedan tillkommer det ju äpplen, päron och annat godis + att jag alltid hittar något nytt att inköpa, som borstar, fårskinn att ha under sadeln, flug spray och så vidare och så vidare…säg ca 200 till/månad = ca 1.700:-/månad
Fast! Räknar aldrig på det! Då hade jag insett att jag egentligen inte har råd...
Hon är värd varenda krona, och skulle det krisa tja då får jag väl dra in på mina egna utgifter!