Egen shettisgrimma av jeans plagg

Häst_Galen!

Trådstartare
Hej jag hittade nu ett par väldigt gammla och små snickarbyxor/snickarshorts som jag då fick idén att jag kan göra om dem till en Shetlandsponny grimma i jeans material, så jag hade tänkt fråga om någon vet vad för mått det är över hela grimman liksom varje band. Och sen undrar jag om någon vet hur man ska göra jag tänker om jag tvättar dem i maskinen så de blir rena och sen gör en grimma av byxorna så går det väl bra? Jag menar ridbyxor och schabrak kan man ju tvätta i ordning så det borde väl inte vara någon fara? Tacksam för svar😁
 
Hej jag hittade nu ett par väldigt gammla och små snickarbyxor/snickarshorts som jag då fick idén att jag kan göra om dem till en Shetlandsponny grimma i jeans material, så jag hade tänkt fråga om någon vet vad för mått det är över hela grimman liksom varje band. Och sen undrar jag om någon vet hur man ska göra jag tänker om jag tvättar dem i maskinen så de blir rena och sen gör en grimma av byxorna så går det väl bra? Jag menar ridbyxor och schabrak kan man ju tvätta i ordning så det borde väl inte vara någon fara? Tacksam för svar😁
Är enklast att mäta på shettisen, tycker att shettis grimmor aldrig passar ordentligt.
Syr du 3-4 lager med jeans tyg så borde det bli lagom.
Se bara till att inte använda strech tyg, vaxad lintråd borde bli lagom starkt också och hålla i ur och skur :).

Grimmor, benskydd osv är det inga problem att tvätta i maskin. Brukar bara lägga det i ett örngott och tejpa ringar och spännen gör att skydda tvättmaskinen.
 
Okej tack:) jag ska åka dit snart bara för att hälsa på och då ska jag fråga vilken storlek och förmodligen mäta grimman.
 
Är enklast att mäta på shettisen, tycker att shettis grimmor aldrig passar ordentligt.
Syr du 3-4 lager med jeans tyg så borde det bli lagom.
Se bara till att inte använda strech tyg, vaxad lintråd borde bli lagom starkt också och hålla i ur och skur :).

Grimmor, benskydd osv är det inga problem att tvätta i maskin. Brukar bara lägga det i ett örngott och tejpa ringar och spännen gör att skydda tvättmaskinen.
Nu är tyget runt 5 millimeter tjockt på ett ställe (det som ska bli från örat till mulen) och det jag tänkt ska bli vid nosen är ca 5/6 millimeter det med behövs det mycket mer? Jeans tyget är inte jätte hårt men det går knappt att stretcha mer en typ någon millimeter för att det är sytt på varenda sida:)
 
Jag ska nog limma med limpistol och sy bara på kanterna, för det limmet är superstarkt åt sidorna men när man drar snett och river så är det inte lika starkt :) 😄🐴
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 269
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag har jag fått en del gjort. Eller det känns iallafall så, men när jag skriver ner det ser det väldigt fjuttigt ut. Det är ju...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: grodan21
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 907
Senast: pimy
·
Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp