Egen tid i förhållanden?

Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag har ingen partner nu, men jag är i stort behov av egentid. Jag orkar aldrig umgås med samma människa/människor hela tiden, varje dag, och min erfarenhet av att umgås med folk så intensivt (även om det gäller typ vänner) är att man tröttnar på varandra. Inget jag skulle vilja ha i en kärleksrelation direkt.

Nu utgår jag visserligen från att jag och en potentiell partner inte kommer arbeta på samma arbetsplats, men jag räknar väl inte riktigt jobbet som "egentid" heller. Däremot har jag två-fyra timmar varje dag som jag lägger i stallet, och det är absolut egentid för mig. Det är visserligen fler i stallet som jag brukar rida tillsammans med, men det blir ändå inte varje dag man träffas och rider ihop, ibland är det bara jag och hästen. En framtida pojkvän får väldigt gärna ha ett krävande fritidsintresse som tar mycket tid, känns som om det skulle vara en bra kombination. :D
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Egen tid är jätteviktigt! Även när man lever ihop. Man behöver ha något intresse vid sidan om och få träffa andra o umgås med andra. Det gör oxå att man längtar hem för att umgås med sin kära!

Min tro är att man har en viss summa av slitage på ett förhållande som gäller för all framtid. Om man klättrar på varandra och umgås mycket, inte har några egna intressen o får "komma ifrån varann" så sliter man fortare ut den summan. Om man däremot spenderar lagom tid ifrån varandra så håller den summan mycket längre!


Själv lever jag o min andra halva ihop på en hästgård, gården och hästarna är vårat gemensamma intresse och vi jobbar bra ihop här hemma med de praktiska bitarna! Men jag har hästarna först o främst o de är mitt intresse, jag rider o tränar mest utan honom. Min sambo har oxå hundarna och sin jakt, där får han komma hemifrån o träffa andra. Dessutom jobbar jag skift vilket innebär helger, kvällar o nätter. Dvs tider när min sambo är hemma. Alltså får både han och jag egen tid hemma medan den andre jobbar. Supernyttigt! Vi sliter verkligen inte på varandra vilket gör det så mycket härligare de dagar vi kan fokusera på att umgås! O det gör vi oftadt genom någon typ av arbete på gården, men ändå!
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Vägrar att sitta i soffan hålla handen och se på Så mycket bättre eller På spåret eller nåt annat. Min tid är inte värd att slösas bort på trivialiteter av inget intresse.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Själv längtar jag verkligen efter den typen av egentid när man kan göra precis vad man vill. T.ex. har maraton-race med några filmer, ta en promenad helt ensam, laga vilken mat jag vill...

Nu är det sällan jag har den typ av egentid eftersom vi har en liten flicka på snart åtta månader. Men jag inser innan det blev barn i huset vad jag faktiskt njöt av ensamhet.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Det är joxigt att få ihop ekvationen att jobba gott och väl heltid, ha pendlingstid till och från jobbet, ha två hästar och helst även hinna träna/jogga själv några dagar i veckan - OCH dessutom vilja ha lite ytterligare egentid att bara få ligga och läsa eller något liknande när jag är ledig... skulle bli katastrof med en "klängig" partner som bara vill umgås tillsammans jämt.

Det känns onekligen enklare att leva ensam, med så mycket behov av egen tid. Men som några skriver är det kanske något man delvis skulle kunna träna bort, om förhållandet är tillräckligt bra på andra sätt. Fast jag tror att det som mycket annat blir svårare och svårare ju längre tid man har hunnit arbeta in sina vanor.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Här planerar vi in sådana dagar. De är få men guld värda :love:

Tycker nog att man enkelt kan visa att man tycker om sin partner med ord smek och kärlek utan att "hålla handen" 24/7. Men det är såklart en fråga om ålder och mognad.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Tycker nog att man enkelt kan visa att man tycker om sin partner med ord smek och kärlek utan att "hålla handen" 24/7. Men det är såklart en fråga om ålder och mognad.
Varför skulle det ha med ålder och mognad att göra? Snarare läggning och preferenser.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag har stort behov av egen tid. Jag bor ihop med en kille som behöver egen tid. Vi får krupp på varandra när båda är hemma. Helg funkar (;)) men börjar vi snacka semesterveckor börjar vi båda få spunk på den andre.

Jag är av den åsikten att ett förhållande har tre liv. Jag har ett, han har ett o så har vi ett ihop.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag har inget behov av att vara själv flera dagar i sträck, jag vill gärna sova ihop. Men jag hade blivit tokig på att vara 24/7 med varandra. Nu jobbar vi lite olika tider, samt att vi har olika fritidsintressen, så jag tycker det har löst sig naturligt, och som någon annan sa, jag tror det är nyttigt att längta efter varandra ibland med :)
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag håller helt med dig.

Det verkar som att det är många med stort behov av egen tid. Jag och min pojkvän bor i princip ihop utan att ha flyttat ihop. Jag vill gärna spendera så mycket tid som möjligt med honom, men oftast ses vi bara 1-2 h per kväll innan det är dags att sova. Innan dess har jag stallet och han sina aktiviteter att vara med på.

Jag hade kanske inte velat spendera dygnets alla timmar, veckans alla dagar med honom men jag behöver verkligen inte en ledig dag. Tvärtom så tycker jag inte om att INTE träffa honom varje dag. Några timmar i stallet duger gott som egentid.

Däremot hade jag nog inte kunnat umgås med någon annan än min pojkvän så intensivt. Kompisar kan jag få krupp på efter för mycket umgänge ;) Jag tror att det beror på att det är med min pojkvän som jag kan slappna av på riktigt, vi kan göra vad som helst utan att det måste hända saker hela tiden och det är just det som jag känner är meningen med "egentid" - att slippa sociala krav!
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Både jag och sambon behöver egentid, men det räcker att han t.ex sätter sig och spelar tv-spel och jag sitter och läser en bok. När jag har min egentid stör jag mig inte på att han är i samma rum som mig, bara jag får den tiden jag känner att jag behöver för att göra något själv, som t.ex. läsa en bok, lägga pussel, lösa korsord, slösurfa eller vad jag nu känner för. Sambon känner samma sak som mig så det där löste sig naturligt för oss.

Ibland hittar vi på saker på varsitt håll efter att vi pluggat färdigt för dagen eller om vi är lediga, t.ex. att jag umgås med min bästa vän och han med sin. Vi spenderar aldrig hela dygn från varandra utan kommer alltid hem på kvällen så vi får en chans att umgås innan det är dags att gå och lägga sig, på så vis hinner vi sakna varandra under dagen, vilket jag tycker är lite mysigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Egen tid i förhållanden?

Min sambo har mer behov av egentid än jag. Jag kan tycka att det är skönt att vara själv ett par timmar, sen blir jag rastlös. Jag är av naturen en rätt orolig människa och han gör mig lugn. Vi sitter inte ihop bara för att vi är tillsammans, men att bara ha honom i närheten gör att jag känner en otrolig trygghet. Han är min klippa och jag känner mig lite vilsen utan honom.

När min sambo känner att han behöver vara själv åker han ut med båten. Han njuter av att längta efter mig säger han och behöver koppla bort allt för att stressa ner. Jag stressar ner genom att städa :p Och kanske är det så att man behöver längta lite efter varann ibland.

Det är nog nyttig att kunna göra saker på egen hand, ha egna hobbies, men jag tror inte alla har lika stort behov av det. Jag tror heller inte att man måste ha samma behov för att passa ihop. Det handlar bara om att acceptera varann och inte tro att det handlar om mig när han vill vara själv en stund.

Om några timmar åker jag till Grekland med en kompis. En utmaning för mig att komma ur min trygghetszon hemma med sambon. Kommer nog bli bra!
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Även om jag och sambon har intressen på varsina håll så har vi väldigt mycket tid ihop eftersom ingen av oss jobbar speciellt mycket(Jag halvtid, han ännu mindre). Ändå kan jag känna lite separationsångest och ensamhetskänsla när han sticker iväg, och jag inte har nåt speciellt för mig. Det lustiga är att sen njuter jag verkligen av att vara ensam hemma, tiden går undan, och skulle han plötsligt komma hem tidigare än jag trodde kan det ibland kännas jobbigt. Jag behöver helt klart den ensamhemmatiden trots att jag inte fattar det på förhand.

Annars tycker jag det är mest hemmahänget som kan få oss att lessna på varann, så fort vi sticker iväg och gör nåt, om så bara en skogspromenad eller en cykeltur till affären, så trivs vi i varandras sällskap.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

kl

Jag skulle inte kunna leva med någon som inkräktar på min egentid. Det har jag gjort och det var faktiskt inte kul att behöva prioritera bort min tid för mig själv och mitt. Jag pluggade till lärare, hade två små barn på 1 och 2 år, hade tre hästar och 1-2 hundar att sköta om. Hästarna var mitt intresse, men när jag skött om barnen och hemmet och pluggandet fanns ingen tid över. Av den anledningen gick jag bara ett år på utbildningen. Trots att mannen var arbetslös...

Så min egen tid prioriterar jag aldrig någonsin bort till förmån för ett förhållande. Någonsin mer.

Jag skulle spy på personen om jag tvingades umgås 24/7 med en annan vuxen människa. :o
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Förut var jag i stort behov av egentid, men inte längre. Vi kan pyssla/greja med saker på olika håll eller åka iväg och göra saker på egen hand, det är väldigt kravlöst och gör det inte jobbigt
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Däremot hade jag nog inte kunnat umgås med någon annan än min pojkvän så intensivt. Kompisar kan jag få krupp på efter för mycket umgänge ;) Jag tror att det beror på att det är med min pojkvän som jag kan slappna av på riktigt, vi kan göra vad som helst utan att det måste hända saker hela tiden och det är just det som jag känner är meningen med "egentid" - att slippa sociala krav!

Exakt så. Som flera redan skrev kan man ju vara "ensam" eller göra egna grejer trots att man sitter i samma rum. Är man så hundraprocentigt avslappnad kring personen i fråga behöver man inte ens lägga märke till att man inte är ensam i rummet.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag har ett ganska stort behov av egen tid men jag funkar utmärkt som flickvän/sambo ändå. Då givetvis med en man som jag passar med och som inte tar illa vid sig.

Jag vill absolut inte göra saker tillsammans varje dag och jag står inte ut om jag inte får gå iväg och vara själv ganska ofta. Helst varje dag.
Vi bor tillsammans men vi bor stort så det är inga problem.

Och dessutom så blir det ju annorlunda när man bor tillsammans. För man "umgås" ju ofta inte lika intensivt som när man träffas som särbo.
Man äter mat tillsammans, ser på tv ihop ibland, gör aktiviteter ihop ibland men sen har man ju mycket tid hemma där man grejar med sina egna grejer plus att iallafall vi har ganska mycket aktiviteter på egen hand utanför hemmet.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag är så pass nyförälskad ännu så jag skulle lätt kunna umgås 24/7 :love: Vi jobbar olika tider o dagar och bor ca 7 mil från varann, så vi hinner inte slita på varann.
Egentiden (som jag värdesätter) får vi naturligt var o en på sitt håll för att vi bor en bit ifrån.
Vi träffs så fort vi hinner o kan och det funkar bra. Han har snickeri som ger honom hans psykiska o jag har hästarna.
Sen har vi gemensamma intressen och vi hjälper varann i våra respektive hem och hittar på saker tillsammans.
Vet inte om behovet av egentid skulle öka om vi bodde ihop. Det får tiden utvisa ;)
Jag har erfarenhet från tidigare samboliv med ungar och då var det skönt att få min egen tid i stallet.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 418
Senast: manda
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 931
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 427
Senast: lilstar
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 880
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp