Egen transport och dragbil, ett måste?

Min gamla bil kunde inte dra släp så då fick jag glatt hyra lastbil (dock dyrt och jag var mycket hos veterinären...). Hade det varit akuttur till klinik så hade jag fått hoppas att någon annan i stallet hade velat köra mig (har alltid haft tur med otroligt generösa stallkompisar) eller så hade jag fått ringa akuttransport (finns några stycken i närheten, bor i ett hästtätt område). Numera har jag en bil som kan dra släp upp till 1500 kg på B-kort (och jag har en liten häst så det är ingen omöjlig ekvation) och kan låna släp av andra i stallet vilket är mycket smidigare.
 
Vad har du för körkort?
Jag skulle säga att det nästan är ett måste med BE om man inte har egen bil och eget släp. Annars blir man ju väldigt begränsad i vilka bilar och vilka släp man kan låna/hyra.
Har man möjlighet att hyra/låna b-kortslastbil funkar det ju dock.
Jag har ett B-körkort.

Vikten på släpet är såklart viktigt att ha i åtanke, undersöker hur mycket stallets släp väger utan häst. Har två bilar jag kan låna, dels sambons bil (endast sommartid) och sen en granne och god vän som har en bra dragbil som de sällan använder och gärna lånar ut. Sambons bil får dra 1500kg på B-kort, och då jag tänkt skaffa en islandshäst är det ingen omöjlig ekvation att lösa om släpet inte väger allt för mycket.
 
Tack för alla kloka svar!

Inser att det kanske inte är hållbart i längden att inte ha (minst) egen dragbil. Det är såklart något jag tänker införskaffa, men om jag får det att fungera på annat vis till en början väntar jag gärna med bilbyte just nu. Likaså är det nog bäst att ha BE-kort eller utökat B, det kan jag i och för sig ta lite när som, bara jag kan övningsköra.

Lite mer info om situationen: Sambon har alltså en bil som kan dra. Den använder han dock bara under sommarhalvåret (+ lite till, så länge vägarna inte är saltade). Har en granne jag kan låna dragbil av, och om akut veterinärvård på klinik skulle behövas har stallägarna dels släp jag kan hyra, samt en B-kortslastbil. Lastbilen är de nog inte så pigga på att låna ut, men är de själva på plats (vilket de ofta är) hjälper de såklart till med den om det är akut.

Ska höra lite i stallet, kolla vad släpet/släpen som finns där väger och om jag har möjlighet att dra dessa med bilarna jag har att tillgå.

Planeringen fortsätter :D
 
Jag har bil med dragkrok men får inte dra så pass mycket på mitt vanliga B-kort så kan inte köra hästen med den bilen ändå. Jag tänker dock som så att det går att hyra B-kortslastbil vid behov, veterinärer kan göra mycket ute på plats och jag har bekanta med både bil, släp och behörighet om det skulle vara akut, så jag är inte speciellt orolig eller brydd just nu.
Tillägg: Hade det varit en fråga om liv och död och ingen annan kan köra pronto så hade jag faktiskt lånat stallägarens hästsläp, lastat hästen och kört själv även om jag inte har rätt behörighet på kortet i förhållande till ekipagets vikt.
 
Jag har ett B-körkort.

Vikten på släpet är såklart viktigt att ha i åtanke, undersöker hur mycket stallets släp väger utan häst. Har två bilar jag kan låna, dels sambons bil (endast sommartid) och sen en granne och god vän som har en bra dragbil som de sällan använder och gärna lånar ut. Sambons bil får dra 1500kg på B-kort, och då jag tänkt skaffa en islandshäst är det ingen omöjlig ekvation att lösa om släpet inte väger allt för mycket.
Med b-kort är det ju framförallt totalvikten på släpet du behöver tänka på. Inte så himla många nuförtiden som har släp med så låg totalvikt 😊
 
Tack för alla kloka svar!

Inser att det kanske inte är hållbart i längden att inte ha (minst) egen dragbil. Det är såklart något jag tänker införskaffa, men om jag får det att fungera på annat vis till en början väntar jag gärna med bilbyte just nu. Likaså är det nog bäst att ha BE-kort eller utökat B, det kan jag i och för sig ta lite när som, bara jag kan övningsköra.

Lite mer info om situationen: Sambon har alltså en bil som kan dra. Den använder han dock bara under sommarhalvåret (+ lite till, så länge vägarna inte är saltade). Har en granne jag kan låna dragbil av, och om akut veterinärvård på klinik skulle behövas har stallägarna dels släp jag kan hyra, samt en B-kortslastbil. Lastbilen är de nog inte så pigga på att låna ut, men är de själva på plats (vilket de ofta är) hjälper de såklart till med den om det är akut.

Ska höra lite i stallet, kolla vad släpet/släpen som finns där väger och om jag har möjlighet att dra dessa med bilarna jag har att tillgå.

Planeringen fortsätter :D
Ja ta tag i körkortet så blir det betydligt lättare! Framförallt om du tar BE för då behöver man inte tänka på släpets totalvikt utöver då att hästens vikt ska rymmas😊
 
Med b-kort är det ju framförallt totalvikten på släpet du behöver tänka på. Inte så himla många nuförtiden som har släp med så låg totalvikt 😊
Nej det kan jag tänka mig! Håller tummarna för att stallägarnas släp är lätt nog :nailbiting: Finns ett till släp i stallet som jag vet går att låna av en annan hästägare, får höra med henne också.

Men så jag tänker rätt: Om det står att bilens maximala dragvikt på B-kort är 1500kg, så får transport+häst+utrustning osv inte väga mer än just den vikten? Och ekipagets totala vikt får inte gå över 3500 kg. Med sambons bil (som väger strax under 1500kg) är det i så fall lugnt så länge släpet i sig utan häst inte väger mer än 1000 kg.
 
Nej det kan jag tänka mig! Håller tummarna för att stallägarnas släp är lätt nog :nailbiting: Finns ett till släp i stallet som jag vet går att låna av en annan hästägare, får höra med henne också.

Men så jag tänker rätt: Om det står att bilens maximala dragvikt på B-kort är 1500kg, så får transport+häst+utrustning osv inte väga mer än just den vikten? Och ekipagets totala vikt får inte gå över 3500 kg. Med sambons bil (som väger strax under 1500kg) är det i så fall lugnt så länge släpet i sig utan häst inte väger mer än 1000 kg.
Glöm det jag skrev @MiniLi, har nu läst på lite mer om släpets totalvikt och inser att jag tänker fel 🙈 Det spelar alltså ingen roll om släpets totalvikt är 2000kg men bara är lastat så det väger 1500kg, då det är bilens totalvikt (alltså inte faktiska vikten som kan vara mindre) + släpets totalvikt (som också kan ha mindre "faktiskt vikt") = max 3500kg.

Nu slutar jag med uträkningar för dagen :D
 
Nej det kan jag tänka mig! Håller tummarna för att stallägarnas släp är lätt nog :nailbiting: Finns ett till släp i stallet som jag vet går att låna av en annan hästägare, får höra med henne också.

Men så jag tänker rätt: Om det står att bilens maximala dragvikt på B-kort är 1500kg, så får transport+häst+utrustning osv inte väga mer än just den vikten? Och ekipagets totala vikt får inte gå över 3500 kg. Med sambons bil (som väger strax under 1500kg) är det i så fall lugnt så länge släpet i sig utan häst inte väger mer än 1000 kg.
Rekommenderar https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx för enkel koll!
 
Jag har bil som kan dra men ingen egen transport. Har dock enbart stått på ställen där det finns transport att hyra/låna på kort varsel. Stallägaren har 2 olika att hyra sen finns det 3-4 som jag är säker på att jag skulle kunna låna om det är akut. Eller, nej, 3-4 att låna om det är halvakut. Ett par till som säkert går att låna om det är akut-akut.
 
Jag har bil som kan dra men ingen egen transport. Har dock enbart stått på ställen där det finns transport att hyra/låna på kort varsel. Stallägaren har 2 olika att hyra sen finns det 3-4 som jag är säker på att jag skulle kunna låna om det är akut. Eller, nej, 3-4 att låna om det är halvakut. Ett par till som säkert går att låna om det är akut-akut.
Om det värsta händer, så har man ofta de resurser som krävs. Många människor vill hjälpa till om de kan.

Jag har haft häst utan att äga transport och ändå känt mig trygg i att det skulle lösa sig.

Men, det är väldigt skönt att ha en egen transport, trots allt. Jag är otroligt glad över min, även om det är ett basic lågbudget-släp.
 
Jag har haft eget släp i över tio år men nu i vintras fick jag nog och bytte ut det mot ett vanligt släp. Jag kör i stort sett aldrig någon av mina hästar, sist var två år sen och när det är så sällan kan jag lika gärna låna/hyra ett.
Det vanliga släpet är så mycket lättare att hämta hö i och hantera plus det blir bra mycket billigare med det, både att dra och försäkra.
 
Om det värsta händer, så har man ofta de resurser som krävs. Många människor vill hjälpa till om de kan.

Jag har haft häst utan att äga transport och ändå känt mig trygg i att det skulle lösa sig.

Men, det är väldigt skönt att ha en egen transport, trots allt. Jag är otroligt glad över min, även om det är ett basic lågbudget-släp.
Det hade onekligen varit skönare med eget släp men även mer oekonomiskt.

Jag använder transport väldigt sällan
 
Glöm det jag skrev @MiniLi, har nu läst på lite mer om släpets totalvikt och inser att jag tänker fel 🙈 Det spelar alltså ingen roll om släpets totalvikt är 2000kg men bara är lastat så det väger 1500kg, då det är bilens totalvikt (alltså inte faktiska vikten som kan vara mindre) + släpets totalvikt (som också kan ha mindre "faktiskt vikt") = max 3500kg.

Nu slutar jag med uträkningar för dagen :D
Ja, enklast är det att komma ihåg att släpets totalvikt inte får vara mer än ”max släpvagnsvikt på b-körkort”, 1500 kg i ditt fall med sambons bil. Sen ska såklart också släpets lastvikt vara tillräckligt för vad hästen och annan last väger.
Det finns något undantag med just väldigt lätta bilar men det har jag dålig koll på.
 
Nej det kan jag tänka mig! Håller tummarna för att stallägarnas släp är lätt nog :nailbiting: Finns ett till släp i stallet som jag vet går att låna av en annan hästägare, får höra med henne också.

Men så jag tänker rätt: Om det står att bilens maximala dragvikt på B-kort är 1500kg, så får transport+häst+utrustning osv inte väga mer än just den vikten? Och ekipagets totala vikt får inte gå över 3500 kg. Med sambons bil (som väger strax under 1500kg) är det i så fall lugnt så länge släpet i sig utan häst inte väger mer än 1000 kg.

Så länge du inte har BE så är det ingen idé att räkna på bruttovikter. Det är släpets totalvikt som gäller oavsett det är tomt eller ej. Du måste dels kolla vad bilen får dra på b-kort och så måste du veta släpets tot.vikt, samt hur mkt du får lasta dvs släpet max lastvikt. De släp som får dras med b-kort har ofta så låg max lastvikt att du knappt får i en stor häst och packning.

Med b96 är det samma dilemma. Det är tot.vikt som gäller men du har lite mera spelrum då du får ha högre tot.vikt, men inte mkt.

Tar du BE får du lära dig att räkna på vikter och då får du dessutom köra på bruttovikt. Mkt enklare. Så ta BE är mitt råd, spec om du ska låna släp. Mkt mer flexibelt allting. Då får du räkna på bilens max släpvagnsvikt och vad släpet i stunden väger. Tex bilen får dra 2000 kg och släpet tot.vikt är 2200 kg, då ser du bara till att inte lasta det till max, du kollar släpet tjänstevikt + hästens vikt och det blir kanske 1500 kg. Då kör du lagligt med BE men samma ekipage är olagligt med B-kort...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 074
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 409
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 416
Hästmänniskan Jag har hamnat i en väldigt akut situation som jag måste göra någonting åt snabbt, helst igår. Det är så att jag har min häst...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
15 061
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp