Egen transport och dragbil, ett måste?

Jag spenderade mina första 4 år som hästägare utan transport, men med en bra dragbil. Behövde hyra släp oerhört sällan, men upplevde det som lite meckigt de få gånger jag behövde hyra, att hitta ett med rätt vikter, på lagom avstånd från mig etc, krångla med att hämta och lämna etc. Så när jag nyligen flyttade hem min häst till egen gård och behovet av släp blev lite större så köpte jag ett billigt. Trots att släpet var billigt är det ju en ren förlustaffär sett till hur sällan jag använder det, men ändå skönt med sinnesron av att veta att man alltid har ett släp vid behov.
 
Jag spenderade mina första 4 år som hästägare utan transport, men med en bra dragbil. Behövde hyra släp oerhört sällan, men upplevde det som lite meckigt de få gånger jag behövde hyra, att hitta ett med rätt vikter, på lagom avstånd från mig etc, krångla med att hämta och lämna etc. Så när jag nyligen flyttade hem min häst till egen gård och behovet av släp blev lite större så köpte jag ett billigt. Trots att släpet var billigt är det ju en ren förlustaffär sett till hur sällan jag använder det, men ändå skönt med sinnesron av att veta att man alltid har ett släp vid behov.
Eller hur! Man vinner på annat än just ekonomi med eget släp😁
 
Man måste också vara observant på maxvikten för bilens draganordning vilket kan begränsa hur mycket man får lasta i släpet, även om man får koppla på släpet med b-kort.
 
Jag har haft häst i över 20 år och inte haft varken dragbil eller släp.
De första 10+ åren hade jag inte ens bil.
Men min far har dragkrok och jag har hästtaxi i närheten. Jag kan också hyra diverse b-kortslastbilar vid behov, samt har en kompis med BE som kan köra oss vid kris.
Jag åker inte jätteofta iväg med hästarna (familjen har numera 3 stycken).
 
Beror på många saker, tycker jag. T ex:
- Vill man träna/tävla på bortaplan?
- Har man smidig/snabb tillgång till att låna/hyra både släp och bil som man VET funkar på den behörighet man själv har?
- Har man tillgång till bra jourveterinär som snabbt kan komma ut till stallet om något händer?
 
Hej kära Buke,

Går i hästköpartankar. Har nog goda ekonomiska och praktiska förutsättningar för att ha häst, men en grej har jag inte och har nog inte möjlighet att skaffa: en hästtransport och bil med dragkrok. Min nuvarande bil är relativt nyinköpt och jag är så otroligt nöjd med den. Bor i en stad med begränsad möjlighet att ha mer än en bil.

Är det någon här som har häst men inte egna möjligheter att transportera den? Eller har haft? Hur har ni löst det?

Värt att tillägga är att stallägarna har transport att låna, och kan såklart ta hästen till veterinären om det är akut.
Om din bil får dra rimligt mycket på B-kort kan det vara värt att fundera på att eftermontera dragkrok så slipper du byta bil.

De flesta av mina bilar har jag köpt utan krok och eftermonterat hos verkstad.
Finns också många ställen man kan hyra B-kortslastbil nuförtiden också.
Det går absolut att ha häst utan både krok och släp.
 
Om din bil får dra rimligt mycket på B-kort kan det vara värt att fundera på att eftermontera dragkrok så slipper du byta bil.

De flesta av mina bilar har jag köpt utan krok och eftermonterat hos verkstad.
Finns också många ställen man kan hyra B-kortslastbil nuförtiden också.
Det går absolut att ha häst utan både krok och släp.
Om du hade läst hade du vetat att ts har en gammal Renault Clio 2.
 
Man måste också vara observant på maxvikten för bilens draganordning vilket kan begränsa hur mycket man får lasta i släpet, även om man får koppla på släpet med b-kort.
Såklart! Det är "max släpvagnsvikt" va? T ex får jag med sambons bil dra 1550kg med B-kort, men max släpvagnsvikt är 1500kg. Då får jag alltså aldrig dra över 1500kg oavsett.
 
Om din bil får dra rimligt mycket på B-kort kan det vara värt att fundera på att eftermontera dragkrok så slipper du byta bil.

De flesta av mina bilar har jag köpt utan krok och eftermonterat hos verkstad.
Finns också många ställen man kan hyra B-kortslastbil nuförtiden också.
Det går absolut att ha häst utan både krok och släp.

Om du hade läst hade du vetat att ts har en gammal Renault Clio 2.

Min lilla bil får som sagt inte dra något ändå, men är en perfekt liten stadsbil som jag i princip kan knuffa in i vilken parkeringsficka som helst :D
 
Uppdatering! Har nu fixat stallplats! Inte där jag tänkte från början, där är det fullt och vill inte vänta på att någon ska flytta. Men det nya stallet ligger inte långt från det andra och jag har fortfarande möjlighet att hyra släp därifrån vid transport. Finns även veterinärklinik bara några minuter bort och ägarna till stallet kör såklart dit hästen om det är akut. Det fanns en del släp där som jag säkert kan hyra, måste bara kolla upp totalvikten på dessa. Men dragbil och släp OCH stallplats är nu fixade :)

I stallet finns även en tränare som har regelbundna träningar och andra tränare som kommer dit och håller i kurser flera gånger om året. Känns som ett perfekt upplägg för mig som inte har tillgång till egen transport! :up:
 
Jag har haft häst i ca 15 år utan eget släp och 5 år med. Åh, det är så så så värt att ha eget om man har råd med inköpet tycker jag. Själva ägandet är inte alls särskilt dyrt. Och så himla skönt med ett släp som alltid är tillgängligt och som man kan använda utan att det är "på nåder" eller att man känner att man står i tacksamhetsskuld (som det åtminstone varit för mig förut). Plus den aspekten med körkortet då, att man kör lagligt. Jag har bara B-kort men mitt släp får lasta 520 kg och det klarar jag med god marginal med min lilla pålle.

När som helst kan jag dra ut mitt släp och lastträna om jag känner för det, bara en sån sak. Eller köra vid flyttar, hämta stora möbler, köra halm... förutom själva resorna med hästen då. Älskar mitt släp!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 981
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 327
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 401
Hästmänniskan Jag har hamnat i en väldigt akut situation som jag måste göra någonting åt snabbt, helst igår. Det är så att jag har min häst...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
14 981
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp