Egen transport?

Fyrfota

Trådstartare
Hur många av er som är hästägare har också en egen transport?

Jag och sambon funderar på att köpa en då det är smidigt att ha när man åker på aktiviteter och ev tävlingar med hästarna. Plus att båda hästarna behöver lastränas och till det krävs en transport :grin:... som gärna finns på plats hela tiden. Men det är ju så jäkla DYRT att köpa en! :(

Sv: Egen transport?

Det beror på vad man har för krav på den. Jag och en kompis köpte en begagnad tillsammans. Vi är inga tävlingsmänniskor så det fungerar bra.
En kärra kan man använda till mycket annat också. I vår körs både fyrhjuling, mopeder, cyklar, trädgårdsmöbler. Kanon smidigt när man ska till tippen.
Är man i behov av en vanlig släpkärra och även har häst så kan man lika gärna köpa en hästtransport.

Ja, så tänker jag oxå. Att köpa ett vanligt släp är onödigt. Bättre lägga till lika mkt till och få ett hästsläp.
Men eftersom vi har två tunga nordsvenskar så får det inte vara en för risig kärra. Det måste vara boggie också... Det blir så dyrt så man måste ta lån...

Vi (jag) har egen transport. Vi åker varje vecka 1-2 ggr så det behövs verkligen.

Klart att ska ni köra två tunga nordisar samtidigt så ställer det helt andra krav på kärran. Ni måste väl upp i 2500 kg i totalvikt och då gäller det att ni har en bra dragbil och E-behörighet. Begagnat marknaden är ju också mer begränsad då.

Har egen transport med pappa. Engångssumman är väl okej men sen ska de ha vinterdäck (dubb om bilen är dubbad) sommardäck och besiktas och ses över med jämna mellanrum och vi har en bobbievagn. Så visst kostar det en slant men det är en enorm frihet :O) Nu körs mina hästar sällan men det är gött att veta att den finns. :o ska erkänna oxå att min pappa betalar allt men den står i oftast hemma hos oss. Pappa har aldrig kört sina hästar i den.. Så jag KAN använda den när och hur mycket jag vill.

Har egen transport med pappa. Engångssumman är väl okej men sen ska de ha vinterdäck (dubb om bilen är dubbad) sommardäck och besiktas och ses över med jämna mellanrum och vi har en bobbievagn. Så visst kostar det en slant men det är en enorm frihet :O) Nu körs mina hästar sällan men det är gött att veta att den finns. :o ska erkänna oxå att min pappa betalar allt men den står i oftast hemma hos oss. Pappa har aldrig kört sina hästar i den.. Så jag KAN använda den när och hur mycket jag vill.

Din lyckost!
Jag kanske ska försöka övertyga mina hästrädda föräldrar om att de bara mååååste köpa en hästtransport som de sen lånar ut till mig :angel:

jag har en, köpte en ny iår :)
Känns toppen att ha en egen sprillans ny, hade ett enaxlat trane innan o nu har jag en thule boggie. Fick mkt släp för oengarna, tycker inte det är dyrt med släp. Kostar nästan inget att ha dem.
Jag åker kanske 20 gånger om året.

Hmmm... ja det är ju det där med hur mkt vi använder det. Vi kanske åker med hästarna 10 ggr på ett år. Iaf nu när tränaren kommer till oss. Men samtidigt lånar vi hela tiden vanligt litet släp av sambons morfar för att köra grejer... det kunde man ju göra med sitt hästsläp... samt hämta hösilage, torv mm

Jag har.

Har valt äldre transport där alla dyra delar är nyrenoverade (båda axlarna, golvet, ny el, nya sommar OCH vinterdäck).

Då blir det inte så mkt pengar att lägga ut samtidigt som man har ett BRA släp som kommer att hålla.

*kl*

Jag hade en som jag sålde när jag flyttade till stall med ridhus. Då behövde jag den inte längre de gånger jag skulle på tävlingar kunde jag ju låna/hyra någon stallkompis. Visst, det fungerade jättebra första halvåret när jag inte tävlade så mycket. Men sen bytte jag tränare och fick en rejäl skjuts framåt i träningen. Nu tävlas det på en helt annan nivå och jag åker på meetings några gånger/år därför står det sen några månader tillbaka en transport som tillhör mig, igen, på stallplan.

Det är SÅ HIMLA skönt att slippa be om att få låna släp var och varannan helg, ffa när det gäller meetings! "Du, ehhhh, skulle jag få låna din transport i helgen?.....*host*....jag behöver den fredag-söndag." Det har gått bra hittills då jag har lånat av en kvinna som aldrig behöver sin på helgerna och hon har varit jättebussig :bow: .....men på slutet blev det riktigt pinsamt, ffa när jag skulle på meeting.

Visst, det kostar! Det sved rejält när jag fick punga ut med 1800.- på fyra nya sommarhjul för någon vecka sen. Men det är så värt det!!!!

//Alice

Har egen transport, inne på den fjärde nu.

Började med en billigare enkelaxlad Trane - mest för att kolla hur mycket jag skulle använda den när den väl stod på stallplanen 24/7. Då körde jag rätt mycket, till ridhus, stranden, skogen, träningar - mycket. Sedan fick den rulla och hämta hö, spån, foder i övrigt.

Bytte till en tvåaxlad då jag kände att enkelaxlat gav för dålig komfort för hästen och för dålig säkerhet (punktering t ex).

Det behöver inte bli vansinnigt dyrt att köpa transport, prisspannet är ju rätt brett mellan begagnad enkel och ny lyx.

Vi har egen. Det behövs verkligen åker minst 1gg/vecka.

jag har egen transport med pappa inne på vår 5 transport
jag tränar minst 1 gång i veckan och och åker på tonerspel nästan varje helg så jag behöver en egen transport det blir dyrt att hyra transport och vi använder transport till att köra motorcycklar och annat i
pappa står för skatt och däck mm

Jag köpte egen transport när jag köpte häst nr 2. Då hade jag 2 hästar som skulle iväg på träningar o lite tävlingar, så då var jag bara tvungen att köpa transport oxå.
Jag lånade oftast släp av förra stallägaren innan och det funkade väl ofta bra, men jag tyckte den kändes surt att betala för att låna den vecka ut o vecka in. Sen känns det alltid dumt o fråga, behövde dom den själva blev det omständigt att låna någon annans (åka o hämta/lämna osv). Sen är man ju alltid rädd för att hästen ska ta sönder nåt eller att det blir nåt märke.

Tycker det är helt underbart nu när man har eget släp o egen dragbil!! Enorm frihet, kan åka iväg precis när jag vill. Okej att det är dyrt i inköp (har valt att köpa nya släp, är inne på mitt andra). Men jag tycker inte det kostar spec mkt att ha dem. Service, skatt o försäkring tycker jag är rätt små summor om man slår ut det på ett år.

Om du bor här i länet så finns det ju en bra återförsäljare med många år i branschen. Han brukar ha rätt mkt att välja på, både nytt o beg o till bra pris. Pm:a om du vill ha namn o nummer.

Jag har en. Har ökat från 1 häst till 3 st, flyttat ut på landet och dessutom byggt hus och på så sätt blev behovet av släpvagn uppenbart. Vi har mestadels kört byggmaterial och lasttränat, men även hunnit med ett par vändor med hästarna.

Jag snubblade över en totalrenoverad äldre vagn (kylinge 89:a) där golv, väggar, bromsar, kulhandske, el, lampor och en massa annat var utbytt inför försäljning. Släpet var sparsamt använt i övrigt, och jag fick med alla kvitton från renoveringen och garanti från släpverkstaden. Tyckte att det var ett bra släp att börja med, ljust och luftigt, bra lastvikt, och går bra efter bilen. Kommer troligtvis byta upp mig relativt snart till ett nytt boogie då jag känner att jag utnyttjar släpet såpass mycket, ska bara vänta tills jag bytt bil och kan anpassa totalvikten därefter...

Så tänk lite på vad ni har för bil och om någon av er har BE-körkort-är nog ett måste med två nordisar som ska ut och åka.

Har ett uråldrigt släp från Kylinge. Det är en 89a som vi köpte 97 för 20 000, nu är det hög tid att byta och vi får 15 000 för den när vi lämnar in den som inbyte. Vi har visserligen bytt ut golvet men det var ingen jättesumma. Vad jag vill säga med detta inlägg är att en transport är vård att lägga en slant på. Det håller länge och det sjunker inte mkt i pris. Det kräver dock lite underhåll samt att man kör hyffsat regelbundet. Om ni inte kör så ofta kan kanske vara en ide att hyra ut släpet till bekanta? Så går släpet (risk att bromsa osv blir kassa annars) och ni får en slant då och då som ni kanske kan lägga undan till underhåll av transporten?

Jag har en egen transport :D
Använder den väldigt sällan, står mest och ser vacker ut :o
Men jag är lik glad för det .
Lyckan är att ha en egen transport :rofl:

Edit: de ä en 1½ hästars ifor -07, om nån undrade..

Skulle inte vilja vara utan. Började med en enkel, enaxlad Valeryd som användes rätt mycket. Med en häst till funkade inte vikter etc så sambon har tagit e-kort och vi har en ny boggie numera. Helt lagliga i alla lägen, och har en transport till förfogande när det behövs. Superskönt!

Har en egen, blir jobbigt att låna och så. Har ett Boj släp 01:a med sadelkammare som funkar alldeles utmärkt:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka