Bukefalos 28 år!

egen tv till femåring?

Sv: egen tv till femåring?

men jag tycker tydligen synd om henne eftersom hon inga syskon har och får leka väldigt mycket för sig själv

Egentligen tycker jag inte att det är tidigt för TV på rummet i sig, men iom att du skriver såhär så tycker jag ändå att du ska fundera över om det inte går att lösa med en TV där antingen du eller den andra förälder befinner sig ofta..
 
Sv: egen tv till femåring?

jo, men hon tycker om att leka själv. Jag tror det har mer att göra med mitt dåliga samvete för att hon alltid kommer att vara utan syskon. Jag har ju syskon själv och tycker att det är väldigt värdefullt.
 
Sv: egen tv till femåring?

Jag tycker inte att det är en så bra idé eftersom jag tycker att barnens rum måste de få bestämma över, inklusive de saker som finns där. Jag vill att barnrummet ska vara en fristad där de kan leka loss utan att jag kommer in med pekpinnar om vad de ska få göra där och just tv:n vill man nog kunna ha en viss koll på. Eller så sätter du en timer på den så att den bara funkar vissa tider?
 
Sv: egen tv till femåring?

jag tänkte bara ha en dvd och än så länge kan hon inte slå på den.
 
Sv: egen tv till femåring?

Fast jag vet att det är lite tidigt men jag tycker tydligen synd om henne eftersom hon inga syskon har

Häng mig... :angel:

Jag har inga syskon, och inte behövde jag någon TV, min man hade inte heller några syskon, han hade inte heller någon TV.
Vår son hade inte heller syskon på många år, och när han fick sin syster förändrade det inte hans "TV beroende"
TV eller inte TV har INGET med att det är synd om Barnet att göra!!!!!

Känns det bra att ge barnet en TV gör det, Känns det inte
bra, så skit i det. Men att det ska ha att göra med att barnet inte får några syskon är skitsnack!
Förresten känner jag en familj med MÅNGA barn, och dom behöver då var sin TV på rummet... :angel:

Förresten, hur ska en TV kunna ge samma trygghet som en annan människa?

* Jenny *
 
Sv: egen tv till femåring?

Jag älskar vildhästen Spirit, men efter 725 gångers tittande vill jag bara slakta hästjäveln.

Ja, och bumbibjörnarna kan hoppa någon annanstans och ta scooby doo med sig...

Vi har en 4.5-åring och en (snart) 2-åring. 2-åringen tittar inte så mkt på film, det är typ om fifi är på så tittar hon ca 5 min. 4.5-åringen tittar desto mer, han tittar när jag vill ha lugn och ro... tex när jag lagar mat. Han brukar också få titta en stund efter badet/duschen på kvällen för att komma ner i varv.

Och ja, de har Tv (som bara fungerar som skärm eftersom vi inte har programkort) och en dvd.
 
Sv: egen tv till femåring?

Förresten, hur ska en TV kunna ge samma trygghet som en annan människa?

* Jenny *

fast jag fattade som att det handlade om att barnet drog med leksaker till tv och maiagull vill slippa dra tillbaka dom till hennes rum...?
MG har väl aldrig skrivit nått om nån trygghet som annan människa?:confused:
 
Sv: egen tv till femåring?

Vi hade samma problem innan vi flyttade till vårt hus. Men med att fröken fick TV/ Dator på rummet så sprider hon inte sina saker lika mycket som tidigare. Visst lite spridning men inte lika mycket och vi försöker se till att leksakerna kommer snabbt tillbaka till hennes rum. Fröken tittar stundvis och leker lite. Men jag tror man måste se till hur barnet är. Är det ett stilla barn eller ett barn med mycket spring i benen. Ett stilla barn är det ju bra ifall den får kämpa lite även om det blir stökigt för föräldrarna och är det ett barn med spring i benen så kan det vara bra med myshörna och TV på rummet även om de är små. Många program som tex via Playhouse disney är oerhört pedagogiska och lärorika för de små.
 
Sv: egen tv till femåring?

Varför inte timer tex när de går på, på morgonen och stänger av på kvällen, man minskar vissa konflikter.
För oss funkar det hur bra som helst och många i våran bekantskapskrets tycker det är en superbra grej.
Visst var det tufft i början men sedan visste fröken att när den la sig så var det bara så och på helgerna gick den inte heller på för tidigt och hon kan mojsa till sig på morgonen ungefär som en väckarklocka utan att bli för tjurig.
 
Sv: egen tv till femåring?

väldigt buke. :)

Hon är väldigt trygg, hon har två föräldrar som älskar henne mer än allting annat, vi finns alltid för henne. Hon behöver absolut ingen tv för trygghet. Mitt dåliga samvete har inget med det att göra alls.
 
Sv: egen tv till femåring?

Jag vet inte så mycket o barn och TV, har bara en 8-månaders själv... Däremot vet jag en del om ensambarn, och det är inte synd om oss! Släpp det dåliga samvetet!
Visst ville jag ha en lillebror ibland (absolut ingen syster!) men det var nog betydligt oftare som jag önskade mig en hundvalp eller en ponny faktiskt :D
Sambon som har flera syskon är inte alls främmande för att låta vår jänta vara ensambarn också, han hade aldrig något större utbyte av sina syskon utan är mer "bror" med en granne - än i denna dag.
 
Sv: egen tv till femåring?

Jag vet inte så mycket o barn och TV, har bara en 8-månaders själv... Däremot vet jag en del om ensambarn, och det är inte synd om oss! Släpp det dåliga samvetet!
Visst ville jag ha en lillebror ibland (absolut ingen syster!) men det var nog betydligt oftare som jag önskade mig en hundvalp eller en ponny faktiskt :D
Sambon som har flera syskon är inte alls främmande för att låta vår jänta vara ensambarn också, han hade aldrig något större utbyte av sina syskon utan är mer "bror" med en granne - än i denna dag.

Haha, skönt att höra! Och en hund lär det dyka upp här såsmåningom. För att jag vill. :)
 
Sv: egen tv till femåring?

Haha, skönt att höra! Och en hund lär det dyka upp här såsmåningom. För att jag vill. :)

Hundar har en del fördelar jämfört med syskon. Tex så äter de upp mat man inte vill ha själv:

DSC_3737.JPG
 
Sv: egen tv till femåring?

Hundar har en del fördelar jämfört med syskon. Tex så äter de upp mat man inte vill ha själv:

DSC_3737.JPG

och man slipper dammsuga golvet rent från matrester efter varje måltid!!!!

/Cilla - hundmotståndare som skulle kunna tänka sig en ändå, enbart för matspillets skull.

:D
 
Sv: egen tv till femåring?

jo, men hon tycker om att leka själv. Jag tror det har mer att göra med mitt dåliga samvete för att hon alltid kommer att vara utan syskon. Jag har ju syskon själv och tycker att det är väldigt värdefullt.

Jag tycker inte att du ska dåligt samvete över det. Jag själv älskade att vara ensambarn! Det finns också både bra och dåliga syskonrelationer så det går inte att säga att något är bättre än det andra.

Däremot kan jag nog tycka att förälderns avsmak för leksaksplock inte automatiskt skulle innebära tv på rummet för mindre barn. Plocka gemensamt och gör det möjligt att sätta var sak på sin plats efter den påbörjade aktiviteten är klar.
Eller för den delen att hennes fantasilekar med tal stör så mkt att man vill att hon ska vara inne i sitt rum (nu förstår jag inte riktigt hur det kommer sig att du störs om du är i köket och hon i vardagsrummet?).
Men det är ju jag det...;)
 
Senast ändrad:
Sv: egen tv till femåring?

Vi har ett pyttelitet hus. Och hon har väldigt mycket röst. ;)

Många kloka tankar, jag ska fundera mer. Sen är det ju så att hon ser inte på tv jämt och hela tiden. Vi gör annat tillsammans också. Det är väl mest när jag ska göra sånt som städning och matlagning som hon leker själv. Hennes rum är bredvid vardagsrummet så hon är i stort sett lika nära köket ändå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 440
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 490
Senast: Ms_Antrop
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 884
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Lite tokig rubrik, men så fick det bli! :rofl: Vardagsrummet i lägenheten vi köpt känns lite svårmöblerat, och det stora kruxet är var...
Svar
13
· Visningar
4 051
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp