Egen uppsägning.

YaHilweh

Trådstartare
Jag har sagt upp min tjänst i kommunen, då jag har fått jobb i en annan kommun.
Jag har 3 månaders uppsägning då jag vart anställd i mer än 12 månader och har kommit överens med chefen att den 27/9 är mitt sista anställningsdatum och den 27/8 är min sista arbetsdag, då jag tar ledigt sista månaden. Kollektivavtal finns.

Men till min fråga, flextimmar.
Jag har ett antal flextimmar som jag inte kommer ha möjlighet att ta ut i tid. Kommer jag få dessa utbetalda i pengar eller kommer dessa brinna inne?
De jag pratat med svarar olika och löne/personalavdelningen var svåra att få tag i denna vecka, pga tekikstrul.

Om timmarna kommer att brinna inne, alltså att jag får ta ut dom, om jag ska ha dom. Får min chef neka mig att plocka ut timmarna? Så länge det inte stör i verksamheten?

Någon som har koll på hur det fungerar?
 
Jag har nyss sagt upp mig från en kommunal arbetsgivare, med kollektivavtal. Jag och chefen har kommit överens om att jag tar ut flextimmarna när det passar (mig och verksamheten men det är väldigt fritt planerad tid så jag tar ut dem när jag vill ha dem), och den dag som är min sista arbetsdag ska det vara plus/minus noll.

Kan du inte byta några av dina lediga dagar (semester gissar jag?) till flexdagar och få ut semesterdagen som extra lön istället? Eller vad vill du helst liksom?
 
Min spontana fundering är om det öht är lagligt för arbetsgivaren att neka utbetalning av flextimmar när det väl kommer till kritan eftersom det ändå är timmar du jobbat in, ffa om det är en situation där du pga arbetsbelastning inte kan ta ut dem även om du skulle vilja. Vi har samma dilemma på mitt jobb varje gång det är flexavstämning och cheferna hotar med att ens timmar brinner inne om man inte tar ut dem. Är dock osäker på vad lagen säger.
 
Min spontana fundering är om det öht är lagligt för arbetsgivaren att neka utbetalning av flextimmar när det väl kommer till kritan eftersom det ändå är timmar du jobbat in, ffa om det är en situation där du pga arbetsbelastning inte kan ta ut dem även om du skulle vilja. Vi har samma dilemma på mitt jobb varje gång det är flexavstämning och cheferna hotar med att ens timmar brinner inne om man inte tar ut dem. Är dock osäker på vad lagen säger.

Vi har i vår kommun att du får ligga på max 30h i plustid och 10h i minustid.

Men jag tänker lite så med, de bör inte kunna neka utbetalning av timmar jag har arbetat.

Chefen vägrade dock bevilja semester min sista månad då jag behövde vara ledig. Så jag blev tvungen att ta ut f-ledigt den månaden (då hon inte kan neka dessa om jag sökte i rätt tid). Så istället har jag efter mina 3.5v semester ytterligare 32 semesterdagar (sparade) som de ska betala ut till mig. Frågan är vad hon tjänade på att neka semester egentligen.
 
Jag har nyss sagt upp mig från en kommunal arbetsgivare, med kollektivavtal. Jag och chefen har kommit överens om att jag tar ut flextimmarna när det passar (mig och verksamheten men det är väldigt fritt planerad tid så jag tar ut dem när jag vill ha dem), och den dag som är min sista arbetsdag ska det vara plus/minus noll.

Kan du inte byta några av dina lediga dagar (semester gissar jag?) till flexdagar och få ut semesterdagen som extra lön istället? Eller vad vill du helst liksom?

Chefen har nekat mig semester sista månaden då jag behöver vara ledig. Så jag har fått ta f-ledigt de dagarna, istället har jag massor med sparad semester som de får betala ut när jag slutat. Förstår inte den logiken.
 
När jag bytte jobb inom landstinget brann flextimmarna inne om man hade kvar när man slutade. Låg man på minus blev det avdrag på lönen.
Flex är ju inte beordrad övertid eller liknande så jag skulle tro att det är helt lagligt att göra så.

Kan du inte plocka ut lite i taget? Lite varje dag?
 
När jag bytte jobb inom landstinget brann flextimmarna inne om man hade kvar när man slutade. Låg man på minus blev det avdrag på lönen.
Flex är ju inte beordrad övertid eller liknande så jag skulle tro att det är helt lagligt att göra så.

Kan du inte plocka ut lite i taget? Lite varje dag?

Här är det dock ofta tvunget att vara kvar, men de vill inte betala övertid utan tycker att man kan ta det på flextimmar. Men verksamheten jag jobbar på, där kan man inte ta ut mer än max 5-10min/dag. Jag har alldeles för mycket flextimmar för att hinna ta ut det på det sättet.
 
Företaget jag jobbade på i Sverige betalade ut flextimmar om vi hade för många "liggandes" eller om någon slutade. Fast oftast bad de oss att vara lediga någon dag istället men det kunde vi välja
 
Här är det dock ofta tvunget att vara kvar, men de vill inte betala övertid utan tycker att man kan ta det på flextimmar. Men verksamheten jag jobbar på, där kan man inte ta ut mer än max 5-10min/dag. Jag har alldeles för mycket flextimmar för att hinna ta ut det på det sättet.
Menar du att chefen anser att ni ska jobba över och då ta det på flexen istället för övertid? För det är ju inte ok att göra så. Frivillig övertid, som man själv väljer är flex och om chefen säger åt en att jobba över är det övertid och övertidsersättning ska ju betalas ut.
 
Menar du att chefen anser att ni ska jobba över och då ta det på flexen istället för övertid? För det är ju inte ok att göra så. Frivillig övertid, som man själv väljer är flex och om chefen säger åt en att jobba över är det övertid och övertidsersättning ska ju betalas ut.
Det vet jag. Tror egentligen mycket handlar om att man är "snäll" (Mot vem då egentlgien?) Och tar flex istället då det oftast inte handlar om mer än 15-20min.
Chefen jag har idag, har jag bara haft i 2v så upp mig min 3e dag på jobbet. Då jag fått ett jobb jag verkligen vill ha, ett jag känner jag jag brinner för. Det jag har idag går jag till för att ha råd att föda mina barn.
 
Vi får inte ut det på lönen, så det gäller att ligga så nära noll som möjligt. Minns en kille som slutade som hade mer än 40h flex när han slutade. Han hade så mycket att göra i slutet så det inte fanns en chans att varken få eller hinna ta ut det. Han förhandlade sig till en veckas extra anställning som han då tog flextimmarna för. Tror att det vill till att vara en väldigt schyst arbetsgivare om det ska funka.
 
Det vet jag. Tror egentligen mycket handlar om att man är "snäll" (Mot vem då egentlgien?) Och tar flex istället då det oftast inte handlar om mer än 15-20min.
Chefen jag har idag, har jag bara haft i 2v så upp mig min 3e dag på jobbet. Då jag fått ett jobb jag verkligen vill ha, ett jag känner jag jag brinner för. Det jag har idag går jag till för att ha råd att föda mina barn.
Eftersom det är kommunals avtal så är det nog beskrivet där hur det går till. Några timmar som brinner inne har jag svårt att tro (under förutsättning att du inte har fler än de tillåtna enligt avtalet). När jag har bytt jobb, och många jag känner, så har vi tagit ut flextimmarna i första hand och sedan semestertimmar. Det verkar som om din chef inte riktigt har koll ärligt talat. Jag tror det är bättre om du väntar och frågar löneadministratören istället om hur det brukar funka på er arbetsplats.
 
Jag har 3 månaders uppsägning då jag vart anställd i mer än 12 månader och har kommit överens med chefen att den 27/9 är mitt sista anställningsdatum och den 27/8 är min sista arbetsdag, då jag tar ledigt sista månaden.

Är det specifierat VILKEN ledighet du tar ut? Annars tar du ju bara ut dina komptimmar som del av den avtalade ledigheten.
 
Senast ändrad:
När jag slutade mitt förra jobb (statlig myndighet) så var den allmänna uppfattningen att man inte fick något betalt för kvarvarande flextimmar. Vår admin som sett mitt flexsaldo påpekade flera gånger att jag borde minska ner på det för att inte ”bjuda” arbetsgivaren på alla timmarna (min dåvarande chef couldn’t care less...)

Hur som helst fanns det ingen direkt möjlighet att få ner flexen särskilt mycket och hade t.o.m mer än tillåtet antal timmar när jag slutade (hade typ 60h och tillåtet var 40).
Kan säga att jag blev rätt förvånad när slutlönen kom och jag fick betalt för var varenda timme!
 
När jag bytte jobb inom landstinget brann flextimmarna inne om man hade kvar när man slutade. Låg man på minus blev det avdrag på lönen.
Flex är ju inte beordrad övertid eller liknande så jag skulle tro att det är helt lagligt att göra så.

Kan du inte plocka ut lite i taget? Lite varje dag?

Känns ju oavsett juridiken kring det rätt taskigt att det blir avdrag om man ligger minus men inget extra om man ligger plus. Fast det förstås med minus har man ju inte jobbat sin tid, men å andra sidan har man ju även jobbat mer om man ligger på plus.
 
Känns ju oavsett juridiken kring det rätt taskigt att det blir avdrag om man ligger minus men inget extra om man ligger plus. Fast det förstås med minus har man ju inte jobbat sin tid, men å andra sidan har man ju även jobbat mer om man ligger på plus.
Ja men flex är ju inte övertid heller, det är ju mer en förmån när man annars har fasta arbetstider. Och som du säger så har man ju inte gjort sina timmar om man ligger på minus.
Där jag har jobbat har man dock haft alla möjligheter att plocka ut sin flex och man ”ska” heller inte ha hur mkt plusflex som helst på kontot.
 
Eftersom det är kommunals avtal så är det nog beskrivet där hur det går till. Några timmar som brinner inne har jag svårt att tro (under förutsättning att du inte har fler än de tillåtna enligt avtalet). När jag har bytt jobb, och många jag känner, så har vi tagit ut flextimmarna i första hand och sedan semestertimmar. Det verkar som om din chef inte riktigt har koll ärligt talat. Jag tror det är bättre om du väntar och frågar löneadministratören istället om hur det brukar funka på er arbetsplats.

Min chef har ingen riktig koll, alls. På dessa saker. Då jag inte fick plocka ut semesterdagar då jag behöver vara ledig utan istället måste ta mina f-dagar för det. Istället får hon betala ut mina semesterdagar i efterhand, när jag slutar.
 
Hon nekade semester, nekar alltså den möjlighet till ledighet som hon kan neka. f-dagarna kan hon inte neka.

Så då brinner i alla fall inte komptimmarna inne. Semestern kommer du ju få utbetald i alla fall. Jag har mycket svårt att tänka mig att hon kan neka komptimmarna - men hur mycket är det?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 984
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Bullen, Jag har ett problem - eller ja, två problem i form av personer. Mina två chefer är bakom flötet. Den ena är en omplacering...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Photografen
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: emma74
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp