Eget inackorderingsstall!

O

Orkan

Jag har precis bestämt mig för att hyra ett stall för att ha inackorderingar.
Stallet har 15 boxar, paddock, grus och gräshagar. Ridavstånd till ridhus och ridvägar. Jag ska ta över stallet 1 juni och fram till september har jag 10 boxar, efter det har jag hela anläggningen med 15 boxar.
Jag vill nu ha alla möjliga tips på vad man ska tänka på och hur man kan lägga upp allt med vad som ska ingå och sånt! Känns som att det är hur mycket som helst att tänka på:crazy:

Sv: Eget inackorderingsstall!

Ansök om alla tillstånd, registrera företag, ansök om f-skatt, registera dig som foderföretagare, ta kontakt med kommunen för besiktning av anläggningen...

Bara ett par tips..

Ha bestämda regler, och ta upp med alla vad som händer om de inte följer dessa regler.
Tänk på att det är DU som har makten, och du måste bestämma över de inackorderade så det inte går överstyr.
Självklart menar jag då inte att du ska vara otrevlig mot folk ;)

Oj vad roligt!!! Låter som drömjobbet för många hästfantaster. Lycka till!

Men lite otrevlig kan jag väl få va? och köra lite med dom...:devil: :angel:

Det kommer troligtvis att stå kvar flera stycken som har hyrt in sig hos förra hyresgästen så det kommer väl kännas lite dumt att komma dit och bestämma när dom redan har sina rutiner... Men jag tror inte att det kommer bli nåt problem bara jag själv har hittat mina rutiner.

Tack för alla tipsen!
Foderföretagare? Är det det nya om registrering för det? Vet du vad som gäller och vart man registrerar det?
Enligt nuvarande hyresgästen så har förra hyresgästen tagit kontakt med kommunen för inspektion men dom har fortfarande inte kollat upp det... Antar att jag får kolla om jag ska ansöka igen.
Är det något mer tillstånd man måste ha än det från kommunen?

Jordbruksverket vill att du registerar dig då du fodrar hästar, läs mer på http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder/foderforetagare.4.145934e108234077158000980.html.

Olika kommuner är olika kinkiga, här åker man på backning bara man andas åt fel håll, känns det som. Bäst är att ringa till den som är ansvarig på kommunen, och höra vad de vill ha in, om de vill besöka etc. Det är guld värt att ha dessa kunniga personer att bolla idéer och tankar med.

Lita inte på vad andra har gjort och vad andra ska göra, det är din verksamhet som måste ha de olika godkännandena.

Lita inte på vad andra har gjort och vad andra ska göra, det är din verksamhet som måste ha de olika godkännandena.

Precis min tanke.

TS: Angående regler och rutiner så skulle inte jag bry mig så mycket om hur det varit förrut. Självklart lyssna och ta reda på hur det fungerat tidigare. Men ändå göra som jag vill ha det.

Tack för alla tipsen!

Enligt nuvarande hyresgästen så har förra hyresgästen tagit kontakt med kommunen för inspektion men dom har fortfarande inte kollat upp det... Antar att jag får kolla om jag ska ansöka igen.
Är det något mer tillstånd man måste ha än det från kommunen?

Tillståndet är personligt så du måste själv ansöka. Ansök redan nu då de oftast har lång handläggningstid. De tittar på stallet, hagar mm och även på dina erfarenheter osv. Läs mer på www.djurskyddsmyndigheten.se

Vad roligt. Jag tycker du fått en del bra tips redan och håller med övriga. Ha ett möte tillsammans med alla nudvarande inackorderingar och gå igenom med de som är uppstallade nu om vad de tycker har fungerat bra och mindre bra. Det kan säkert ge dig lite tips om deras önskemål inför framtiden men jag tycker du ska ha egna rutiner som ska följas.

Ha klara regeler om vad som gäller, ibland tror man att vissa saker är självklarheteter för folk men tyvärr är det inte alltid så. Så var väldigt tydlig från början med vad som gäller, det kan handla om allting från rutiner i stallet (fodringar, in och utsläpp etc ) , gödselhantering, vad
som gäller vid nyttjande av ridbanan etc.

Lycka till :)

Puttar lite och kommer med fler frågor!
Hur har ni som har inackorderingar löst det med vad som ska ingå i stallhyran och vilka tjänster man kan välja till? Funderar på att ha en grundhyra med iaf foder och strö, ev även fodringar och in/utsläpp, och sen täckesbyten, mockning m.m som möjlighet att välja till. Men om någon vill ha det lite billigare så tänkte jag att den personen skulle få hjälpa till lite på t.ex. helger. Fast det kanske är bättre att inte fodringar och in/utsläpp ingår utan bara finns som tillval? Eller bara ingår på veckodagarna och tillval på helgerna? Vad tycker ni?

ska inte fordingarna ingå så tycker jag att det ska vara ett rulande schem så alla får mat smtidigt. en kanske väljer att fodra sex en annan vid åtta, det blir synd om hästarna. detta är vad jag tycker.

ska inte fordingarna ingå så tycker jag att det ska vara ett rulande schem så alla får mat smtidigt. en kanske väljer att fodra sex en annan vid åtta, det blir synd om hästarna. detta är vad jag tycker.

Nä så ska det inte va. Ska det inte ingå så är det rullande schema som gäller. Samma med insläppet, annars blir det väl hästar som blir kvar ute eller folk som aldrig tar in för dom andra tar in dens häst om den blir kvar själv ute!
Alla fodringar och in/utsläpp ska ske samtidigt!

Jag har en fråga gällande inackorderingsstall. I stallet jag hyr boxplats finns det ingen toalett. En annan av de inackorderade sa att stallägaren har skyldighet att hålla med toalett av något slag, stämmer det?

Var skulle den skyldigheten regleras? Om det är fråga om arbetsplats är det självklart att toalett ska finnas att tillgå, men vid fritidsutövning?

Kommer du att ha detta som heltidssysselsättning? Isåfall hade jag personligen sett till att all service, förutom ev. mockning, ingår - just för att slippa gnäll när någon inte håller tiderna eller gör på "rätt" sätt. Rullande scheman fungerar sällan och är sårbara om någon är sjuk, jobbar över eller liknande. Hellre hyra in någon (ev. någon inackorderad som vill tjäna en slant) när du reser bort som sköter allt såsom du vill ha det.

Tydliga och klara regler, utförligt skrivna kontrakt, och ordning och reda - och se till att få ordentligt betalt för dina tjänster. Då lockar du till dig rätt folk, och slipper förhoppningsvis en massa problem.

Ursäktar att jag låter lite pessimistisk:D, men efter att ha stått inackorderad under många år, och de senaste 4 åren haft eget stall, skulle jag aldrig ha min häst inackorderadi s.k. kollektivstall eller stall där man förlitar sig på andra igen, utan välja ett dyrare alternativ där man får valuta för pengarna och vet att rutiner sköts av stallägare/stallpersonal.

min erfarenhet av det jag hört om kollektiv stall gör att jag hade satt upp en fin skylt

"här pratar vi MED varandra, inte OM varandra"

Lycka till!! :)

Jag har precis bestämt mig för att hyra ett stall för att ha inackorderingar.
Stallet har 15 boxar, paddock, grus och gräshagar. Ridavstånd till ridhus och ridvägar. Jag ska ta över stallet 1 juni och fram till september har jag 10 boxar, efter det har jag hela anläggningen med 15 boxar.
Jag vill nu ha alla möjliga tips på vad man ska tänka på och hur man kan lägga upp allt med vad som ska ingå och sånt! Känns som att det är hur mycket som helst att tänka på:crazy:

Av någon mystisk anledning så brukar många hyresgäster efter ett tag anse att eftersom du inte äger stallet så borde du inte ha mer rätt än någon annan att bestämma om hur stallet ska skötas...
SÅ börjar problemen och du håller ut i kanske 1,5 år innan du inte orkar längre och lägger ner verksamheten...
I bästa fall utan att någon av dina hyresgäster gått bakom ryggen på dig och snackat skit till stallägaren om hur uselt du tar hand om dina hästar etc etc. och frågat om inte stallägaren kan tänka sig att hyra ut stallet till denne istället... Bara ett av många möjliga scenarior...

Been there, done that. Aldrig mer inackorderade eller hyrt stall för min del.

JA, man MÅSTE vara otrevlig och helst ha halv miljon kronors hästar i boxarna och gärna vara elitryttare på toppnivå alternativt landslagstränare i tio år i något av hästelitländerna (Tyskland, Holland etc).
Först då håller folk munnen och man får arbetsro i stallet... :crazy:

Lycka till hur som helst om du bestämmer dig för att starta upp en sådan verksamhet. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 973
Senast: lilsan
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 262
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka