Stallhyra??

Ja, men bränsle till bilen är ju inte gratis heller iofs🤪

Tror grundhyran hos oss är 3800 kr (inkl viss del mat och strö), men då har vi både kvällsfodringar och helgjourer på löpande schema. Jag betalar typ 4500 kr eller mer beroende på hur mkt mat och strö som går åt.

Jag tycker dock det är rätt prisvärt iom två ridhus, skrittmaskin osv😊

Ja, det tycker jag. Du får ju väldigt mycket för pengarna.
Tror den stora anläggningen där jag löser kort tar 4900:-
För dyrt för mig samt att jag helst inte vill träffa en enda människa när jag är i stallet 😆
 
Ja nej det är centralt.
Ja dumsnäl är ja men det är för jag tycker om djur och rörelse runt här.

Men kan säkert va bäst att hitta någon annan för har man en gång börjat krångla så ger det sig säkert inte.
Det låter som om du tröttna. Vi hyrde ut sommarstugan och det räckte med att en familj, dvs Max 2% av nätterna , klagade för att jag skulle bli seriöst trött. Nu var det ju mer jobb än vad du gör eftersom det var städning och annat men det var också bättre betalt. Så jämförelsen haltar absolut men känslan kanske är något liknande.
 
Det låter som om du tröttna. Vi hyrde ut sommarstugan och det räckte med att en familj, dvs Max 2% av nätterna , klagade för att jag skulle bli seriöst trött. Nu var det ju mer jobb än vad du gör eftersom det var städning och annat men det var också bättre betalt. Så jämförelsen haltar absolut men känslan kanske är något liknande.
Vi hyrde ut vår bostadsrätt som låg centralt i storstad.

Never ever again, säger jag bara.

Det var klagomål hela tiden.

Det är bland annat därför jag inte vill ha inackorderade själv.
 
Nä jag är normalt försiktig med att hyra ut eller låna ut saker eller pengar för att bli ovänner över döda saker är inte bra.
Bättre att säga nej så blir dom lite sura där å då men det går över.
Men skulle man säga ja till saker och det skiter sig så kan det bli större ovänskap.

Ska se vad de svarar angående nytt avtal.
Eller så får dom bara flytta så slipper jag mer krångel.
Kan ju vara jag som förstorar det också,
 
Vi hyrde ut vår bostadsrätt som låg centralt i storstad.

Never ever again, säger jag bara.

Det var klagomål hela tiden.

Det är bland annat därför jag inte vill ha inackorderade själv.
Usch men för oss var det verkligen få klagande, en per år och dock förmodligen Fler procent än jag skrev ovan. Den stackars klagande familjen gjorde att alla mina positiva vibbar försvann. Mitt problem att jag fokuserade på det.

Beskriver inte han Anders Hansson i SVT och sommarprat i sr.se det problemet mycket , dvs att man fokuserar på negativa istället för att se alla dessa andra familjer som hade det bra eller tillräckligt bra.

På något sätt sysslar man med service måste man orka motivera sig att ha en glädje i det annars blir det alldeles för jobbigt tror jag. Det gäller även sjukvård och bilmekaniker och butikspersonal Och stallägaren.
 
Det finns dom som utnyttjar en om man är snäll o hjälpsam. Det brukar ochså ha en tendens att bli mer o mer jobb. Tycker bättre om att man hjälper varandra. Blir man utnyttjad så får man säga ifrån, det ska vara skönt att vara i stallet. Känner man obehag när man ser inackorderingarna komma och man äger stallet så är det dags att säga upp bekantskapen. Det kommer inte att bli bättre trots löften.
 
Jag betalar 1500:- för in/utsläpp alla dagar året om. Hyfsat stora hagar, bra ridvägar och hjälp de gånger jag åker bort. Givetvis tar jag in och utsläpp de gånger stallägaren åker bort. Hö, strö och tömning av gödselcontainer betalar jag själv (det är bara jag som står där nu)
 
Jeg har ikke lest hele tråden, men kan si at en stall hvor det ikke er ridebane men man må betale for å leie seg inn et annet sted, så hadde jeg ikke vært lysten på å stå der hvis det ikke er billig.
Jeg står på stall med alle foringer og ut og innslipp er inkludert alle dager. Det er 3 skåttkjerrer med strø i uken, og 8 kg høy på ponniboks. Jeg betaler 3900 kr. Vi har vaskespilt med varmt vann, solarium, walker, rundpaddock, ridebane 20×60. Man har en foringhelg hver 12. Uke. Det er dekkentørkerom med industri tvatt maskin, oppholdsrom med sofa, mikro, vannkoker og kjøleskap. Store utstyrs skap, eget salrom, og plass til kasser til dekken på låven. Vi har en billig stall leie, spesielt til å være i Norge og nærme Oslo, men det er allikevel ledige bokser der. Det eneste negative er at det er litt små hager, og at det er litt langt til skogen, vi rir en del på jorder og gårdsveier.
 
Samtidigt så måste man ju jämföra med andra stall i närheten, om man nu vill ha inackorderingar.
De priser jag hittade runt Karlstad var inte ens i närheten av 5 k.

Här kostar det inte ens så mycket på de större anläggningarna med ridhus, utebanor, träningsslingor, skrittmaskin, solarium osv.

Jag lovar dig att dom garanterat går back! Dom räknar ju definitivt inte på någon arbetskostnad. Jag är ju med i gruppen för stallägare på facebook och i stort sett varenda jävel går back och dom jobbar dessutom gratis!
 
Senast ändrad:
Jag lovar dig att dom garanterat går back! Dom räknar ju definitivt inte på någon arbetskostnad. Jag är ju med i gruppen för stallägare på facebook och i stort sett varenda jävel går back och dom jobbar dessutom gratis!

De mindre stallen räknar inte arbetskostnad, de får dock hjälp när de reser bort då jag antar att de tycker det väger upp.

De större är företag.
 
De mindre stallen räknar inte arbetskostnad, de får dock hjälp när de reser bort då jag antar att de tycker det väger upp.

De större är företag.

Jag är ett mindre stall på egen gård med egna hästar. Jag har inga hyresgäster av många anledningar men om jag hade hade jag inte tagit mindre än 4000-5000 kronor för relativt små hagar men stor utebana. Detta trots att jag kommer ta hjälp om jag ska bort. Jag anser att inte ens dessa pengar egentligen räcker för allt arbete man lägger ner.

Vi värderar oss alldeles för dåligt, även "om det är kul" så ska man ha pangar för sitt jobb. Hyresgäster tar ofta för givet att man ska tycka det är trevligt och "när de ändå fixar till sina hästar så kan de ta våra också" och slippa betala vad det egentligen kostar.

Detta beror endast på att jag inte tänker göra saker gratis. Speciellt inte arbeta för någon gratis.

Däremot har jag tre medryttare som inte betalar ett enda öre annat än sitt egna bränsle, så det beror verkligen på vem man vill sponsra.

För nog är det ju så att det är det man gör när man tar för lite pengar för det jobb man gör.
 
Jag är ett mindre stall på egen gård med egna hästar. Jag har inga hyresgäster av många anledningar men om jag hade hade jag inte tagit mindre än 4000-5000 kronor för relativt små hagar men stor utebana. Detta trots att jag kommer ta hjälp om jag ska bort. Jag anser att inte ens dessa pengar egentligen räcker för allt arbete man lägger ner.

Vi värderar oss alldeles för dåligt, även "om det är kul" så ska man ha pangar för sitt jobb. Hyresgäster tar ofta för givet att man ska tycka det är trevligt och "när de ändå fixar till sina hästar så kan de ta våra också" och slippa betala vad det egentligen kostar.

Detta beror endast på att jag inte tänker göra saker gratis. Speciellt inte arbeta för någon gratis.

Däremot har jag tre medryttare som inte betalar ett enda öre annat än sitt egna bränsle, så det beror verkligen på vem man vill sponsra.

För nog är det ju så att det är det man gör när man tar för lite pengar för det jobb man gör.

Ja, då ska man ju inte ha inackorderingar.
Jag kommer ju inte betala dubbel hyra bara för att liksom 😅
Du såg ju priserna @MiniLi betalar för plats nära större stad med anställd personal.
Då räknas det ändå som ett dyrare stall.
 
Ja, då ska man ju inte ha inackorderingar.
Jag kommer ju inte betala dubbel hyra bara för att liksom 😅
Du såg ju priserna @MiniLi betalar för plats nära större stad med anställd personal.
Då räknas det ändå som ett dyrare stall.
Men det där beror ju verkligen på tillgång och efterfrågan och var stallet ligger. Jag betalar över 10.000 per månad och jag står inte i det dyraste stallet här omkring ens. För mig är alla månadskostnader som nämns här otroligt låga och jag är väldigt avundsjuk på er 😅
 
Men det där beror ju verkligen på tillgång och efterfrågan och var stallet ligger. Jag betalar över 10.000 per månad och jag står inte i det dyraste stallet här omkring ens. För mig är alla månadskostnader som nämns här otroligt låga och jag är väldigt avundsjuk på er 😅

Precis, vilket jag tog upp tidigare 😊
Det finns väldigt många stall här samt att vi haft bra tillgång till foder senaste åren. Den här sommaren började dåligt men nu verkar det ordnat upp sig. Fördel med att bo på slätten med stall och ridhus i var och varannan buske 😁
 
Ja, då ska man ju inte ha inackorderingar.
Jag kommer ju inte betala dubbel hyra bara för att liksom 😅
Du såg ju priserna @MiniLi betalar för plats nära större stad med anställd personal.
Då räknas det ändå som ett dyrare stall.
Ja och jag tror defintivt inte att min stallägare går back. De driver ett stort lantbruksföretag och har plats för över 100 inackorderade på anläggningen. De använder dock inte alla stallplatser, oftast står det lite över 80 hästar på gården.
 
Jag är ett mindre stall på egen gård med egna hästar. Jag har inga hyresgäster av många anledningar men om jag hade hade jag inte tagit mindre än 4000-5000 kronor för relativt små hagar men stor utebana. Detta trots att jag kommer ta hjälp om jag ska bort. Jag anser att inte ens dessa pengar egentligen räcker för allt arbete man lägger ner.

Vi värderar oss alldeles för dåligt, även "om det är kul" så ska man ha pangar för sitt jobb. Hyresgäster tar ofta för givet att man ska tycka det är trevligt och "när de ändå fixar till sina hästar så kan de ta våra också" och slippa betala vad det egentligen kostar.

Detta beror endast på att jag inte tänker göra saker gratis. Speciellt inte arbeta för någon gratis.

Däremot har jag tre medryttare som inte betalar ett enda öre annat än sitt egna bränsle, så det beror verkligen på vem man vill sponsra.

För nog är det ju så att det är det man gör när man tar för lite pengar för det jobb man gör.
Det är nog svårt att få betalt för sitt jobb i ett litet stall med få inhyrda. För få boxplatser att sprida kostnaderna på och kanske också sämre möjligheter att få ner sina utgifter genom tex storköp, eget foder osv.
 
Precis, vilket jag tog upp tidigare 😊
Det finns väldigt många stall här samt att vi haft bra tillgång till foder senaste åren. Den här sommaren började dåligt men nu verkar det ordnat upp sig. Fördel med att bo på slätten med stall och ridhus i var och varannan buske 😁

I Kungsbacka har alla stall eget ridhus, det är liksom 40 ridhus på en sträcka på 1 mil, inte ett dugg billigt där 🤣

Jag hoppas det ordnar upp sig med höet, det växer som satan men går inte att skörda pga det är för blött. Men har inte ni haft väldigt lite regn där i Östergötland? Här har det regnat nästan varje dag sedan efter midsommar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 450
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 835
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp