Stallhyra??

Jag tror man också kan bli lite bitter när man är uthyrare. Det har sällan egentligen med pengar att göra, känner jag. Det är mer värderingen av vad jag gör eller ligger ute med (foder t.ex).

När vi haft hingstar på station och valacken blir ensam hemma har jag t.ex bett någon ställa sin häst här över sommaren som om den vore inackorderad. Det vill säga, de tar själva hand om hästen och mockar eller vad vi nu kommit överens om.
Då har jag bara tagit betalt för foder eftersom det är endast till min fördel egentligen.

På det sättet blir det en win win-situation. Det blir billigare för dem en sommar och min häst får sällskap.
Jag tänker att det kan bli problem från båda håll. En del inackorderade saknar förståelse för stallägarens engagemang och kostnader, samtidigt som många stallägare ibland verkar glömma att inackorderade är deras kunder och att det är stallägaren själv som har utformat avtalet.

Jag gnäller aldrig på prishöjningar osv, men jag förväntar mig att bli sedd som en kund som köper en tjänst. Jag vill att avtalet ska respekteras och jag har liksom inga skyldigheter att visa en massa tacksamhet eller ställa upp mer än vad vi har avtalat om.

(Edit. Jag gör dock gärna mer än jag egentligen måste, men då är det på mitt eget initiativ)
 
Hur ser det ut i Sverige egentligen? Finns det mer platser än hästar? Är det svårt att få hyresgäster?

Det måste väl egentligen vara samma där; att det är olika i olika områden. Här där jag bor tror jag det är lätt att få sitt stall fullt, det är bara frågan om vad man vill ta in.

För mig personligen är det bättre att ha stallet tomt, just nu iallafall. Förutom mina egna hästar då.
Det varierar säkert 😊
Jag hade inte heller velat ha hyresgäster om jag hade eget. Förstår inte hur min stallägare står ut med alla inackorderade😅
 
Jag skulle tro att @Bison menar att stallägare såklart får ta ut vilka hyror de vill, men beroende på prisläget i området kan det leda till att man får extremt svårt att hitta hyresgäster. Då är det ju såklart upp till stallägaren att välja, vill man ha hyresgäster trots att man inte får den ersättningen man skulle önska eller låter man hellre stallet stå tomt?
Jag och min man hade exakt den här diskussionen igår. Han tycker att en stallhyra på 3000-4000:- för en lösdriftsplats vore rimligt (utan foder, med strö). Jag säger att marknaden här inte ser ut så, oavsett vad vi/jag har för ev. kostnader...
 
Jag och min man hade exakt den här diskussionen igår. Han tycker att en stallhyra på 3000-4000:- för en lösdriftsplats vore rimligt (utan foder, med strö). Jag säger att marknaden här inte ser ut så, oavsett vad vi/jag har för ev. kostnader...
Ja, svårt.
Man ska ju självklart inte gå back på inackorderade, men jag skulle tro att en del mindre stall har inackorderade mer som en delfinansiering av sitt eget intresse än att det täcker alla ens fasta kostnader (kostnader man haft med eller utan hyresgäster).
 
Ja, svårt.
Man ska ju självklart inte gå back på inackorderade, men jag skulle tro att en del mindre stall har inackorderade mer som en delfinansiering av sitt eget intresse än att det täcker alla ens fasta kostnader (kostnader man haft med eller utan hyresgäster).
Ja jag tänker mest att jag skulle vilja ha hjälp med avlastning..
 
Ja jag tänker mest att jag skulle vilja ha hjälp med avlastning..

Då ska du nog betala någon istället är mitt råd. Kan ju vara någon av dina inackorderade som du betalar. Men att förvänta sig att få hjälp när du behöver det kan du inte räkna med.

Du kan alltid köra hela stallet som kollektivt där alla uppgifter delas lika per häst.
 
Då ska du nog betala någon istället är mitt råd. Kan ju vara någon av dina inackorderade som du betalar. Men att förvänta sig att få hjälp när du behöver det kan du inte räkna med.

Du kan alltid köra hela stallet som kollektivt där alla uppgifter delas lika per häst.
Jag har inga inackorderad.
Tanken är alltså kollektivt utan service där man delar (om det blir någon) :)
 
Jag har inga inackorderad.
Tanken är alltså kollektivt utan service där man delar (om det blir någon) :)

Nej jag vet att du inte har det men jag visste inte vilket upplägg du hade tänkt.

Kollektivt är ju det bästa alternativet då för då vet ju alla vad som gäller när dom flyttar in.
Har sett för många annonser där det står att all service ingår men att man förväntas hjälpa till vid behov. Har själv stått i ett sådant stall där det till slut blev så att ägaren förväntade sig att vi typ skulle renovera hela hennes fuskbygge till stall och hagar för att hon minsann inte var någon vaktmästare 😅
 
Nej jag vet att du inte har det men jag visste inte vilket upplägg du hade tänkt.

Kollektivt är ju det bästa alternativet då för då vet ju alla vad som gäller när dom flyttar in.
Har sett för många annonser där det står att all service ingår men att man förväntas hjälpa till vid behov. Har själv stått i ett sådant stall där det till slut blev så att ägaren förväntade sig att vi typ skulle renovera hela hennes fuskbygge till stall och hagar för att hon minsann inte var någon vaktmästare 😅
Startade en ny tråd så jag slipper kapa denna för det var så gött med lite input :up:
 
Det som är synd hemma att det är inget mer än hage till hästarna.
Men rakt över vägen är det skogsbanor som kommunen sköter om som är väldigt populära att rida på.
De går runt halva kommunen tror jag, även att man kan köra med sulky där.
Kommunen brukar köra med traktor på dessa banorna och lägga ut flis och ta en del sly.

Finns 1 stort ridhus att hyra i anslutning till där och lite längre bort är det ytterligare 2 ridhus med hoppbanor och liknande.
Finns ett par paddockar den närmaste är bara 100 m bort där man swishar 20 kr till ägarna, och den sköts väldigt bra faktiskt.
De som har den har inga egna djur på sin gård men gör det för att få använda paddocken och ha lite rörelse hos sig.
Är säkert 15-20 tal hästar som rids förbi hemma när de ska ut på skogsbanorna så det är lätt att få sällskap när man ska ut om man vill.

Så även om det är smått hemma så är det lätt att komma ut och rida.

Vi har fundering på att bygga en liten paddock hemma på 20*35 m.

Eller anser ni att man hellre skulle göra hagen större och använda det som finns runtomkring?
Hagen är idag på cirka 2000 kvm.
Så fundering är att utöka med 700 kvm till eller bygga en paddock där.
Har även en grusplan som om någon ska stå i sjukhage kan användas.
Jag skulle ökat hagen eftersom det finns så mycket runt omkring man verkar kunna nyttja 🙂
 
Ja nej är väl lite så jag tänker med att hellre få större hage åt dom.
För det finns mycket runt som man kan göra.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 450
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 836
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp