Eget Stall

Sv: Eget Stall

vilka seriösa flockar erbjuder det sa du?
jag har letat runt som en tok efter ett bra ställe dock i mellan/syd sverige de är kanske bättre i norr?

inte ens de mest kända och största för att slippa nämna namn, ger unghingstarna kraftfoder separat.

antingen får de havre 1 gång/dag i en ränna där den starkaste får mest eller så säger de att grovfodret skall täcka allt.

sen är ju hagarna oftast så stora att de som har stället aldrig skulle hinna springa runt och mata 10 olika hingstar med 10 olika foder och samtidigt sparka undan alla andra som ska sno av maten...förstår du?

De jag räknar som seriösa har haft möjlighet att flytta undan en eller flera hästar och ge dem kraftfoder separat om de inte håller hullet. Att ge kraftfoder ute i flocken är aldrig någon bra idé.

har skickat ett mail till hyresvärden ska se vad han säger, känner mej rätt tjatig vill ligga lite lågt så han inte ångrar sig att han hyr ut te mej:rofl:
de va jag som ringde o frågade om han ville de hade inte tänkt hyra ut egentligen så de känns ju lite känsligt.

Just därför är det ännu viktigare med ett skrivet kontrakt så att han inte bara kommer och säger att "om en vecka ska du vara borta ur stallet och hagarna" Dessutom är ett kontrakt en säkerhet för även för honom i och med att det står vad ni kommit överens om vad gäller hyra och skötsel
 
Sv: Eget Stall

vilka seriösa flockar erbjuder det sa du?
jag har letat runt som en tok efter ett bra ställe dock i mellan/syd sverige de är kanske bättre i norr?

inte ens de mest kända och största för att slippa nämna namn, ger unghingstarna kraftfoder separat.

Jag har haft min unghingst (halvblod) inackorderad på lösdrift. Där har de 10-12 hästar, och de binds upp 2 gånger om dagen för visitation och individuell kraftfodergiva.
 
Sv: Eget Stall

fick höra att det är vanligt med damm i gamla ladugårdar?!
stämmer det.

sen har stallet stått i 9månader tomt nu och i går när jag sopade igenom stallet och tog bort spindel väv osv och sopade hela taket så va de riktigt mkt damm...

när jag kom hem vart jag helt snuvig och sen dess har jag haft "förkylnings symtom" men jag brukar aldrig vara förkyld på sommaren.

kan det ha ett samband?.

hur är bäst att städa ur stallet?

ska man köra med högtrycks tvätt eller då flyger färgen åt skogen och man skadar det redan lite halv dåliga träet?

ska man kanske bara spruta på med en vanlig vatten slag och sen skrubba för hand allt?
med vadå för medel och vad gör man med överblivet vatten på golvet?
 
Sv: Eget Stall

fick höra att det är vanligt med damm i gamla ladugårdar?!
stämmer det.

sen har stallet stått i 9månader tomt nu och i går när jag sopade igenom stallet och tog bort spindel väv osv och sopade hela taket så va de riktigt mkt damm...

när jag kom hem vart jag helt snuvig och sen dess har jag haft "förkylnings symtom" men jag brukar aldrig vara förkyld på sommaren.

kan det ha ett samband?.

hur är bäst att städa ur stallet?

ska man köra med högtrycks tvätt eller då flyger färgen åt skogen och man skadar det redan lite halv dåliga träet?

ska man kanske bara spruta på med en vanlig vatten slag och sen skrubba för hand allt?
med vadå för medel och vad gör man med överblivet vatten på golvet?
Vi brukar blaska med vatten och skura med borste på väggar och i taket. Sedan spolar vi av golvet och skrubbar det med piasavakvast. Jag tycker det blir så himla mycket vatten med högtryck. I ett så gammalt stall ska du nog vara lite försiktig med högtryck. Jag tror inte att gamla stall är dammigare, de är bara inte så ordentligt städade (?). Eftersom du nu har sopat bort allt löst kanske det räcker med en grov trasa eller svamp för att få bort det sista :)
 
Sv: Eget Stall

tack så mycket för tipset:)

kan man ta såpa att skura med eller vad blir bäst?

kan man spola lite försiktigt med vattenslangen kanske i taket och så för det blir ju rättså jobbigt att skura hela taket med.

men det kanske kommer upp för mkt fukt då. tur är att hö logen är inte precis ovan stallet iaf. det ligger bara massa skrot ovanför stallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
887
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
619
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp